صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سامانه سمیع تعیین تکلیف شود | کمبود نیروی پلیس راهور و راننده اتوبوس مشکل مشترک کلان‌شهر‌ها

  • کد خبر: ۲۲۵۰۶۸
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران گفت: بعضی درگاه‌ها برای وصول مطالبات مدیریت شهری در اختیار پلیس راهور است تا کنار تعویض پلاک قرار گیرد و مطالبات دولتی شهرداری‌ها وصول شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پوریا محمدیان‌یزدی در نشست معاونان حمل‌ونقل شهرداری و پلیس راهور کلان‌شهر‌ها که امروز (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همکاری شهر‌های بالای یک میلیون نفر را در سال‌های اخیر بهبود بخشید، ماده ۱۰۸ برنامه ششم توسعه کشور بود که پیرو آن چارچوبی برای تعاملات شهرداری با پلیس راهور در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: تجربه‌ای از دهه ۸۰ در شهرداری تهران وجود داشت و سال ۹۶ با قانون برنامه ششم این تعامل به شهر‌های بالای یک میلیون جمعیت تسری پیدا کرد، اما در این حوزه نخستین سوال مطرح این است که با توجه به پایان برنامه ششم و اینکه توسعه ماده ۱۰۸ در قانون برنامه هفتم وجود ندارد، آیا این تعامل ادامه خواهد داشت یا خیر؟ و استراتژی پلیس راهور فراجا به چه سمت و سویی می‌رود؟.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران با اشاره به اعمال قانون در حوزه طرح‌های ترافیکی، گفت: ضمانت اجرای هر طرح ترافیکی که در مجموعه مدیریت شهری پیاده می‌شود، در اختیار پلیس راهور است که با اعمال قانون انجام می‌شود.

محمدیان‌یزدی ادامه داد: بعضی درگاه‌ها از جمله سامانه «سمیع» برای وصول مطالبات مدیریت شهری در اختیار پلیس راهور است تا کنار فرآیند تعویض پلاک قرار گیرد و مطالبات دولتی شهرداری‌ها وصول شود، اما استفاده از این سامانه همچنان در حال رایزنی است و تعیین تکلیف نشده است.

وی تاکید کرد: عوارض خودرو، پارک حاشیه‌ای و عوارض طرح ترافیک روی پلاک خودرو‌ها منفی شده است و با تعویض پلاک به نفر جدید منتقل می‌شود، در حالی که این عوارض می‌تواند در مراکز تعویض پلاک، ستاد ترخیص خوردو‌های توقیفی و پلیس ۱۰ دریافت و برای تقویت زیرساخت‌های ترافیکی هزینه شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران با اشاره به کمبود نیروی پلیس راهور در کلان‌شهرها، گفت: در تهران حداقل ۴ هزار نیروی پلیس راهور فعالیت دارند، اما در سایر کلان‌شهر‌ها تعداد این نیرو‌ها کم است؛ به‌عنوان مثال در شهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفرجمعیت فقط ۲۰۰ عامل پلیس راهور وجود دارد؛ کمبود نیرو مشکل‌ساز شده است و باید جبران شود.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی تصادفات می‌تواند در رفع مشکلات حوزه تصادفات و نقاط حادثه‌خیز کمک کند، بنابراین آخرین وضعیت اطلاعات این بانک باید مشخص شود، ادامه داد: پلیس نامحسوس نیز از قدیم مطرح بوده است تا بتوانیم از قانون رسیدگی به تخلفات استفاده کنیم.

وی گفت: اطلاعاتی که پزشکی قانونی در تصادفات ارائه می‌دهد با تاخیر همراه است که انتظار می‌رود آمار میدانی و عملیاتی توسط پلیس راهور در حوزه شهری و برون‌شهری ارائه شود تا کنار داده پزشکی قانونی، دیتای عملیاتی نیز داشته باشیم که این اقدام به رصد اتفاقات کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران با اشاره به مشکل کمبود راننده اتوبوس‌های درون‌شهری، ادامه داد: با توجه به جذابیتی که حوزه بار برون‌شهری دارد، تعداد رانندگان پایه یک اتوبوسرانی کم شده است و تعداد زیادی از اتوبوس‌ها به دلیل نبود راننده متوقف شده است که این مشکل باید در اسرع وقت با اصلاح آیین‌نامه رانندگی رفع شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.