به گزارش شهرآرانیوز معاینه فنی خودروها در سطح شهر یک مسئله بسیار اساسی و حیاتی است که برای ایمنی تردد خودروها ضروری است. با توجه به ترافیک شهری و افزایش تعداد خودروها و رفت وآمد در خیابانها، اهمیت معاینه فنی بهویژه در این محیط بیشتر میشود. در این راستا تشدید نظارتها و اجرای قوانین معاینه فنی خودروها در سطح شهر میتواند به کاهش حوادث رانندگی و افزایش ایمنی کمک بسزایی کند. با وجود عملکرد قابل قبول مراکز معاینه فنی خودرو در سطح شهر گلایههای مردمی درباره کموکیف نوبتدهی و عملکرد این مراکز مطرح است.
شهروندی در پیامکی درباره رفتار دوگانه در برخورد با خودروهای دودزا و ارتباط آن با معاینه فنی خودروها نوشت: چرا اداره راهنمایی و رانندگی با خودروهای سنگین دودزا برخورد نمیکند؟ اگر از معاینه فنی خودروهای سبک یک روز بگذرد جریمه میکنند اغلب این خودروهای سنگین مربوط به شهرداری و اتوبوسرانی هستند که دود فراوان دارند. چرا با این خودروها برخورد نمیشود؟ این بیمسئولیتی همان حقالناس است. شهروند دیگری نیز درباره سختگیری مراکز معاینه فنی خودرو نوشت: مراکز معاینه فنی مشهد خیلی سخت میگیرند. اگر اینطور باشد باید هر ایرانی هر سال یک ماشین صفر کیلومتر بخرد!
در این مراکز معاینه فنی و با این شرایط اقتصادی بهتر است که کمی با مردم همراهی شود. برخی از هزینههایی که مراکز معاینه فنی لحاظ میکنند بهنوعی تحمیلی است و در این باره فقط هزینه روی دست مردم میگذارند. شهروندی هم درباره وضعیت نوبتدهی مراکز معاینه فنی در پیامکی نوشت: این چه نوبتدهی اینترنتی است که از چند روز قبل نوبت رزرو میکنم ولی وقتی به مرکز معاینه فنی مراجعه میکنم، یک ساعتی در صف معاینه فنی هستم. چرا برای وقت مردم ارزش قائل نیستند؟
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد در تشریح روند پذیرش خودروها در مراکز معاینه فنی میگوید: با توجه به افزایش تقاضای مراجعه، یک مرکز در سال گذشته افتتاح شد تا مردم بتوانند به سرعت امور مربوط به معاینه فنی را انجام دهند.
سمیعی در ادامه اینطور توضیح میدهد: در حال حاضر شش مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در مشهد با ظرفیت ۲۲ خط در حال فعالیت هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد بیان میکند: در راستای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان ساعت کار مراکز معاینه فنی از شنبه تا چهارشنبه ۷:۳۰تا۱۶:۰۰ و پنجشنبهها ۷:۳۰ تا ۱۳:۰۰ تعیین شده است.
نوبت گرفتن اینترنتی نکته دیگری است که سمیعی به آن اشاره دارد. او در این باره میگوید: در گذشته افراد ناچار بودند با مراجعه حضوری به مراکز در صف انتظار بمانند تا اقدامات لازم برای دریافت معاینه فنی انجام شود، اما با راهاندازی نوبتدهی اینترنتی این مشکل برطرف شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد در حال حاضر امکان اخذ نوبت اینترنتی از طریق تارنمای https://eservice.mashhad.ir نیز فراهم شده است.
سمیعی همچنین به تعرفه آزمونهای آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزینسوز و دوگانهسوز اشاره دارد و میگوید این تعرفه ۹۲هزار تومان است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد در ادامه آماری از وضعیت این مراکز معاینه فنی نیز ارائه میدهد: سال گذشته بیش از ۳۵۰هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.
آمار مردودی خودروها در آزمونهای معاینه فنی نکته دیگری است که او اشاره دارد. سمیعی میگوید: ۶۴هزار خودرو به دلیل نقص فنی مربوط به آلایندگی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد همچنین آلایندگی را مهمترین دلیل مردودی خودروها در آزمونهای چندگانه معاینه فنی و ایمنی سال گذشته ذکر میکند.
موضوع دودزا بودن اتوبوسها و خودروهای سنگین دیگر گلایه شهروندان بود. سمیعی میگوید: بیشک یکی از مشکلات بازر کلانشهرهایی نظیر مشهد، آلودگی هواست؛ بنابراین این خودروها نیز همانند خودروهای سبک باید معاینه فنی داشته باشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد میافزاید: برای کنترل این موضوع بهمن سال گذشته بزرگترین مرکز معاینه فنی خودروهای باری سنگین درونشهری در مشهد راهاندازی شد. این مرکز نیز میتواند آثار درخور توجهی برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
سمیعی همچنین اشارهای به آمار خودروهای بدون معاینه فنی دارد. به گفته او روزانه ۸ تا ۱۰هزار خودرو بدون معاینه فنی در مشهد جریمه میشوند.