پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

جریمه روزانه ۸ تا ۱۰ هزار خودرو در مشهد به دلیل نداشتن معاینه فنی

  • کد خبر: ۲۲۲۱۶۵
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
جریمه روزانه ۸ تا ۱۰ هزار خودرو در مشهد به دلیل نداشتن معاینه فنی
روزانه ۸ تا ۱۰‌هزار خودرو بدون معاینه فنی در مشهد جریمه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز معاینه فنی خودرو‌ها در سطح شهر یک مسئله بسیار اساسی و حیاتی است که برای ایمنی تردد خودرو‌ها ضروری است. با توجه به ترافیک شهری و افزایش تعداد خودرو‌ها و رفت وآمد در خیابان‌ها، اهمیت معاینه فنی به‌ویژه در این محیط بیشتر می‌شود. در این راستا تشدید نظارت‌ها و اجرای قوانین معاینه فنی خودرو‌ها در سطح شهر می‌تواند به کاهش حوادث رانندگی و افزایش ایمنی کمک بسزایی کند. با وجود عملکرد قابل قبول مراکز معاینه فنی خودرو در سطح شهر گلایه‌های مردمی درباره کم‌وکیف نوبت‌دهی و عملکرد این مراکز مطرح است.

گلایه‌های شهروندان

شهروندی در پیامکی درباره رفتار دوگانه در برخورد با خودرو‌های دودزا و ارتباط آن با معاینه فنی خودرو‌ها نوشت: چرا اداره راهنمایی و رانندگی با خودرو‌های سنگین دودزا برخورد نمی‌کند؟ اگر از معاینه فنی خودرو‌های سبک یک روز بگذرد جریمه می‌کنند اغلب این خودرو‌های سنگین مربوط به شهرداری و اتوبوس‌رانی هستند که دود فراوان دارند. چرا با این خودرو‌ها برخورد نمی‌شود؟ این بی‌مسئولیتی همان حق‌الناس است. شهروند دیگری نیز درباره سخت‌گیری مراکز معاینه فنی خودرو نوشت: مراکز معاینه فنی مشهد خیلی سخت می‌گیرند. اگر این‌طور باشد باید هر ایرانی هر سال یک ماشین صفر کیلومتر بخرد! 

در این مراکز معاینه فنی و با این شرایط اقتصادی بهتر است که کمی با مردم همراهی شود. برخی از هزینه‌هایی که مراکز معاینه فنی لحاظ می‌کنند به‌نوعی تحمیلی است و در این باره فقط هزینه روی دست مردم می‌گذارند. شهروندی هم درباره وضعیت نوبت‌دهی مراکز معاینه فنی در پیامکی نوشت: این چه نوبت‌دهی اینترنتی است که از چند روز قبل نوبت رزرو می‌کنم ولی وقتی به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کنم، یک ساعتی در صف معاینه فنی هستم. چرا برای وقت مردم ارزش قائل نیستند؟

افزایش مراکز معاینه فنی برای رفاه مردم

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد در تشریح روند پذیرش خودرو‌ها در مراکز معاینه فنی می‌گوید: با توجه به افزایش تقاضای مراجعه، یک مرکز در سال گذشته افتتاح شد تا مردم بتوانند به سرعت امور مربوط به معاینه فنی را انجام دهند.
سمیعی در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: در حال حاضر شش مرکز معاینه فنی خودرو‌های سبک در مشهد با ظرفیت ۲۲ خط در حال فعالیت هستند.

افزایش ساعات خدمات

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد بیان می‌کند: در راستای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان ساعت کار مراکز معاینه فنی از شنبه تا چهارشنبه ۷:۳۰‌تا‌۱۶:۰۰ و پنجشنبه‌ها ۷:۳۰ تا ۱۳:۰۰ تعیین شده است.

نوبت گرفتن اینترنتی نکته دیگری است که سمیعی به آن اشاره دارد. او در این باره می‌گوید: در گذشته افراد ناچار بودند با مراجعه حضوری به مراکز در صف انتظار بمانند تا اقدامات لازم برای دریافت معاینه فنی انجام شود، اما با راه‌اندازی نوبت‌دهی اینترنتی این مشکل برطرف شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد در حال حاضر امکان اخذ نوبت اینترنتی از طریق تارنمای https://eservice.mashhad.ir نیز فراهم شده است.
سمیعی همچنین به تعرفه آزمون‌های آلایندگی و ایمنی برای خودرو‌های سبک بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز اشاره دارد و می‌گوید این تعرفه ۹۲‌هزار تومان است.

آلایندگی اصلی‌ترین دلیل مردودی در معاینه فنی

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد در ادامه آماری از وضعیت این مراکز معاینه فنی نیز ارائه می‌دهد: سال گذشته بیش از ۳۵۰‌هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

آمار مردودی خودرو‌ها در آزمون‌های معاینه فنی نکته دیگری است که او اشاره دارد. سمیعی می‌گوید: ۶۴‌هزار خودرو به دلیل نقص فنی مربوط به آلایندگی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشد‌ند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد همچنین آلایندگی را مهم‌ترین دلیل مردودی خودرو‌ها در آزمون‌های چندگانه معاینه فنی و ایمنی سال گذشته ذکر می‌کند.

معاینه فنی سنگین‌های دودزا

موضوع دودزا بودن اتوبوس‌ها و خودرو‌های سنگین دیگر گلایه شهروندان بود. سمیعی می‌گوید: بی‌شک یکی از مشکلات بازر کلان‌شهر‌هایی نظیر مشهد، آلودگی هواست؛ بنابراین این خودرو‌ها نیز همانند خودرو‌های سبک باید معاینه فنی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد می‌افزاید: برای کنترل این موضوع بهمن سال گذشته بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی خودرو‌های باری سنگین درون‌شهری در مشهد راه‌اندازی شد. این مرکز نیز می‌تواند آثار درخور توجهی برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

جریمه ۱۱‌هزار خودرو بدون معاینه فنی

سمیعی همچنین اشاره‌ای به آمار خودرو‌های بدون معاینه فنی دارد. به گفته او روزانه ۸ تا ۱۰‌هزار خودرو بدون معاینه فنی در مشهد جریمه می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->