به گزارش شهرآرانیوز؛ حدود سیزدهسال از اجرای طرح پارک حاشیهای در شهر مشهد میگذرد. طرحی که قرار بود به وضعیت پارک خودرو در حاشیه خیابانها سروسامان دهد.
در این سالها، الیت در مسیر خدماتدهی به شهروندان، دست به ابتکارهایی میزند؛ تا جایی که همه پرداختها و شارژ پارک حاشیهای خودرو به صورت غیرحضوری و از طریق نرمافزارهای مختلف انجام میشود.
اما با همه این نوآوریها و بهروزرسانی خدمات، نرخ پارک خودروها و نحوه محاسبه آن، وضعیت پارک خودرو، شارژ بودن یا نبودن و...، پیامدهایی را به دنبال داشته که گاهی سبب دلخوری شهروندان و چالشهای جدی بین راننده و پارکبان شده است.
محمد عباسی، یکی از همین شهروندان است که دل پری از وضعیت پارک حاشیهای خودروها دارد، به صدای مردم شهرآرا میگوید: ماشینم را دائما در حاشیه خیابان پیام و ارشاد پارک میکنم. برای صرفه جویی در هزینهها، از نرمافزار شهرمن و گزینه خوداظهاری پارک حاشیهای استفاده میکنم. بعد تعطیلات نوروزی، هربار گزینه خواظهاری را درج کردم، پشت سر من پارکبان، مغایرت در خوداظهاری را ثبت کرد. این موضوع سبب شد که هزینه دوبرابری برای پارک خودرو به من تحمیل شود.
این شهروند در ادامه بیان میکند: دواحتمال وجود دارد. نخست آنکه این کار یا عمدی از سوی پارکبان انجام میشود تا درآمد بیشتری داشته باشد یا یک دستور سازمانی است. لطفا سامانهای طراحی شود تا بر کار پارکبانها نظارت شود یا اگر الیت قوانین جدیدی وضع کرده اطلاعرسانی کنید تا ما هم تکلیف خودمان را بدانیم و جلو بیعدالتی گرفته شود.
دیگر شهروند هم از هزینههای زیاد پارک خودرو در حاشیه خیابان، گلایهمند است و میگوید: اگر بلایی سر خودرو بیاید یا سرقتی از آن شود الیت پاسخگو نیست. در عمل الیت فقط هزینه پارک خودرو، آن هم با نرخ غیرعادلانه را دریافت میکند.
قاسم طاهری، مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد به شهرآرا از مزایای الیت میگوید: ساماندهی پارک حاشیهای سبب خواهد شد که شاهد ترافیک روان در معابر شهر باشیم. در برخی از معابر نظیر خیابان احمدآباد، طرح ساماندهی هوشمند ترافیک سبب خواهد شد خودروهای عبوری که قصد پارک دارند سامان پیدا کنند. به عبارت دیگر پارک هوشمند مانعی برای قفل شدن معابر اصلی است.
طاهری میافزاید: مدیریت پارک حاشیهای یا همان الیت در واقع مدیریت یکپارچه پارکینگهایی است که نیاز به توزیع عادلانه در فضاهای محدود توقفگاهی در سطح شهر دارند. به عبارتی، عاملی تشویقی و بازدارنده در توقفهای طولانی مدت را در خود گنجانده و باعث پیشگیری از توقفات نامتعارف برخی رانندههاست.
او با اشاره به اینکه بر اساس تبصره یک ماده۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی در معابر پرترافیک شهری، باید مدیریت پارک حاشیه داشته باشیم، میافزاید: با مدیریت پارکینگهای حاشیهای۷۵ درصد توقفها به کمتر از نیمساعت کاهش پیدا کرده است. این رقم خود نمایانگر موفقیت طرح در کاهش توقفهای طولانی مدت بوده است.
مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد با بیان اینکه هرکسی بدهی به الیت دارد باید آن را پرداخت کند تا نظم و انضباط اجتماعی بر معابر حاکم شود، میافزاید: این سامانه یکی از ابزارهای مدیریت حملونقل شهری است؛ بنابراین تعرفههای توقف در معابر حاشیهای همانند پارکینگهای غیرحاشیه و دوچرخهها از سوی شورای شهر تصویب و به شهرداری ابلاغ میشود.
طاهری با بیان اینکه بازوی اجرایی شهرداری مشهد نیز شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است، تأکید میکند: این شرکت مکلف به اجرای قوانین بالادستی و مدیریت پارکینگها بر اساس تعرفه مصوب است. همچنین در تعرفهگذاری خیابانها چند اصل ملاک است که مهمترین آنها ترافیک و توقفهای معبر مورد نظر در درجهبندیهای a.b.c است.
طاهری درمورد شهروندانی که بدهیهای خود را پرداخت نمیکنند، توضیح میدهد: بر اساس ماده۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، شهروندانی که در معابر حاشیهای توقف دارند باید پرداخت شود. در این راستا چنانچه بدهی پلاکی مشمول بدهی باشد، اعمال قانون میشود و جریمه توقف ممنوع برای او به ثبت میرسد. اگر کار از این مرحله گذر کند، طبق گفته مدیرعامل الیت برخورد جدیتر میشود: در مرحله بعد پلاک بدهکار حق استفاده از خدمات شهرداری مشهد را در پارکینگهای غیرحاشیهای نخواهد داشت. همچنین با تفاهمی که با سامانه سمین صورت گرفته است، همزمان با تعویض پلاک نیز بدهیهای ثبت شده قابل وصول است.
خوشحسابها و آنهایی که به حقوق شهروندی احترام میگذارند نیز از امتیازهایی برخوردار میشوند. طاهری در این زمینه میگوید: به منظور سوق دادن شهروندان برای استفاده از بسترهای غیر حضوری و تشویق به خوشحسابی، شورای اسلامی شهر مصوباتی را تدوین و تصویب کرده که دریافت شارژ با ۲۰ درصد شارژ هدیه از طریق سایت به آدرس tat.mashhad.ir امکانپذیر است.
همچنین ۳۵درصد تخفیف در شارژ مثبت پلاک در معابر حاشیهای و امتیازاتی از قبیل ۱۰ ساعت پارک با تعرفه ۰.۱ از طریق خوداظهاری منظور شده است.
مشکلات نرمافزارهای «آپ»، «شهرمن» و «خوداظهاری» شهروندان و مغایرت با آنچه پارکبان ثبت میکند، دیگر موضوع مورد انتقاد شهروندان است. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی مشهد در این زمینه میگوید: خدمات ارائه شده در «آپ» و «شهرمن» معمولا خدماتی کم ایراد است و عملکرد خوداظهاری نیز بهگونه موازی با پارکبان صورت میپذیرد. در مواقعی که ثبت خوداظهاری غیرواقعی تلقی شود ثبت صورت گرفته از سوی پارکبان، ملاک عمل است.