به گزارش شهرآرانیوز، مسعود نجفنجفی در نشست خبری برگزاری رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار کشور (ناتک) که امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت صنعت آجیل و خشکبار این رویداد کشوری در استان برگزار میشود که هدف آن تولید صنعتی آجیل و خشکبار و جایگزینی آن به جای تولید سنتی است که نیازمند فرهنگسازی است.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، صنعت آجیل و خشکبار با توجه به مزیتهایی که دارد باید از سنتی به صنعتی تغییر کند و تولید آن مکانیزه شود.
در همین راستا سومین رویداد استارتاپی تحت عنوان «ناتک» در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کلید خورد تا با کمک ظرفیتهای دانشبنیان در حل مسائل و مشکلات این حوزه گام برداریم.
وی یادآور شد: عمدهترین مسائل این حوزه بحث خشککردن آجیل و خشکبار، استفاده از سیستمهای هوشمند در طول فراوری این محصول، ارائه روشهای جدید بستهبندی به منظور افزایش مدت نگهداری و روش جدید رفع آلودگی و میکروبزدایی، استفاده از زائدات و ضایعات این محصول و نهایتاً استفاده از طعمدهندههای جدید مجاز عنوان شد.
نجفی تاکید کرد: برهمین اساس فراخوانی در دیماه سال گذشته داده شد و طرحهای مختلفی به دبیرخانه این رویداد ارائه شد. ۲۵ طرح پذیرفته و ارزیابی شد که نهایتاً ۷ ایده قبول شد. این رویداد پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار میشود که امیدواریم خروجی آن انتقال دانش فنی و عقد قرارداد با صاحبان این صنعت باشد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در این نشست با اشاره به مشکلات و فرصتهای صنعت آجیل و خشکبار تصریح کرد: آنچه ما در این صنعت انتظار داریم این است که دید کشور به آجیل و خشکبار تغییر کند و از کالای لوکس به کالای ضروری در سبد خانوار تبدیل شود. در ایران و سایر کشورها سرانه مصرف آجیل هرساله رو به افزایش است. بعد از شیوع کرونا اهمیت این صنعت بیشتر برای همگان مشهود شد.
جمال حسینی افزود: باور اشتباهی که در بین عموم مردم وجود دارد این است که آجیل و خشکبار گران است. اما اگر این محصول را با هر تنقلاتی در نظر بگیرید باتوجه به فوایدی که دارد آنچنان گران نیست. صنعت آجیل در دنیا چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و خوشبختانه ایران سهم بسیار خوبی از این گردش مالی، چه در تولید و چه در مصرف، دارد. اما متاسفانه این محصول با نگاه لوکسی که به آن میشود به خوبی دیده نشده است و این نگاه سنتی است.
به گفته وی، آجیل و خشکبار، هم در حوزه صادرات و هم مصرف داخلی، دچار مشکل است. یکی از مشکلاتی که در بازار داخل داریم این است که محصولات کشاورزی تجاریسازی نمیشود و صنایع تبدیلی ندارد.
وی یادآور شد: مادامی که تجاریسازی برای بازار داخل انجام نشود اثر آن را بر بازار خارج هم میگذارد و سهم صادرات را کم میکند. تا پنج سال گذشته، مقام اول صادرات پسته را در دنیا داشتیم ولی اکنون این سهم کمتر شده و به مقام سوم رسیده و آمریکا این رتبه را از ما گرفته است.
حسینی عنوان کرد: یکی از مواردی که باعث شده ما بازار را از دست بدهیم، نرخ پایین بهرهوری است. کالای تمامشده در ایران قیمت بالایی دارد که امیدواریم در این راستا چارهاندیشی شود. برای مثال قیمت تمامشده پسته در آمریکا حدود ۴ دلار بوده اما در کشور ما خیلی بالاتر از این رقم است و به دلیل بهرهوری پایین و بهای تمامشده بالا، توجیهی برای تولید ندارد که یکی از دلایل آن نداشتن صنایع تبدیلی است.
به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد، یکی از مزیتهای رقابتی محصول ما بحث کیفیت و طعم و مزه آن است که نمیتوان رقیبی برای آن پیدا کرد. متاسفانه در بحث تجاریسازی آن ضعیف هستیم تا زمینه صادرات بهعنوان یک محصول متفاوت را در جهان داشته باشیم.
وی افزود: در بازار داخلی، خیلی از کالاهای آجیل و خشکباری که سرانه مصرف آن در کشور بیشتر از تولید داخلی است، در واردات آن مشکل داریم. برای مثال مصرف مغز گردو چیزی بیشتر از تولید ما در کشور است و متاسفانه در بحث واردات آن برای مجوز مشکل داریم. ما این تقاضا را داریم که در قبال صادرات پسته، بتوانیم این اجناس را وارد کنیم.