صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: ایجاد زیرساخت برای اجرا‌های عمومی در دوره‌های بعدی ضروری است و رقابتی شدن این رویداد انگیزه گروه‌های نمایشی را بیشتر می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی سیم ریز نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر در مشهد است که از سال۱۳۸۹ تقریبا به صورت پیوسته در جشنواره تئاتر کودک ونوجوان رضوی حضور داشته است. سیم ریز از سیزده سالگی و تئاتر دانش آموزی به این وادی گرایش پیدا کرد و تاکنون در زمینه‌های نویسندگی و کارگردانی تئاتر و فیلم بیش از دیگر عرصه‌ها خوش درخشیده است. او امسال دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک ونوجوان رضوی است. او درباره روند برگزاری این رویداد و همچنین برنامه ریزی اجرایی آن برای سال‌های آینده توضیح داده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک ونوجوان رضوی، ضمن تأکید بر لزوم ایجاد زیرساخت برای اجرا‌های عمومی در دوره‌های بعدی، می‌گوید رقابتی شدن این رویداد انگیزه گروه‌های نمایشی را بیشتر می‌کند. مهدی سیم ریز افزود: تاکنون پنج نمایش به نام‌های «چهارمین نفر» در لاهیجان به کارگردانی سولماز محمدی، «بی بی و دشت ارغوان» به کارگردانی مهیار هزارجریبی در بهشهر، «گم شده» به کارگردانی عربشاهی در مشهد، «سفر پرماجرا» به کارگردانی رضا جوشعار در بندرعباس و «خداداد» به کارگردانی محسن اکرمی در یزد در بخش کودک ونوجوان جشنواره تئاتر رضوی اجرای عمومی داشته اند.

او با ابراز رضایت از روند اجرای عمومی آثار در این بخش افزود: استقبال عمومی به حدی بوده است که برخی اجرا‌ها مثل نمایش «بی بی و دشت ارغوان» در بهشهر دو شب پیش از اجرا، همه بلیت هایشان فروخته شده بود.

این هنرمند ادامه می‌دهد: نمایش «خداداد» در یزد در مدارس اجرا می‌شود که با استقبال خیلی خوب تماشاگران روبه رو شده و براین اساس، هر روز ۲۵۰دانش آموز کار را می‌بینند که آمار بسیار خوبی است.

سیم ریز با بیان اینکه اجرا‌ها نشان می‌دهد مجموع آن چیزی که در جلسات تصمیم گیری برای برگزاری این جشنواره مدنظر بود، حاصل شده است، ادامه داد: کار‌های اجراشده با بازخورد‌های خیلی خوبی روبه رو شدند و تعداد تماشاگران چشمگیر و قابل دفاع است.
به گفته دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک ونوجوان رضوی، در زمینه نوع اجرا در دوره کنونی نیز کیفیت آثار بسیار بهتر از برگزاری جشنواره به شکل متمرکز است.

این مدیر هنری ادامه داد: در شکل متمرکز جشنواره، چون معمولا گروه با طی کردن مسافتی طولانی و خسته از راه می‌رسد و ممکن است زمان کافی یا وسایل کافی برای چیدمان و نصب دکور نداشته باشد، تمرکز گروه کم می‌شود؛ اما در شکل کنونی، گروه در شهر خودش با آرامش و انرژی کافی برای اجرا در صحنه حاضر می‌شود و ظرفیت تماشاگران نیز افزایشی حدود ده برابری دارد.

سیم ریز ادامه داد: همه گروه‌های نمایشی درخواست رقابتی شدن جشنواره را دارند که باید برای دوره‌های بعد این مهم را در نظر بگیریم.
او با بیان اینکه رقابتی بودن این جشنواره‌ها برای گروه از خود کارگردان تا عوامل به ویژه بازیگران، انگیزه ایجاد می‌کند، گفت: وقتی کار گروه‌ها سنجیده شود، قطعا انرژی بیشتری هم برای کار خواهند گذاشت و انگیزه بیشتری هم برای اجرای اثر خواهند داشت. امیدوارم بتوانیم برای سال‌های آینده تدارک ببینیم تا هیئت داوران بتواند به شهر‌های مختلف برود و کار‌ها را از نزدیک داوری کند. قطعا در این اوضاع مجموعه دستاورد‌های ما از این جشنواره به حداکثر افزایش خواهد یافت.

سیم ریز در پایان سخنانش با اشاره به زمان اجرای آثار گفت: اگر بتوانیم سال آینده بازه زمانی اجرای آثار را مقداری گسترده‌تر کنیم تا فضا‌های دانش آموزی بیشتر پوشش داده شوند، در تئاتر کودک ونوجوان عواید بیشتری به بنیاد و برگزارکنندگان جشنواره تعلق خواهد گرفت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.