صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نسخه‌های گیاهی کرونا و نگرانی برای محیط زیست

  • کد خبر: ۲۲۸۰۱
  • ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
تعداد قابل توجهی از مردم هم‌اکنون مبتلا به کروناویروس بوده و در حال مبارزه با پیامدهای آن هستند. در این مدت گروه‌های مختلف پزشکان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های داروسازی، پژوهش‌های خود را برای پیدا کردن داروی بیماری آغاز کرده و تحقیقات آن‌ها در حال انجام است.
به گزارش شهرآرانیوز، گروه دیگری که در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی کار و تحقیق می‌کنند نیز توصیه‌هایی کلی برای تقویت سامانه پدافندی بدن برای مقابله با بیماری کرده و انواع دارو‌های گیاهی و دمنوش‌ها را برای این منظور معرفی و پیشنهاد می‌کنند، با این توضیح و تاکید که هیچکدام داروی قطعی برای ویروس کووید ۱۹ نیستند.
درعین حال عده‌ایی هم در زمینه گیاهان دارویی به صورت سنتی فعالیت می‌کنند و معمولا بدون تحقیق و اغلب مبتنی بر دلایلی مانند شهود و الهام توصیه‌ها و نسخه‌های عجیبی ارائه می‌کنند و بر درمان قطعی کرونا با روش‌های خود تاکید می‌ورزند. یکی از این نمونه‌ها نسخه "دود گَوَن" است!
عضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه کردستان دراین باره گفت: داستان از این قرار است که فردی ادعا می‌کند که با آتش زدن بوته‌های گون و استشمام دود و بوی آن کرونا درمان می‌شود.
احمدی، ولی پور افزود: به محض اعلام این دارو افراد زیادی به مراتع و جنگل‌ها هجوم آورده و شروع به آتش زدن بوته‌های گون یا اقدام به کندن بوته‌ها و حتی فروش آن کرده‌اند.
این استادیار دانشگاه افزود: گون یکی از مهمترین گونه‌های گیاهی از نظر اکولوژیک به ویژه برای جلوگیری از فرسایش خاک است.
وی عنوان کرد: با فراخواندن این فرد توسط اداره منابع طبیعی و ارائه توضیحات لازم، طی ویدیویی از مردم درخواست شد که فعلا این کار را متوقف کنند.
ولی پور ادامه داد: به طور کلی در کنار برخی فوایدی که کرونا برای محیط زیست انسانی و طبیعی داشته، این گونه رویداد‌ها و مشابه آن هم تهدیدی جدی برای منابع طبیعی ضعیف و شکننده کشور محسوب می‌شود که امیدواریم با هوشیاری مردم، جنگلبانان و محیطبانان این تهدید‌ها به حداقل برسد.
عضو هیئت علمی گروه جنگلداری دانشگاه کردستان، بیان کرد: هرگونه دارویی طی یک فرایند و پروتکل علمی و فنی ویژه توسط متخصصان، تولید و اثربخشی و عوارض احتمالی آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد و مشخصا چنین توصیه‌های بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی نه تنها منجر به درمان نمی‌شود ممکن است عوارض ناگواری هم بر سلامت انسان داشته باشد و همچنین سبب تخریب منابع طبیعی می‌شود.
وی یادآوری کرد که بهره‌برداری از منابع طبیعی در چارچوب اصول و روش‌های استاندارد علمی و در حد توان و ظرفیت طبیعت امکان‌پذیر است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.