صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شورای رقابت در جلسه خود قیمت گذاری برخی خودرو‌ها را آزاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سخنگوی شورای رقابت از آزادسازی قیمت خودرو‌های برقی خبر داد. آن طور که سپهر دادجوی توکلی گفت خودرو‌های برقی از شمول مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت که درباره قیمت گذاری خودرو بود، خارج شدند.

اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا نسبت به خارج کردن بحث قیمت خودرو‌های برقی از شمول مصوبه ۵۴۳ این شورا تصمیم گیری کردند.

زمستان سال گذشته شورای رقابت بار دیگر به پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز بازگشت. این شورا در بهمن سال ۱۴۰۱ بازار خودرو را بررسی کرده و بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری تاکید کردند. 

استدلال اعضای شورای رقابت این بود که شاخص‌های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار و ممنوعیت یا محدودیت واردات بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری تاکید می‌کنند؛ بنابراین شورای رقابت در مصوبه ۵۴۳ خود این مساله را تصویب کرد.

ذیل مصوبه یاد شده که مختص خودرو‌های انحصاری است دستورالعملی نیز منتشر شد. این دستورالعمل نشان می‌دهد سازمان حمایت قیمت تمام شده خودرو را محاسبه و وزارت صمت به عنوان تنظیم گر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ می‌کند.

اما حالا قیمت گذاری خودرو‌های برقی آزاد شده تا این مساله بتواند مشوقی باشد تا خودروسازان بیش از پیش در جاده برقی سازی حرکت کنند. الیته شرکت‌های خودروساز در گام اول مسیر واردات را در پیش خواهند گرفت و به تدریج نسبت به تولید محصولات برقی اقدام خواهند کرد.

برخی از تحلیلگران آزادسازی قیمت خودرو‌های برقی را مقدمه‌ای بر آزادسازی قیمت محصولات بنزین سوز می‌دانند. این دسته از تحلیلگران معتقدند وزارت صمت ازادسازی قیمت خودرو‌های برقی را به صورت پایلوت اجرا می‌کند اگر این مساله جواب دهد این امکان وجود دارد که به تدریج به سمت آزادسازی قیمت سایر محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز حرکت کنند.

آزادسازی قیمت خودرو در کوتاه مدت روی قیمت‌های بازاری خودرو اثر منفی گذاشته، اما به تدریج با قوی شدن بنیه مالی خودروسازان و افزایش تیراژ نحنی قیمت خودرو در بازار نزولی می‌شود و متقاضیان به جای خرید از بازار راه خود را به سمت دفاتر فروش شرکت‌های خودروساز کج می‌کنند.

منبع: اکو ایران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.