صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

موج جدید بارندگی فردا (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وارد افغانستان می‌شود و حدود ۵ روز ادامه خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، این موج که هفته قبل ضعیف پیش‌بینی شده بود، حالا همه مدل‌های مشهور آن را یک موج قوی با احتمال بارندگی روزانه تا ۳۰ میلی‌متر پیش کرده‌اند.  

به جز جنوب‌شرق و جنوب افغانستان، باقی ولایات از این موج بارندگی متأثر خواهند شد، اما بیشتر بارندگی‌ها در شمال و شمال‌شرق این کشور متمرکز است. طوری در نقشه‌های زیر هم نشان داده شده است، در تمام ولایت‌ها با رنگ آبی تا نارنجی احتمال بارندگی وجود دارد.

درجه حرارت هوا نیز با این بارندگی‌ها سردتر می‌شود. به‌خصوص در شمال و غرب کشور، احتمال دارد درجه حرارت تا ۱۰ درجه پایین‌تر از میانگین سردتر گردد.

احتمال ادامه بارندگی تا ۲۷ ماه می (۲ هفته دیگر) نیز وجود دارد.

دوام این بارندگی‌ها وابستگی به موج رطوبت مونسون هندوستان نیز می‌تواند داشته باشد. هر زمانی که مونسون در هند فعال گردد، شمال افغانستان نیز وارد سامانه فشار بلند می‌شود که احتمال بارندگی را کمتر می‌سازد، اما هنوز خبری از مونسون در هند نیست. گفته می‌شود که در هفته آینده، مونسون در جنوب هندوستان فعال شود.

ریاست هواشناسی افغانستان از احتمال بارش شدید باران همراه با سیلاب‌های آنی در ۲۹ ولایت افغانستان خبر داده است.

این ریاست در خبرنامه‌ای گفته که فردا و پس‌فردا (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت)، ولایت‌‌های بدخشان، تخار، کندز، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کاپیسا، کابل، پروان، میدان وردک، بامیان، دایکندی، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، غور، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه، هلمند، قندهار، ارزگان، زابل و غزنی گواه بارش شدید باران و بادهای نسبتا شدید خواهند بود.

ریاست هواشناسی مقدار بارش باران را بین ۱۵ تا ۵۰ میلی‌متر در نقاط مختلف این ولایت‌ها پیش‌بینی کرده است.

در همین حال دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که براثر سرازیرشدن سیلاب در ولایت‌های بغلان، بدخشان و تخار در شمال‌شرق افغانستان، تاکنون جان‌باختن ۱۸۰ نفر، زخمی‌شدن ۲۴۲ نفر و تخریب کلی یا قسمتی از هشت هزار و ۹۷۵ خانه تأیید شده است.

این نهاد روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با انتشار گزارشی گفت که ۵۱ کودک و ۵۰ زن نیز در میان جان‌باختگان سیلاب در این سه ولایت هستند.

اوچا گفته است که شهرستان‌های «برکه» و «بغلان جدید» در ولایت بغلان بیشترین آسیب را دیده‌اند و ۸۰ درصد تلفات در این دو شهرستان ثبت شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.