صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هشدار نسبت به مسمومیت با قارچ‌های سمی در فصل بهار

  • کد خبر: ۲۲۹۸۲
  • ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای نسبت به بروز مسمومیت با قارچ های سمی هشدار داد.
به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ۱۵۴۰ مورد در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در سال ۱۳۹۶ به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند که این آمار در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۱۷۲۶ مورد و در نیمه نخست سال ۱۳۹۸ به ۳۹۸ مورد رسیده است.
متاسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است. طبق آمار بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۶ مربوط به شهر‌های استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۷ مربوط به شهر‌های استان کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان و بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۸ مربوط به شهر‌های استان گلستان، لرستان، آذربایجان غربی، قزوین و شهرکرد بوده است.
در سه سال اخیر ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز کرده است. این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود.
توجه به توصیه‌های عمومی می‌تواند از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی جلوگیری کند:
*از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان می‌رویند یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنید. برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز می‌باشند، خریداری و مصرف کنید.
*شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است؛ بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی ازانواع خوراکی قارچ توجه نکنید.
*مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.
*برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیارعلمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
*برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماه سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی‌باشد.
*در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان شده است.
*انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

منبع: فارس
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.