صادرات محصولات کشاورزی طرقبه شاندیز به کشورهای همسایه

  • کد خبر: ۲۲۵۹۰
  • ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
صادرات محصولات کشاورزی طرقبه شاندیز به کشورهای همسایه
مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به صادر شدن محصولات کشاورزی و پروتئینی این شهرستان به استان‌های مختلف کشور، گفت: این محصولات به کشور‌های عراق، امارات، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سید رضا ماه‌نگار بیان کرد: در سال ۹۸، بارش نزولات آسمانی در این شهرستان حدود ۷۲ میلی‌متر بوده که ۳۲ میلی‌متر از میانگین استانی بیشتر بوده و این موضوع سبب افزایش سطح کشت دیم در طرقبه شاندیز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به وجود ۷ رشته رودخانه در این شهرستان، تصریح کرد: این رودخانه‌ها در فواصل ماه‌های پرآب، سبب تغذیه قنوات و چاه‌های کشاورزی پایین‌دست می‌شود که از ۴۷۰ رشته قنات این شهرستان، ۳۷۰ رشته قنات دایر و در حال بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه طرقبه شاندیز ۱۲۱ دهنه چشمه فصلی و دایمی دارد، اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی، آبی و دیمی ۱۳ هزار و ۶۴ هکتار با عملکرد حدود ۴۶ هزار تن بوده، همچنین سطح زیر کشت محصولات باغی، ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار است که طرقبه شاندیز در تولید آلبالو و گیلاس رتبه اول و دوم خراسان رضوی را دارد.

ماه‌نگار افزود: در بخش دامپروری و طیور، طرقبه شاندیز دارای ۵۵ هزار راس دام سبک و سنگین است که در تولید شیر رتبه ۱۹، در تولید تخم مرغ رتبه ۳ و در تولید گوشت مرغ رتبه ۲۰، در تولید عسل رتبه ۸ و در تولید پیله ابریشم رتبه ۱۹ را دارد و در مجموع تولیدات رتبه یازدهم استان را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که در سال ۹۸ این اداره در این شهرستان با آن روبه‌رو بوده تاکید کرد: پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی در مبدا تولید، به دلایل اشباح بودن بازار در زمان به دست آمدن محصولات و کیفیت پایین آن، به دلیل عدم استفاده به موقع و مناسب از سموم و تغذیه مناسب باغات به دلیل خرده مالکی و فرهنگی، قابلیت رقابت با محصولات صنعتی و اقتصادی را ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت تضمینی برخی از محصولات نسبت به هزینه‌های تولید بسیار پایین و سطح جبران خسارات بیمه‌ای محصولات کشاورزی نیز پایین است، اضافه کرد: این موضوع تمایل بهره‌برداران را برای بیمه محصولات خود کاهش داده است.

ماه‌نگار ادامه داد: نبود ارتباط بین زنجیره تولید و صنایع تبدیلی و مصرفی در محصولات کلیدی طرقبه شاندیز موجب از بین رفتن دسترنج کشاورزان منطقه و سوءاستفاده دلالان شده و محصولات مهمی مانند گیلاس، آلبالو، آلو، توت قیسی و سیب درختی در صورت وجود صنایع بسته‌بندی و کارگاه‌های تبدیلی خشکبار، آثار خوبی برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه مشکل اصلی در عملکرد پایین محصولات باغی، علمی نبودن باغ‌های سطح شهرستان و تولید به روش‌های سنتی است، تصریح کرد: مقاومت بهره‌برداران در تبدیل باغات به روش‌های علمی نیز بستگی به فرهنگ منطقه، هزینه‌های لازم برای اصلاح باغات و موهبت آب‌های رایگان در اختیار مردم است که هیچ‌گونه هزینه‌ای برای استحصال پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات بخش دامپروری در شهرستان به دلیل سنتی بودن دامپروری، عدم به کارگیری روش‌های جدید و نوین در دامداری، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عملکرد بخش پایین بوده و از نظر صرفه اقتصادی قابل توجه نیست و عمده مشکلات ما در بخش روستایی، ورود فرهنگ شهرنشینی در روستا بوده که محل نگهداری دام از منازل مسکونی روستاییان جدا یا حذف شده و عملا آن‌ها را تشویق به مصرف‌گرایی محصولات و فرآورده‌های دامی کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز ادامه داد: صنایع تبدیلی نیز با توجه مباحث گردشگری و اصلاحات مرزی، محیط زیست، کد بهداشتی، حریم کمربند سبز مشهد، متروی مشهد، چناران و بزرگراه مشهد قوچان، عملا صدور مجوزات صنایع تبدیلی در شهرستان را تعطیل یا با مشکل مواجه کرده است.

ماه‌نگار افزود: تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی با توجه نزدیکی طرقبه شاندیز به مشهد، وجود ارتفاعات، رودخانه‌ها و فضای سرسبز، مکان‌های مناسب گردشگری این شهرستان سبب شده تمایل افراد غیربومی، زمین‌خواران و افراد ثروتمند شهری به خرید اراضی و باغ‌های کشاورزی افزایش یافته و روزبه روز بر تغییر کاربری‌ها اضافه شو.

وی اضافه کرد: آمار تغییر کاربری‌ها از سال ۹۰ تاکنون ۶۵ درصد افزایش داشته و سطح عملکردی محصولات را تحت ثاثیر قرار داده و آسیب‌هایی مانند حفر چاه‌های غیرمجاز و استحصال آب برای استفاده تفریحی را موجب شده و ۷۰ درصد انرژی بخش تخصصی جهاد کشاورزی که باید صرف بخش فنی و تخصصی شود برای مقابله با موضوعات تغییر کاربری مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به حوزه فنی و زیربنایی (آب و خاک)، گفت: اعتبارات تخصیصی برای اجرای طرح‌هایی مانند کانال‌کشی، لوله‌گذاری، احیا و مرمت قنوات، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار بسیار ناچیز است و به دلیل اینکه اعتبارات نقد نیست، به صورت اوراق قرضه بلندمدت است، بنابراین ۳۰ تا ۶۰ در صد آن صرف کسورات مالیات، بیمه، تورم سالیانه و سود پیمان کار می‌شود.

ماه‌نگار به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات بخش کشاورزی در سال ۹۸ و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال ۹۹ اشاره و تاکید کرد: ساماندهی مصرف تسیهلات بخش کشاورزی در محل مناسب آن، جلوگیری از رانت و ویژه‌خواری سودجویان، ایجاد مزارع و باغات الگویی در طرقبه شاندیز، صرف هزینه در اصلاح و سر شاخه‌کاری باغات پیر و مسن، که در اسفندماه ۹۸ به صورت الگویی در این شهرستان انجام شد.

وی افزود: راه‌اندازی کارگاه و کلاس‌های آموزشی ترویجی با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی طرقبه شاندیز، توزیع نماده‌های دامی به منظور حمایت از دامداران و اصلاح روش‌های تغذیه‌ای، واکسیناسیون و ضدعفونی رایگان توسط دامپزشکی، تسهیل در صدور تسهیلات مجوزات «تبصره ۴» دامداری، گلخانه قارچ، صنایع تبدیلی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، پلاک کوبی «هویت دار کردن دام» بیمه اجباری دام سبک و سنگین برای جلوگیری از قاچاق، سرقت و خسارات احتمالی سیل و زلزله، پرداخت خسارت سیل ۹۸ به آسیب دیدگان از سیل فروردین ماه از جمله اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رفع موانع و مشکلات است.

مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز تصریح کرد: با توجه به دستور استاندار خراسان رضوی، در خصوص تشکیل کمیته رفع موانع تولید در این شهرستان و خراسان رضوی با استفاده از توان معین‌های اقتصادی، بسیاری از طرح‌ها به ویژه مشکلات مالی، تسهیل مجوزات قانونی در ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های بسته‌بندی، عرقیات گیاهی و کارگاه‌های تبدیلی مانند ترشیجات و خیارشور سبب رفع موانع شده است.

ماه‌نگار به مهم‌ترین محصولات کشاورزی طرقبه شاندیز اشاره و بیان کرد: محصولات سردرختی مانند آلبالو ۷ هزار تن، گیلاس ۸ هزار و ۸۰۰ تن، آلو ۲ هزار و ۹۰۰ تن، توت قیسی ۶۵۰ تن، سیب درختی، محصولات گلخانه‌ای، سبزی سیفی ۲هزار و۵۰۰ تن، گل‌های فصلی و شاخه بریده، تخم مرغ، گوشت مرغ، ماهیان سردآبی و زینتی تولید شده و به تهران و سایر مراکز استان‌های کشور ارسال شده، همچنین این محصولات به کشور‌های عراق، امارات، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.


منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->