صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

‌نماز لیلة الدفن، از نمازهای مستحبی است. این نماز را، که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود، برای میت در شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌خوانند و بهترین وقت آن بعداز نماز عشا است.

به گزارش شهرآرانیوز، بنابر منابع فقهی، نماز وحشت را به یکی از دو صورت ذیل می‌توان خواند:

در رکعت اول بعد از حمد، یک مرتبه آیة الکرسی از دیدگاه امام خمینی (ره) احتیاط آن است‌که آیة‌الکرسی تا «هم فی‌ها خالدون» خوانده شود.

ولی از دیدگاه آیت‌الله گلپایگانی تا «و هو العلی العظیم» کفایت می‌کند و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر بخواند، و بعداز سلام نماز بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثواب‌ها الی قبر فلان». (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را ببرد).
نماز‌های مستحبی که کیفیت خاص یا سوره مخصوصی دارند - مثل نماز شب دفن میّت و نماز غفیله - در صورتی که فراموش کند آن را بدان کیفیت به جا آورد، چنانچه برگشتن و جبران آن ممکن باشد، باید برگردد و تدارک کند و اگر ممکن نباشد، باید اعاده نماید.

پس در رکعت دوم «اگر یک سوره (قدر) خوانده شود نماز لیلة الدفن نمی‌شود.» و ممکن است یک نماز و نیت شود به تمام آن کسانی که در آن روز مدفون شده‌اند، یعنی «تشریک در ثواب مانع ندارد.» برادر و خواهر! نماز وحشت هدیه‌ای است از شما به کسی که از دنیا رفته است، این نماز را برای آشنایان بخوانید تا دیگرا ن هم برای شما بخوانند.

منبع: ویکی شیعه

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.