صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رعایت فاصله اجتماعی حتی در طبیعت

  • کد خبر: ۲۳۰۵۹
  • ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
طبیعت هم نسبت به فاصله اجتماعی پاسخ مثبت نشان داده است، خرچنگ‌ها، مورچه‌ها و خفاش‌های خون‌آشام از آن دسته حیواناتی هستند که در مواقع لزوم و شیوع بیماری، فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند تا از این طریق به حفظ بقاء خود کمک کنند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ رعایت فاصله اجتماعی برای مقابله با بیماری کووید -۱۹ بسیاری از جوامع را تحت تأثیر قرار داده است و گاهی افراد بر مفید بودن این فاصله اجتماعی برای مقابله با شیوع بیماری تردید دارند.

محققان اظهار کردند: در طبیعت هم، حیواناتی مانند میمون‌ها، خرچنگ‌ها، حشرات و پرندگان با تشخیص حیوان بیمار، از او دوری می‌کنند و به‌نوعی فاصله اجتماعی را رعایت کرده و این فاصله به حفظ بقاء آن‌ها کمک می‌کند.

نتایج تحقیقات نشان داد: حیواناتی که فاصله اجتماعی را در شیوع بیماری حفظ کردند، شانس بیشتری برای سلامت و افزایش باروری داشتند.

حیوانات در مقابله با بیماری و جلوگیری از عفونت، معمولا از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند و این رفتار‌ها بر شیوع بیماری تأثیر دارد.

بسیاری از حشرات ازجمله مورچه‌ها با صد‌ها یا هزاران همنوع خود در مناطق بسیار کوچکی زندگی می‌کنند و این شرایط شبیه به مراکز مراقبتی، خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان است که در هنگام شیوع بیماری بسیار پرخطر هستند.

زمانی که بیماری در میان مورچه‌ها شیوع پیدا می‌کند، مورچه‌های سالم و بیمار، به‌سرعت رفتار خود را نسبت به کاهش انتقال بیماری تغییر می‌دهند و به‌نوعی فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند.

شواهد از طبیعت نشان داده است که رعایت فاصله اجتماعی ابزاری مؤثر برای کاهش شیوع بیماری است و بسیار سریع‌تر از دیگر موارد قابل‌اجراست، برخلاف واکسیناسیون و دارو که نیاز به پیشرفت و آزمایش دارد.

اما رعایت فاصله اجتماعی بااینکه هزینه زیادی برای افراد خواهد داشت، اما رفتاری برای مقابله با شیوع بیماری است و درنهایت به افراد این امکان را می‌دهد تا از زندگی اجتماعی لذت ببرند.

گاهی رعایت فاصله اجتماعی برای روح و روان جامعه نگران‌کننده است، اما با توجه به اینکه می‌تواند شیوع بیماری را متوقف کند و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش دهد، می‌تواند بهترین گزینه باشد، البته به لطف دنیای مجازی، می‌توان روابط اجتماعی را بدون تماس مستقیم جسمی حفظ کرد و این بدان معناست که برخلاف حیوانات می‌توانیم روابط اجتماعی مجازی داشته و خطر شیوع بیماری را به حداقل برسانیم.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.