به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به اهمیت بالای ایمنی رانندگی و نقشی که موتورسواران در حفظ و ارتقای این ایمنی دارند، شهرداری مشهد با همکاری پلیس راهور خراسانرضوی اقدام به اجرای طرح فرهنگسازی و تشویق ویژه برای موتورسواران کرده است. طرح «موتوریار» با هدف افزایش آگاهی، کاهش تصادفات و ترویج رفتارهای مسئولانه در میان موتورسواران طراحی شده است.
در این راستا و به منظور افزایش این آگاهیها اکرانهای شهری گسترده در سطح شهر انجام شده است. همچنین به منظور توجه راکبان موتورسیکلت تصمیم گرفته شده تا با بهرهگیری از پیامهای تأثیرگذار و جذاب در نقاط مختلف شهر، موتورسواران به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تشویق شوند. علاوه بر آن فرهنگ ایمنی به عنوان یک ارزش اجتماعی نهادینه شود.
این اقدام مشترک میان شهرداری مشهد و پلیس راهور استان، گامی مؤثر در راستای ایجاد شهری ایمنتر و ارتقای آگاهی عمومی و نهادینه کردن فرهنگ رفتارهای مسئولانه در میان موتورسواران است. مشارکت فعال شهرداری و پلیس راهور در این طرح، نمادی از تلاشهای مشترک برای ایجاد محیطی ایمن و پایدار برای همه شهروندان مشهدی است.
در سالهای اخیر، شهروندان مشهدی به دفعات از رعایت نکردن مسائل ایمنی از سوی موتورسواران گلایه کردهاند. سرفصل شاخصترین گلایهها و نارضایتیهای مردمی از راکبان موتورسیکلت عمدتا به دلایلی همچون سرعت غیرمجاز، تردد موتورسواران در پیادهروها، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز و بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی برمیگردد. این رفتارهای پرخطر نهتنها جان موتورسواران را به خطر میاندازد، بلکه امنیت عابران پیاده و رانندگان خودروها را نیز تهدید میکند. شهروندان بارها از مسئولان خواستهاند تا با افزایش نظارتها و اجرای دقیقتر قوانین، به بهبود وضعیت ایمنی در سطح شهر کمک کنند. این درخواستها نشاندهنده نگرانی جدی جامعه به رفتارهای پرخطر برخی از موتورسواران و نیاز به اقدامات فوری و مؤثر برای رفع این مشکلات است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد از آغاز اجرای طرح تشویقی و اکران فرهنگسازی در بیلبوردهای شهری در سطح شهر مشهد میگوید. طرحی که به اذعان او هدفش ارتقای ایمنی برای موتورسواران است.
علی سمیعی در مورد جزئیات این طرح اینطور توضیح میدهد: این طرح با مشارکت شهرداری مشهد و پلیس راهور استان اجرایی میشود. در راستای اجرای این طرح فرهنگسازی را مهمترین اولویت قرار دادهایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد دلیل دیگری برای اجرای این طرح میآورد. او میگوید: موتورسواران به عنوان بیشترین آسیبدیدگان حوادث شهری هستند. در همین باره تلاش شده است که این پیامهای آگاهیبخش در پرتصادفترین مــــعــــابــــر شــــهــــری مــــشــــهــــد بــــرای موتورسیکلتسوارها اکران شود.
او در مورد کموکیف اجرای این طرح نیز اینطور توضیح میدهد: به منظور افزایش آگاهیهای مردمی و موتورسواران، اکرانهایی با محوریت فرهنگ شهروندی و رعایت قوانین و مقررات از سوی راکبان موتور در سازههای اطلاعرسانی شهر مشهد همچون استرابوردها، مانیتورهای قطار شهری و تلویزیونهای شهری اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل در ادامه میگوید: در اکرانهای شهری، موتورسواران به استفاده از کلاه ایمنی، رعایت قوانین و مقررات، مجاز نبودن تردد موتورسواران در پیادهروها و عدم انجام حرکات نمایشی و پرخطر در بزرگراهها تشویق میشوند.
سمیعی ضمن تأکید بر اینکه تولیدات فرهنگی و آموزشی در کنار اعمال قانون میتواند در کاهش تصادفات و افزایش آگاهی عمومی تأثیرگذار باشد، میافزاید: با اجرای این طرح در تمامی مناطق شهر علاوه بر افزایش ایمنی ترکنشینان موتورسیکلت، راکبان نیز به قوانین راهنمایی و رانندگی آگاهی بیشتری پیدا میکنند. علاوه بر آن آموزشهای لازم را در زمان نصب برچسب شبرنگ از مأموران پلیس راهور دریافت میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری مشهد بیان میکند: تلاش داریم تا با اکرانهای فرهنگی بتوانیم آگاهیبخشی موتورسیکلتسوارها را ارتقا دهیم، زیرا آسیبپذیری راکبان این نوع وسیله نقلیه موتوری، به دلیل نداشتن کلاه ایمنی، انجام حرکات نمایشی، نپوشیدن لباس مناسب و چراغ خاموش راندن است.
سمیعی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۶۵نفر فوتی راکبان موتورسیکلت در سطح شهر مشهد داشتیم، میافزاید: موتورسواران بهتنهایی بیش از ۴۲ درصد مصدومان تصادفات را تشکیل میدهند و عمده موتورسیکلتسواران آسیبدیده در تصادفات در بازه سنی نوزده تا سیوپنج سال هستند.
سمیعی در ادامه یادآور شد: سال ۱۴۰۲ در شهر مشهد از تصادفات شهری ۳۴ هزارو ۳۳۱ نفر مجروح داشتیم که از این تعداد ۴۲درصد آنها مربوط به موتورسیکلتسوارها بوده است.
به گفته او بخش عمده راکبان موتورسیکلتها در معابر شریانی مجروح شدهاند. همچنین بخش غالب تصادفات در نیمه دوم روز و در معابر شمالی و شرقی شامل بولوارهای طبرسی، حر و بزرگراه چراغچی بوده است. علاوه بر آن بخش بزرگی از تصادفات موتورسیکلتها در بزرگراهها رخ داده است.