صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

توضیحات معاون دانشگاه آزاد اسلامی استان درباره کلاس‌های عملی و آنلاین و امکان حذف ترم دانشجویان

مسئله کلاس‌های آنلاین دانشگاه‌ها

  • کد خبر: ۲۳۵۶۴
  • ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
لیلی رحمانی - تجربه کلاس‌های شلوغ و شیطنت‌های بعضی دانشجو‌ها در فضای کلاس، این روز‌ها دیگر به خاطره تبدیل شده و کلاس‌های آنلاین، این تجربه را از دانشجویان گرفته است؛ کلاس‌های آنلاینی که فعلا تنها راه گذراندن دروس ترم جاری دانشجویان در امن‌ترین حالت ممکن هستند.
از حال‌وهوا که بگذریم، انگار خیلی‌ها دلشان از این روش راضی نیست و آن را خیلی هم پربازده نمی‌بینند؛ از قطع شدن‌های پی‌درپی صدای استاد و گیر کردن تصویر که به ضعف زیرساخت‌ها و سرور‌های دانشگاهی بازمی‌گردد تا نبود دسترسی برای بعضی دانشجویان، همگی دست‌به‌دست هم داده است تا آبی از کلاس‌های آنلاین گرم نشود و رنج رسیدن به کلاس دانشگاه، تبدیل به کار سهلی شود که امکان‌پذیر نیست.
وضعیت برای دانشجویان کلاس‌های عملی، سخت‌تر است و برخی شهروندان نیز در تماس‌هایشان این نکته را با ما در میان گذاشتند و معتقدند کلاس‌های آنلاین نمی‌تواند جایگزین کلاس‌های عملی و کارگاهی آن‌ها شود. برخی‌ها هم معتقدند برگزاری این کلاس‌ها فقط نمایشی است از زنده نگه‌داشتن بدنه بی‌جان آموزش دانشگاه‌ها در این روز‌های کرونایی.
زمزمه این روز‌های برخی دانشجویان، حذف ترم است؛ آن‌هم به این دلیل که معتقدند کلاس‌های نیم‌بند آنلاین گرهی از کار آن‌ها باز نمی‌کند، ضمن اینکه علاوه‌بر هزینه‌های سنگین ادامه تحصیل، هزینه اینترنت را هم بر دوش آن‌ها گذاشته است، بنابراین آن‌گونه که در روز‌های گذشته برخی دانشجویان از مشکلاتشان در این باره با ما گفتند، روزبه‌روز بر تعداد درخواست‌ها برای انصراف از ترم افزوده می‌شود و درنهایت شورای صنفی دانشگاه‌ها مداخله کرد و درخواست دانشجویان را برای حذف ترم، به‌صورت جدی با وزارت علوم مطرح کرد.

حذف ترم، فقط در شرایط خاص
این موضوع البته با مخالفت وزارت علوم روبه‌رو شده و این وزارتخانه نیز در اطلاعیه‌ای رسمی بر آموزش مجازی تاکید کرده و تصمیم‌گیری درباره مقررات و تسهیلات را برعهده مدیریت دانشگاه‌ها گذاشته است؛ تصمیمی که طی آن، حذف ترم بعضی دانشجویان در شرایط خاص، مجاز شمرده شد، اما می‌توان گفت تقریبا هیچ ترمی به‌طور قطعی حذف نشد و دانشگاه‌ها بنا بر شرایط خود شروع به تصمیم‌گیری درباره این موضوع کردند.

برگزاری کلاس‌های عملی، منوط به تصمیم‌های کشوری
ازآنجاکه دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان رضوی ۶۰ هزار دانشجو دارد که پذیرش آن‌ها ازطریق پرداخت شهریه‌هایی که گاه ارقامی کلان است، انجام می‌شود، بازدهی کلاس‌ها برای دانشجویان نیز دارای اهمیت است، بنابراین گله برخی دانشجویان این دانشگاه درمورد کم‌بازدهی کلاس‌های آنلاین دانشگاه را با معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان درمیان می‌گذاریم.
مهدی یعقوبی درباره شرایط برگزاری کلاس‌های عملی با تاکید بر اینکه تنها تعدادی از کلاس‌های عملی رشته کامپیوتر که امکان برگزاری آن‌ها به‌شکل مجازی وجود دارد، به‌صورت مجازی درحال برگزاری است و بقیه کلاس‌ها برگزار نشده است، می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره برگزاری کلاس‌های عملی منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست و بعد از ابلاغ دستورالعمل آن‌ها در این‌باره، قرار بر این خواهد بود که کلاس‌های عملی یا در انتهای ترم یا در تابستان برگزار شود.

افزایش کیفیت زیرساخت‌ها
او تاکید می‌کند که زیرساخت‌های این دانشگاه در سطح استان مناسب است و علاوه بر این پهنای باند از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه به ۳۶۰ مگابایت ارتقا یافته است و با توجه به اینکه این دانشگاه هیچ‌گونه بودجه‌ای از جایی دریافت نمی‌کند، تجهیزاتی نیز با بودجه خود دانشگاه به‌منظور ارتقای کیفیت کلاس‌های آنلاین خریداری شد و هفت سرور کلاس‌ها را پشتیبانی می‌کنند.
یعقوبی با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی از گذشته، تنها استانی بوده که واحد الکترونیک مستقل داشته است، ادامه می‌دهد: موضوع قطعی موقت در برخی کلاس‌ها وجود دارد که با توجه به افزایش حجم استفاده از اینترنت در ساعاتی خاص، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و در حوزه اینترنت کشور نیز مشاهده می‌شود؛ هرچند ما پیگیر بهتر شدن شرایط هستیم. به گفته او وضعیت استان ما از سایر استان‌ها بهتر است و حتی واحد دانشگاه آزاد خراسان رضوی، تقاضا‌هایی برای پشتیبانی سایر استان‌ها داده که با توجه به اهمیت کیفیت کلاس برای مسئولان استانی، چنین اقدامی انجام نشده است.

تصمیم‌گیری درمورد حذف ترم؛ به‌زودی
یعقوبی درباره درخواست دانشجویان برای حذف ترم و به‌خصوص درخواست حذف واحد‌های عملی، می‌گوید: با توجه به اینکه دستورات به‌صورت مرکزی ابلاغ می‌شود، منتظر نتیجه تصمیم‌گیری در این زمینه هستیم. با توجه به بازگشایی واحد اداری همچنین درخواست‌های دانشجویان تا زمان اعلام نتیجه، بررسی خواهد شد.
او ادامه می‌دهد: امیدواریم درصورت رفع مشکلات، همه این مسائل جبران و کلاس‌ها برگزار شود؛ هرچند درحال‌حاضر نیز وضعیت خوبی برقرار است و سازمان مرکزی نیز کیفیت کار استان را قبول دارد. ۸ هزار کلاس شامل ۲۰۰ کلاس در هر ساعت و در ۵۲ گروه آموزشی در حال برگزاری است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.