صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیریت سرویس مدارس روی دوش سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۲۳۵۶۵۱
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
سرانجام پس از کش وقوس‌های فراوان و دوردور تخلف در سایه سرویس مدارس، یک بار برای همیشه معضل بلاتکلیفی مدیریت واحد بخش سرویس مدارس شهر حل شد و این مسئولیت بر شانه‌های سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، حالا دیگر از سال تحصیلی آینده، هم اولیا، هم دانش آموزان و هم مدارس می‌دانند که طرف حسابشان کیست و همه درخواست ها، سؤال وجواب‌ها و حتی انتقاد‌ها و پیشنهادهایشان هم در یک سامانه کاملا برخط و مشخص، قابلیت ثبت و ضبط، رصد و پیگیری را دارد. 

قرار است با تشکیل این مدیریت واحد در بستر یک سامانه مشخص، همه چیز از اطلاعات فردی دانش آموز گرفته تا انتخاب نوع خودرو برای سرویس دهی، اطلاعات ثبت آدرس منزل دانش آموز، نام شرکت و راننده و حتی چگونگی محاسبه حق سرویس براساس کیلومتر و مسافت، همه به روز و روشن و واضح در سامانه سپند قابل دریافت و مشاهده باشد و تمام چالش‌ها در پشت پرده و حتی حواشی کار سرویس دهی مدارس به پایان برسد.   

چه بود و چه شد؟

۲۱ آبان سال گذشته بود که در گزارشی با تیتر «دوردور تخلف در سرویس‌های زیردرختی مدارس»، از بروز معضلی در حوزه سرویس دهی دانش آموزان در مشهد نوشتیم. در آن گزارش گفتیم که در سایه برخی سرویس‌های زیردرختی، دلالان و سودجویان با ارتباط گیری شخصی با برخی مدارس، کاملا در سایه و بدون گذراندن دوره‌های مختلف تأییدی سازمان تاکسی رانی، راننده سرویس مدرسه قلمداد می‌شدند و به دنبال آن اولیا و دانش آموزان بدون هیچ آگاهی، این قبیل رانندگان را به عنوان راننده سرویس تأییدشده سازمان تاکسی رانی و آموزش وپرورش می‌پذیرفتند. 

درست در همین جا بود که بسیاری از تخلفات ازقبیل دریافت حق سرویس‌های غیرمتعارف، سوار کردن دانش آموزان بیش از حد مجاز و استاندارد خودرو و نداشتن تأییدیه‌های روانی و پزشکی رانندگان و به دنبال آن مشکلات بی شمار خانواده‌ها رقم می‌خورد.

 این موضوع در آذر همان سال، در گزارشی دیگر و با پیگیری مجدد ما از وزارت کشور و البته متولیان استانی و شهری به اینجا رسید که بالاخره پایانی بر یک ابلاغیه دوبخشی رقم خواهد خورد؛ بدین معنا که اگر تا پیش از این، براساس متن ابلاغیه مصوب سال ۹۷ در زمینه ناوگان حمل ونقل دانش آموزی، آموز ش وپرورش به عنوان کارفرما و سازمان تاکسی رانی به عنوان عضو اجرایی مشخص شده بودند، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دو بخشی بودن این ابلاغیه مصوب که تا به امروز دلیل اصلی بروز تخلفات در حوزه سرویس مدارس بوده است، پایان می‌پذیرد و صفر تا صد کار برعهده سازمان تاکسی رانی قرار خواهد گرفت.

حالا در همین راستا به استناد بند ۱۰ از ماده یک «آیین نامه اجرایی حمل ونقل دانش آموزی» هیئت وزیران در سال گذشته، سامانه «سپند» با هدف سامان دهی مدیریت و نظارت بهینه بر حمل ونقل دانش آموزی و رصد و پایش ناوگان شرکت‌ها و ناوگان فعال با راهبری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، طراحی و راه اندازی رسمی شده است.   

اردیبهشت زمان اجرای مصوبه

اردیبهشت امسال بود که مصوبه سال گذشته هیئت وزیران بالاخره بر بستر اجرا نشست و مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد هم خبر داد: اولیای متقاضی سرویس مدارس در مشهد، باید تا نیمه تیر در سامانه سپند ثبت نام کنند.  مرتضی چایچی مطلق این نکته را هم گفته بود که والدین در فرایند ثبت نام و ثبت درخواست، نگران تغییرات احتمالی آدرس محل سکونت یا مدرسه نباشند؛ چون امکان ویرایش اطلاعات ثبت شده تا قبل از تخصیص سرویس، برای اولیا وجود دارد. تخصیص سرویس هم با هماهنگی اولیا صورت می‌گیرد.   

به گفته او، برابر آیین‎نامه اجرایی حمل‎ونقل دانش‎آموزان مصوب هیئت وزیران، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ متولی امر سرویس مدارس، شهرداری‌ها هستند، از همین رو مطابق تبصره ۱۰ ماده یک آیین نامه یادشده و با هدف نظارت یکپارچه، مستمر، دقیق و برخط عملکرد دستگاه‌های اجرایی، شرکت ها، رانندگان سرویس مدارس و اولیای متقاضی سرویس مدارس، سامانه پایش ناوگان دانش‎آموزی با نام اختصاری «سپند» را وزارت کشور به بهره برداری رسانده است.

در سامانه سپند همه اطلاعات مربوط به رانندگان، خودرو‌ها و مسیر‌های سرویس مدارس به طور کامل ثبت شده و دردسترس والدین قرار گرفته است و امکان نظارت برخط بر نحوه سرویس‎دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم است.   

فرازونشیب‌های ثبت نام در سپند

اگرچه تشکیل یک مدیریت واحد برای پاسخگویی و مدیریت ناوگان حمل ونقل دانش آموزی در کشور، بارقه‌هایی از امید را در دل اولیای دانش آموزان روشن کرد، فرازونشیب‌های ثبت نام در این سامانه برای اولین سال اجرای رسمی آن، اعم از اختلال در سامانه، سرعت کم پردازش اطلاعات و بارگذاری آن در سامانه، مدت زمان محدود ثبت نام و... روی دیگری از آغازبه کار سامانه بود که ما را بر آن داشت بار دیگر به سراغ مرتضی چایچی مطلق، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد، برویم.

یکی از درخواست‌های متداول و البته چالش‌های مردم برای سال تحصیلی آینده، مدت زمان اندک برای ثبت نام سرویس مدارس در سامانه «سپند» بود. بسیاری از اولیا از ثبت نام جامانده‎اند، چرا برای ثبت نام در این سامانه، بازه کوتاهی پیش‎بینی شده است؟

در این زمینه با حوزه‎های متولی ارتباط گرفتیم و با پیگیری‎های صورت‎گرفته، مهلت ثبت نام تا ۱۵ تیر تمدید شده است. باتوجه به ضرورت تنظیم و تخصیص شرکت‎ها و متعاقبا تخصیص ناوگان، به تقاضا‌های ثبت شده و زمان بر بودن فرایند آن، از والدین تقاضا می‎شود در مهلت تعیین شده برای ثبت نام فرزند خود در سامانه اقدام کنند.

نوع خودروی انتخابی نیز یکی از چالش‎های اولیا در سال گذشته بود. این مشکل چگونه در «سپند» حل شده است؟

در این سامانه متقاضیان علاوه بر ثبت مشخصات فردی والدین و دانش‎آموز، موقعیت مکانی منزل و مدرسه را روی نقشه تعیین می‎کنند تا برای این کار برنامه‎ریزی لازم بشود. اولیا می‌توانند رأسا برای ثبت نام و تکمیل مراحل آن در سامانه سپند اقدام کنند. در سامانه نوع خودرو مشخص شده است و اولیای دانش‎آموزان می‎توانند خودروی سواری، تاکسی ون و... را انتخاب کنند.

نکته مهمی که لازم است اولیا آن را رعایت کنند، این است که کد مدرسه را از کارنامه فرزندشان، استخراج و در سامانه ثبت کنند و اگر مدرسه مربوط در فهرست مدارس ثبت شده در سپند نبود، از طریق انتخاب گزینه «مدرسه در لیست پیدا نشد؟»، اقدام کنند و البته موقعیت مکانی آن را هم بر روی نقشه علامت‎گذاری کنند.

رانندگان در سامانه سپند چگونه پالایش می‌شوند؟

ثبت شرکت‌ها و پیمانکاران متقاضی حمل‎ونقل دانش‎آموزی هم در سامانه فعال شده است. این بخش پروژه از ۲۵خرداد آغاز شده است و تا پایان تیرماه ثبت نام شرکت‌های مجری حمل و نقل دانش آموزی در سامانه سپند، انجام می‌شود و شهرداری‌ها آن را تأیید می‌کنند. در سامانه سپند، همچنین اطلاعات مربوط به رانندگان، خودرو‌ها و مسیر‌های سرویس مدارس به طور کامل ثبت می‌شود و دردسترس والدین قرار می‌گیرد.

به منظور افزایش کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت برخط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است. همه تلاش ما در سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد، ایجاد بستری مناسب و امن برای حمل و نقل دانش آموزان است تا اولیا و دانش آموزان بتوانند از ابتدای سال تحصیلی جدید، از ظرفیت این ناوگان بهره‌مند شوند. از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم به هیچ وجه از خودرو‌های مسافربر غیرمجاز برای سرویس دهی فرزندشان استفاده نکنند.   

تعدادی از اولیا هنگام تکمیل اطلاعات دانش‎آموز خود با جمله «این دانش آموز متعلق به شما نمی‎باشد» مواجه شده اند. این یکی از خطا‌های متداول ثبت نام برای بسیاری از خانواده‎هاست. در این باره توضیح دهید که چه باید کرد.

معمولا علت نمایش خطای «این دانش آموز متعلق به شما نمی‎باشد» این است که والدین در زمان ثبت نام اولیه در سامانه سپند، یک بار به اشتباه کدملی دانش آموز را به جای کدملی ولی دانش آموز وارد می‌کنند. زمانی که متوجه این موضوع می‌شوند، دوباره کدملی والدین را ثبت می‌کنند که در مرحله افزودن کدملی دانش‎آموز، سامانه خطای اعلام شده را نمایش می‌دهد.

والدینی که این مشکل را دارند، در مرحله اول می‎توانند از بخش تنظیمات، کدملی خود را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد، از پنل کاربری خود، بخش تیک درخواست حذف کدملی دانش آموز را فعال کنند یا با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و حذف کدملی دانش‎آموز را درخواست کنند.

والدین دقت کنند که هنگام ثبت کدملی و شماره همراه و سایر داده‌های عددی، حتما زبان صفحه کلیدشان، انگلیسی باشد. درضمن شماره‎های پشتیبانی سامانه سپند، ۶۶۹۲۸۵۳۴ و ۶۶۹۲۸۵۰۷ با پیش شماره ۰۲۱ است و پشتیبانان در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۵ پاسخگو هستند.   

یکی دیگر از چالش‌های موجود خانواده‌ها در حوزه سرویس مدارس، در سال‌های گذشته، نحوه محاسبه هزینه‌های دریافتی برای جابه جایی دانش آموزان بود. گفته می‌شد محاسبه مبلغ دریافتی براساس مسافت است، درحالی که برپایه گلایه‌های مردم در گزارش‌های پیشین ما، معمولا گزینه مسافت محاسبه‌ نمی‌شد و بیشتر مدارس براساس سلیقه خود، نرخ کرایه را دریافت می‌کردند. توضیح دهید در سیستم جدید، دریافت مبلغ دریافتی بر چه اساسی است و چگونه محاسبه‌ می‌شود؟   

نرخ و هزینه دریافتی برای سرویس مدارس هرسال را شورای شهر مشهد تصویب می‌کند و شرکت‌ها موظف هستند براساس همان نرخ، هزینه‎های مربوط را از خانواده‌ها بگیرند. همچنین بعد از تصویب بهای خدمات در شورای اسلامی شهر و تأیید فرمانداری، نرخ نامه و جدول مسافت در سامانه بارگذاری خواهد شد. 

والدین می‌توانند از طریق سایت سازمان به آدرس https://taxi.mashhad.ir و همچنین کانال اطلاع‎رسانی حمل‎ونقل دانش‎آموزی در شبکه‌های مجازی به آدرس https://eitaa.com/servismadaresmashhad برای دریافت نرخ‎نامه، اطلاع تکمیلی ثبت نام، دریافت پاسخ سؤالات متداول، فهرست شرکت‌های حمل‎ونقل دانش‎آموزی و اخبار این حوزه اقدام کنند و مشکلات خود را با ما درمیان بگذارند.   

یکی از معضلات مهم اولیا در سال گذشته، سوار کردن بیش از حد مجاز دانش‎آموز داخل خودرو بود؛ به عنوان مثال راننده یک خودروی پراید، گاهی پنج تا شش دانش‎آموز را سوار می‎کرد. برای این موضوع چه تدبیری اندیشیده‎اید؟ سال گذشته مسئولان مدارس اعلام می‌کردند تعداد سرویس‌ها اندک است و رانندگان به ناچار این کار را انجام می‎دهند. چنانچه خودروی سرویس مدرسه بیشتر از حد مجاز دانش آموز سوار کرد، شهروندان چه باید بکنند؟   

این کار تخلف است و در صورت بروز، مشاهده یا دریافت گزارش چنین تخلفاتی، موضوع از طریق سازمان تاکسی رانی مشهد، بررسی و پیگیری می‌شود و در هیئت‌های انضباطی براساس ضوابط و قرارداد بینابین، با شرکت یا راننده متخلف برخورد قانونی خواهد شد. والدین در چنین مواقعی می‎توانند شکایت خود را به شرکت مربوط اعلام کنند و در صورت نیاز، در گام بعدی با مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد به شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. سازمان تاکسی رانی هم در اسرع وقت موضوع را بررسی و نتیجه را به والدین اعلام خواهد کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.