صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شناسایی و معرفی متخلفان مراکز غیرمجاز تولید رمز ارز از سوی اشخاص حقیقی، حقوقی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشمول دریافت پاداش و حق کشف بوده و آنطور که اعلام شده تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای این مساله پاداش در نظر گرفته شده است.

به‌گزارش شهرآرانیوز، با ورود به فصول گرم سال و دغدغه‌های مرتبط با افزایش مصرف برق در کشور، فعالیت ماینر‌ها به عنوان دستگاه‌های استخراج رمزارز که مصرف برق بسیار بالایی نیز دارند، بر نگرانی‌ها افزوده است. علاوه بر این، مصرف بالای برق این دستگاه‌ها با فشار بر شبکه تأمین برق، باعث افت ولتاژ، خاموشی و آسیب به دستگاه‌های برقی در محدوده محل استفاده خود می‌شوند.

هر دستگاه ماینر معادل مصرف برق سه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که در این شرایط و روز‌های گرمی که سپری می‌کنیم، استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های ماینر و استخراج رمزارز به این شیوه، برای مدیریت شبکه برق بسیار مضر است.

امسال با مجوزی که برای نخستین بار از سازمان اموال تملیکی گرفته شد، امکان امحای ماینر‌های غیرمجاز کشف و جمع آوری آنها شده فراهم شده، با اجرای این قانون برای نخستین بار در مشهد تعداد ٨٨٢ دستگاه، تعداد ١٦٤ دستگاه در تبریز و ٢٧٦ دستگاه در شیراز کشف و ضبط شده است.

برای مقابله با این مساله دولت طرحی را برنامه‌ریزی کرده که بر اساس آن اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند نسبت به اعلام موارد مشکوک در سایت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir و در بخش ثبت گزارش رمزارز غیر مجاز اقدام کنند.

مرحله نخست پاداش‌ها شامل اعطای یک میلیون تومان به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز است که تا سقف ٢٥ میلیون تومان بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ٥٠ میلیون تومان برای معرفی ماینر‌های غیرمجاز در مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده و طی ١٥ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می‌شود.

محاسبه بخش دوم پاداش‌ها متناسب با مدت و میزان استفاده غیرمجاز از انرژی برق در مراکز غیر مجاز رمز ارز است که بیش از یک سوم این بخش از پاداش‌ها طی مدت ٤٠ روز به عامل شناسایی کننده و الباقی به مجریان و ضابطان قضایی ذی ربط پرداخت می‌شود.

پیش از ابلاغ ویرایش جدید، سقف پاداش بابت معرفی مراکز غیر مجاز رمز ارز ١٠ میلیون تومان بود که فقط بر اساس مدت زمان و میزان انرژی مصرفی غیر مجاز محاسبه و پرداخت می‌شد و پاداش‌ها با ضریب ١.٥ درصد بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی محاسبه می‌شد که هم اکنون این ضریب به ٣ درصد افزایش یافته و علاوه بر پاداش مربوط به تعداد ماینر‌های کشف شده، پرداخت می‌شود.

در روز‌های اخیر، مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته به طوری که در روز‌های گذشته میزان مصرف برق از عدد ٧٣٥٠٠ مگاوات عبور کرد. نکته قابل توجه اینکه در سال گذشته بیشترین میزان مصرف برق در نیمه مرداد ماه اتفاق افتاد و عدد ٧٣٤٠٠ مگاوات بود. اکنون که در ابتدای تابستان و اوایل تیرماه هستیم از این عدد عبور کردیم.

افزایش مصرف برق در کشور گویای لزوم مدیریت مصرف و ایجاد برنامه‌هایی برای کاهش مصرف است، هر چند که تاکنون پیش‌بینی برای خاموشی برنامه‌ریزی شده صورت نگرفته، اما مدیریت مصرف برای گذر از خاموشی و مقابله با ماینر‌های غیر مجاز امری مهم و ضروری است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.