صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک کارشناس علوم قرآن و حدیث گفت: واقعه مباهله کمتر از غدیر نیست و نشان‌دهنده جایگاه اهل‌بیت‌(ع) به‌ویژه حضرت امیرالمؤمنین‌(ع) بوده که به‌منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است.

زهرا جوادی‌پور در گفتگو با شهرآرانیوز، درخصوص اهمیت روز مباهله اظهار کرد: روز مباهله جزو اعیاد رسمی ما شیعیان است و در واقع می‌توان گفت واقعه مباهله کمتر از غدیر نیست و نشان‌دهنده جایگاه اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که به‌منزله جان پیامبر(ص) معرفی شده است.

وی با بیان اینکه مباهله و غدیر دو واقعه مهم تاریخ اسلام هستند که هر دو در ماه ذی‌الحجه رخ داده‌اند، افزود: متأسفانه به مباهله آن‌گونه‌که انتظار می‌رود توجه نشده است. این واقعه به اندازه‌ای دارای اهمیت بوده که لازم است این روز را با تبیین جوانب مختلف آن، بزرگ داشت و معرفی کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: سنت مباهله از دیرباز در میان برخی جوامع بشری متداول بوده است. مباهله یک سنت دیرین در جوامع بشری بوده است و در مواردی که افراد از اثبات حقیقت به طریق طبیعی ناامید می‌شدند، به عالم غیب روی می‌کردند و خواهان کشف حقیقت از جانب خداوند می‌شدند.

جوادی‌پور با بیان اینکه این اصطلاح در قرآن به یکی از مشهور‌ترین رخداد‌های تاریخ اسلام یعنی مناظره مسیحیان نجران با پیامبر(ص) درباره حضرت عیسی(ع) اشاره می‌کند، گفت: در تبیین آیه مباهله باید به دو نکته اساسی توجه کرد؛ حضور امیرالمومنین(ع) در این واقعه مهم، علاوه بر اثبات نبوت پیامبرخدا(ص)، تصدیق رسالت حضرت محمد(ص) نیز بوده است و اینکه با درنظرگرفتن آیه مباهله و در کنار آن، حدیث صحیح «السندی» که مسلم نیشابوری بیان کرده، انحصار صفت نفس و جان پیامبرخدا(ص) برای امام‌علی(ع) و اثبات آیه تطهیر مشخص می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.