صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در حالی که امروز بازار سرمایه با رشد ۰.۷۴ درصدی به کار خود پایان داد، اما روند خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص اصلی تالار شیشه‌ای در پایان وقت معاملات امروز با رشد بیش از ۱۵ هزار واحد به ارتفاع ۲ میلیون و ۹۰ هزار واحد صعود کرد. فولاد، شستا، فملی، شپنا، حکشتی، نوری و خودرو بیشترین اثر مثبت را در این رشد داشتند. 

شاخص هموزن که نمایی بهتر از رشد تمامی نماد‌های کوچک و بزرگ بازار را نشان می‌دهد امروز ۰.۷۶ درصد رشد کرد. شاخص فرابورس هم همسو با دو شاخص دیگر ۰.۶۴ درصد مثبت شد. 

با وجود آنکه امروز ۶۳ درصد نماد‌ها مثبت بود، اما همچنان شاهد خروج پول‌های حقیقی از بازار سهام هستیم. براین اساس امروز حقیقی‌ها ۱۱۸ میلیارد تومان از پولشان را از بازار خارج کردند.

امروز همچنین حقوقی‌ها دست برتری را نسبت به حقیقی‌ها داشتند و ۵۵ میلیارد تومان از سهام حقیقی‌ها را از آن خود کردند. 

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز امروز به ۳ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان رسید.

اما چه عاملی باعث شده تا در شرایط مثبت بازار باز هم شاهد خروج پول حقیقی‌ها باشیم؟ 

از ابتدای هفته تا امروز یکهزار و ۲۹۱ میلیارد تومان از پول حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شده است. آنطور که کارشناسان می‌گویند این موضوع ریشه در نااطمینانی سهامداران به کلیت بازار و تصمیم گیری مسئولان دارد. 

کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین علت خروج پول از ابتدای سال جاری تاکنون، افت شدید ارزش معاملات خرد و کاهش تعداد بازیگران بورسی بوده است. 

یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند منجر به رونق بازار سرمایه شود، ورود پول حقیقی و توجه سهامداران به اخبار مثبت است. اما با وجود سیگنال‌های مثبت در خصوص بهبود عملکرد برخی شرکت‌ها در ماه گذشته، اما همچنان رونق معاملات را شاهد نیستیم. 

کارشناسان معتقدند سیگنال‌های مثبت در شرایطی که فضای مبهم و ناپایدار در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور حاکم است، نمی‌تواند اثر مثبت خود را بر بازار بگذارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.