صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اصغر فرهادی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی مهمان ویژه جشنواره بین المللی فیلم امّان در کشور اردن خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بخش «اولین و آخرین» جشنواره فیلم امّان که ویژه تقدیر از فیلمسازان باتجربه است به بررسی تکامل زبان سینمایی فرهادی در طول سال‌ها می‌پردازد و این کارگردانی ایرانی تجربیاتی که سبک بصری و روایی او را شکل داده است را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

فرهادی همچنین در مورد درس‌هایی که در طول زندگی حرفه‌ای خود آموخته، چالش‌هایی که با آنها روبرو بوده و اینکه چگونه این مشکلات به رشد او به عنوان کارگردان کمک کرده‌اند، در این رویداد سینمایی صحبت خواهد کرد.

فرهادی در مقدمه کتاب «هفت فیلمنامه» خود نوشته است: «همه فیلمنامه‌هایم را مرور کردم و در میان همه آنها یک نقطه مشترک را جست‌وجو کردم و متوجه شدم که بزرگترین وجه اشتراک «پرسش» است. من با پرسیدن سؤال شروع کردم، سپس پرسش‌های من با گذشت زمان بزرگتر و سنگین‌تر شدند و جنبه‌های آنها چند برابر شد (..). دنیای ما به کسانی که سوال می‌پرسند بیشتر از کسانی که داوطلبانه پاسخ می‌دهند، نیاز دارد. به کسانی نیاز دارد که قبل از هر چیزی علامت سوال بگذارند، مهم نیست که چقدر قطعی به نظر می‌رسد».

اصغر فرهادی یکی از مطرح‌ترین صدا‌های سینمای ایران است. او که متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در اصفهان است، از دوران کودکی علاقه خود را به هنر به ویژه سینما نشان داد. او در سال ۱۳۶۷ لیسانس هنر‌های نمایشی را از دانشگاه تهران گرفت و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را دریافت کرد.

فرهادی فعالیت سینمایی خود را با اولین فیلم بلندش به نام «رقص در غبار» در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. شهرت بین المللی او با چهارمین فیلمش «درباره الی» در سال ۲۰۰۹ که برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد، افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۱ فیلم «جدایی» ساخته فرهادی در شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده خرس طلایی بهترین فیلم شد و اولین فیلم ایرانی برنده این جایزه نام گرفت و در ادامه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد و اولین فیلم ایرانی بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم همچنین برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و در مجموع ۸۸ جایزه سینمایی دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۳، فیلم «گذشته» ساخته این کارگردان برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن انتخاب شد. سه سال بعد، او با فیلم «فروشنده» به کن بازگشت و جایزه بهترین فیلمنامه کسب کرد و در ادامه این فیلم برای دومین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. در سال ۲۰۱۸، فیلم «همه می‌دانند» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شد و نامزد نخل طلا شد.

فرهادی در سال ۲۰۲۱ برای فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد.

اصغر فرهادی جایگاه سینمای ایران را در صحنه بین‌المللی به میزان قابل توجهی ارتقا داده است. فیلم‌های او به‌خاطر سبک روایی‌شان که به مسائل اجتماعی و اخلاقی از طریق شخصیت‌های چند بُعدی و واقعی می‌پردازد، شهرت دارند. فرهادی از تنش‌های روزمره و جزئیات پیچیده برای ساختن طرح‌های دراماتیکی استفاده می‌کند که مضامینی مانند شرافت، عدالت و روابط انسانی را بررسی می‌کند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم امّان از تاریخ ۳ تا ۱۱ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیر) در کشور اردن برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.