به گزارش شهرآرانیوز، قیمت بلیت پرواز تهران مشهد تا بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توسط تعدادی از ایرلاینهای مختلف اعلام شده است که اگر همین قیمتها تثبیت شود نسبت به نرخ مصوبی که در ابتدای سال اعلام شد، بیش از ۱۰۳ درصد رشد خواهد داشت. البته پیشازاین نیز خرید بلیت هواپیما با نرخ مصوب کار آسانی نبود.
اگر در روزهای گذشته اخباری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما شنیدهاید، ماجرا از این قرار است که طبق حکم دیوان عدالت اداری دخالت دولت در قیمتگذاری این خدمات ممنوع شده است؛ بنابراین اکنون شرکتهای هواپیمایی هر کدام جداگانه اقدام به اعلام نرخهای جدید کردهاند. البته هنوز چند شرکت محدود تغییری در قیمتهای خود اعلام نکردهاند.
هرچند انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران اعلام کرده بود که نرخگذاری آزاد نیز بر اساس عوامل مؤثر در قیمت تمام شده که شامل هزینههای تعمیرات، چکهای دورهای، هزینههای پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و. تعیین میشود و سقف مشخصی نیز خواهد داشت که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکتها نظارت خواهد کرد، اما پرسوجوهای ما از دفاتر خدمات مسافرتی نشان میدهد که هنوز هیچ دستورالعمل و نامهای در این باره دریافت نکردهاند و آنها نیز شنونده اخبار ضدونقیض هستند. البته در این میان سایتهای فروش بلیت هواپیما، قیمت جدید ایرلاینها را با برچسب «نرخ رسمی ایرلاین» عرضه میکنند.
هرچند پیش از این هم سفر با هواپیما برای بسیاری از دهکهای درآمدی دور از دسترس بود و در بازار سیاه و در ایام شلوغ سال تا چند برابر فروخته میشد، اما حالا بهطور رسمی برای بسیاری از اقشار به یک سفر لاکچری تبدیل شده است. طبق میانگین قیمت اعلامی ایرلاینها اگر کسی از تهران قصد سفر به مشهد را داشته باشد هزینه رفتوآمد برای او ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان آب میخورد، حالا اگر یک خانواده ساده قصد زیارت داشته باشند یک حساب و کتاب ساده نشان میدهد که هزینه سفر آنها فقط در گزینه حملونقل به طور میانگین ۲۱ میلیونو ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.
همانطور که گفتیم هنوز همه ایرلاینها در همه خطوط قیمتهای جدید خود را اعلام نکردهاند، اما قیمتهای اعلام شده تاکنون نشان میدهد که هزینه سفر به مشهد و از مشهد از طریق هوایی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
به عنوان مثال بلیت پرواز مشهد به اصفهان از نرخ مصوب یکمیلیون ۳۲۳ هزارتومان بهطور میانگین به ۲ میلیونو ۹۰۰ هزار تومان، مشهد به تبریز از یکمیلیونو ۷۱۶ هزارتومان به بیش از ۳ میلیونو ۴۰۰ هزارتومان، مشهد به اهواز از یکمیلیون و ۷۲۱ هزار تومان به بیش از ۳ میلیونو ۳۰۰ هزار تومان و مشهد به شیراز از یکمیلیون و ۷۷۳ هزار تومان به بیش از ۳ میلیونو ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات قیمت بلیت هواپیما اعمال شده و وضعیت سقف و کف قیمتها به چه صورت است میگوید: ما فقط اخبار را میشنویم و دراینباره مستقیم هیچ اطلاعی به ما ندادهاند. قرار بود در این راستا یک سایت معرفی شود که نشد و ما در هالهای از ابهام هستیم.
فرهاد دوایی با تأکید براینکه متأسفانه هیچ گونه اطلاعی ندادهاند که بتوانیم درباره آن اظهارنظر کنیم میافزاید: به ایرلاینها اجازه دادهاند لیست تعریف کنند و بر اساس آن بلیت فروخته شود. برخی ایرلاینها اعلام کردهاند، اما هنوز اخبار ضدونقیض است و هیچچیز به ما اعلام نکردهاند. نه کف و سقف قیمت را میدانیم چند است، نه میدانیم که چه اتفاقی در آینده میخواهد بیفتد و همانطور که گفتیم این موضوع تاکنون برای تمام صنعت ما در هالهای از ابهام است.
او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود این ابهام، هنوز قیمت بلیت هواپیما با نرخ مصوب است نیز اظهار میکند: خیر، مثل گذشته دست اپلیکیشنها و دلالهاست.
ماجرا از این قرار است که طبق حکم دیوان عدالت اداری دخالت دولت در قیمتگذاری بلیت هواپیما ممنوع شد. این حکم هرچند به دعوای قدیمی درباره آزادسازی قیمتها و دخالتنکردن دولت در قیمتگذاری دستوری پایان داد، اما هنوز اختلافنظرها دراینباره سرجای خود باقی است.
حسین مذنب، مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی، در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: «ما هرچه در توانمان بود ایستادگی کردیم، هرچه توانستند کردند، از ما چندین شکایت هم کردند، اما ما لحظهای در دفاع از حقوق شهروندان عقب ننشستیم؛ دیوان عدالت اداری حکم نهایی خود مبنی بر دخالتنکردن دولت در قیمتگذاری بلیت هواپیما را ابلاغ کرد، شرمنده شما شدیم ….»
در مقابل، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور به ایسنا گفت: بعد از ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم. مسئولان به خیال خود با دستوری کردن قیمت میتوانند قیمتها را ثابت نگه دارند و این باعث شد، هم مردم متضرر شوند و هم شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را به دست بیاورند و خدماتشان را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و برخی هواپیماها هم زمینگیر شدند.
هرچند برخی با این آزادسازی مخالفاند و آن را زمینهای برای افزایش افسارگسیخته قیمتها و بیعدالتی در حق مشتری میدانند، اما برخی فعالان این صنعت معتقدند که آزادسازی قیمتها موجب افزایش خدمات، ترمیم ناوگان فرسوده و افزایش ظرفیت، رقابت بین ایرلاینها و در نهایت تعادل قیمتها خواهد شد. این افراد، پرواز قیمت بلیت در روزهای اخیر را تحتتأثیر عوامل بازار سیاه میدانند و معتقدند که آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه هست کمتر شود، البته منتقدان با این نظر مخالفاند.