صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شماری از چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان در پیام‌هایی جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، عبدالله عبدالله و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان برگزاری انتخابات باشکوه در ایران و پیروزی مسعود پزشکیان را به ملت و دولت ایران تبریک گفتند.

حامد کرزی: موفقیت آقای مسعود پزشکیان را خواهانم

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برگزاری موفقانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود، به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم و برای رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر مسعود پزشکیان آرزوی کامیابی نموده و توفیقات مزید شان‌را خواهانم. امیدوارم در زمان ماموریت ایشان روابط دوستانه میان دو کشور باهم برادر بیشتر از پیش تحکیم یابد.»

عبدالله عبدالله: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات را به مقام رهبری تبریک می‌گویم

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه در حکومت پیشین افغانستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برگزاری موفقیت‌آمیز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را که با شرکت گسترده مردم برگزار شد و انتخاب آقای دکتر مسعود پزشکیان را به مقام رهبری، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم.

او در ادامه پیام خود افغانستان و ایران را دو کشور برادر و دوست با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی دانست و افزود که دو کشور در مراحل مختلف تاریخ در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.»

پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی مسعود پزشکیان خجسته باد!

عطا محمدنور والی (استاندار) سابق بلخ و از چهره‌های پرنفوذ شمال افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری ایران با گزینش مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهور ایران به پایان رسید و بدین‌گونه در همسایگی افغانستانی که در اشغال یک گروه متحجر قرار دارد، دموکراسی به خوبی تمثیل شد. این پیروزی را به ملت سربلند جمهوری اسلامی ایران و آقای مسعود پزشکیان، شادباش عرض می‌کنم.

انتخابات ایران و گزینش آقای پزشکیان نشان داد که برخلاف ادعا‌های غرب، دموکراسی به عنوان یک اصل در ایران حاکم است و مردم ایران در فاصله‌ی دوهفته دوبار با رفتن به پای صندوق‌های رای آن را بدرستی تمثیل کردند. همان دموکراسی‌ای که غربی‌ها ادعا می‌کنند پاس‌دار آن اند در ایران اینگونه پاسخ می‌دهد و در افغانستان بواسطه خود غربی‌ها سرکوب می‌شود و بدیل آن امارت نام نهادی را می‌سازند که جز سرکوب، فروپاشی نظام و ساقط کردن حکومت‌داری و بی عدالتی، قتل و کشتار سیستماتیک مردم و نقض گسترده‌ی حقوق بشر، حذف زنان و جنایات ضد بشری، حاصلی ندارد و برای دوام این وضعیت پیوسته بسته‌های دالر نیز پاداش و بها می‌فرستند تا تروریزم فربه‌تر، طالبان پرقدرت‌تر و مردم افغانستان بیشتر از گذشته سرکوب و هژمونی قومی طالبان محکم‌تر شود.

در بیست سال دوره‌ی مردم‌سالاری بخصوص در سه دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با آنکه مردم به قیمت جان شان، قطع انگشتان و مصایب فراوان دیگر، برای تمثیل و جا افتاده شدن دموکراسی، پای صندوق‌های رأی رفتند و به نامزد مورد نظرشان رای دادند و برنده شدند، متاسفانه با مداخلات پی هم غربی‌ها به رای و تصمیم مردم افغانستان پشت پا زده شد و بجای حمایت از دموکراسی، از هژمونی قومی و تقلب فاحش گوسفندی امرخیلی که خودشان نیز به آن معترف بودند، حمایت کردند که امروز طعم تلخ آن تصمیم‌های را مردم افغانستان می‌چشند. مردمی که با رای‌شان نامزد خود را پیروز ساختند، اما به دلیل حاکمیت تعصب و برتری طلبی قومی و مداخلات بیرونی‌ها، از رسیدن به ریاست جمهوری، باز ماند.»

وزیر خارجه دولت کرزی: مردم ایران نشان دادند که برای سرنوشت خود مسئولیت‌پذیرند

رنگین دادفر سپنتا، از دیپلمات‌های برجسته افغانستان و وزیر خارجه حامد کرزی نیز در حساب کاربری خود در ایکس نوشتش: «انتخاب جناب آقای پزشکیان را به مقام ریاست جمهوری تبریک می‌گویم. مردم شریف ایران با مشارکت در انتخابات یک بار دیگر نشان دادند که به ارزش‌های انتخاب و امنیت پایدار در کشور خود ارج می‌گذارند و برای سرنوشت خود مسؤولیت می‌پذیرند. این انتخاب به خواهران و برادران ایرانی فرخنده باد!»

رحمت‌الله نبیل: انتخابات ایران نماد پایبندی به اصول مردم‌سالاری دینی است

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حساب کاربری خود در ایکس نوشت:

«مردم عزیز ایران و مقامات جمهوری اسلامی ایران.

انتخاب آقای دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور دوره چهاردهم جمهوری اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. این انتخابات، نمادی از پایبندی به اصول مردم‌سالاری دینی و احترام به رأی مردم است.

تفاوت میان جمهوری اسلامی ایران و نظام طالبان، نشان‌دهنده تفاوت تفسیر‌ها و دیدگاه‌های آنان از اسلام است. جمهوری اسلامی ایران، بر پایه تفسیر از اسلام، اشتراک در انتخابات را وجیبه دینی می‌پندارد و به ارزش‌های انسانی و حقوق مدنی در یک چارچوب احترام می‌گذارد و زنان از حقوقی همچون تحصیل، اشتغال و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برخوردارند.

در مقابل، نظام طالبان با تفسیر بدوی از اسلام، قوانینی سخت‌گیرانه و محدودکننده را بر جامعه تحمیل می‌کند و حقوق اساسی بشری، حقوق زنان و حق انتخاب زعامت را نادیده می‌گیرد. این رویکرد طالبان نشان‌دهنده یک بام و دو هوا در تفسیر از اسلام است که همواره باعث سوءتفاهم و تفرقه میان مسلمانان می‌شود. چنین رویکردی نه تنها با اصول انسانی و اسلامی مغایرت دارد، بلکه تصویر نادرستی از اسلام به جهان ارائه می‌دهد.

تفاوت این دو دیدگاه از یک اسلام و یک قرآن، نشان‌دهنده اهمیت تفسیر صحیح و عقلانی از متون دینی است. جمهوری اسلامی ایران با رویکردی متعادل و انسانی، الگویی موفق‌تر و قابل احترام‌تری از حکومت اسلامی را به نمایش گذاشته است.

از تمامی کشور‌های اسلامی می‌خواهم که بیش از این اجازه ندهند تا طالبان با عملکرد‌های خود، چهره‌ای نادرست و بدنام از اسلام به جهان نشان دهند. همگان باید در راستای ترویج تفسیر‌های صحیح و انسانی از اسلام و حمایت از حقوق بشر و عدالت اجتماعی تلاش کنند.»

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.