صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از توزیع برنج هندی در بازار خبر داد

سعیده ساجدی‌نیا- علی غفوری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: به‌زودی و تا قبل از ماه مبارک رمضان قیمت برنج کاهش می‌یابد. ازآنجاکه بیش از ۷۰ درصد برنج مصرفی در خراسان‌رضوی از نوع پاکستانی است، می‌توان گفت که قطب مصرف برنج پاکستانی هستیم و برنج ایرانی نیاز استان را تأمین نمی‌کند.
وی با بیان اینکه، تا قبل از نوسانات قیمت ارز، خراسان‌رضوی بارانداز برنج پاکستانی بود اظهار کرد: برنج پاکستانی از خراسان‌رضوی به نقاط دیگر کشور ارسال می‌شد. بخش زیادی از مردم هم به‌دلیل تغییر ذائقه و هم به‌دلیل تفاوت قیمتی این نوع برنج با برنج ایرانی، به مصرف آن گرایش پیدا کرده‌اند.
او با اعلام اینکه واردات برنج پاکستانی به‌صورت مستمر با ارز دولتی تأمین می‌شد گفت: براین‌اساس، به هر استانی سهمیه برنج پاکستانی تخصیص داده می‌شد، اما از نیمه دوم اسفند ۹۸، به‌دلیل اختلال در روند صادرات و واردات به دلیل شیوع ویروس کرونا و حتی توقف آن، روند اختصاص سهمیه برنج به استان‌ها کُند و به بازار شوک وارد شد و بدین‌ترتیب قیمت برنج پاکستانی افزایش یافت.
غفوری‌مقدم درعین‌حال با‌اشاره‌به مطلوب‌بودن میزان ذخایر برنج هندی در کشور و مشهد گفت: البته کشش برنج هندی به‌اندازه برنج پاکستانی نیست، اما باتوجه‌به اینکه طی این ایام این نوع برنج نیز افزایش قیمت داشته است، با دستور ویژه استاندار در کمیته معیشتی ستاد مبارزه با کرونا، مجوز صدور حواله ۱۵۰۰ تن برنج برای تأمین بسته‌های حمایتی و معیشتی صادر شده است که شرکت غله به‌زودی آن را تحویل خواهد گرفت.
این مسئول سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: این‌میزان برنج هندی دراختیار نهادهای حمایتی‌ای همچون شهرداری، کمیته‌امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد و درقالب بسته‌های حمایتی درمیان جامعه‌هدف توزیع می‌شود؛ به‌این‌ترتیب بخشی از نیاز مصرفی خانوارها تأمین خواهد شد و میزان تقاضا در بازار نیز کاهش خواهد یافت.
او خبر دیگری هم داد و گفت: ستاد تنظیم‌بازار کشور سهمیه برنج هندی در ماه مبارک رمضان را اعلام کرده است که براین‌اساس ۴ هزار تن از این نوع برنج به خراسان‌رضوی تخصیص یافته است که به‌زودی درباره نحوه توزیع آن تصمیم‌گیری می‎شود و درنتیجه قیمت آن در چند روز آینده کاهش می‌یابد.
غفوری‌مقدم با اعلام درخواست تخصیص سهمیه برنج پاکستانی به خراسان‌رضوی از شخص وزیر گفت: به‌نظر می‌رسد در چند روز آینده برنج پاکستانی نیز وارد شبکه توزیع می‌شود و بنابراین تا پیش از ماه رمضان قیمت این نوع برنج نیز به‌تدریج کاهش می‌یابد و تاحدی تعدیل می‌شود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه بازار را مرتب رصد می‌کنیم و با متخلفان برخورد می‌شود گفت: اما مسئله مداخله فرایند دیگری دارد‌. زمانی می‌توانیم مداخله کنیم که بتوانیم نیاز بازار را تأمین کنیم. به‌زودی توزیع برنج‌ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها را که عموم مردم به آن‌ها دسترسی دارند شروع خواهیم کرد و منتظر کاهش قیمت‌ها می‌مانیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.