به گزارش شهرآرانیوز، زیست شبانه سازمان اتوبوسرانی مشهد روایتی از ۷ ساعت تلاش خستگیناپذیر متخصصانی است که شاید بسیاری از شهروندان حتی کوچکترین شناختی نسبت به ابعاد اقدامات و خدماتشان ندارند. شاید برای همه ما، رسیدن اتوبوسهای سالم و تمیز به ایستگاهها یک امر بدیهی باشد و حتی در این تابستان داغ به سیستمهای سرمایشی آنها پناه ببریم، اما کمتر کسی به این نکته توجه دارد که چه تلاشهایی برای برپا نگه داشتن این امکانات و صیانت از سلامت آنها در جریان است. تور بازدید اصحاب رسانه از زیست شبانه سازمان اتوبوسرانی مشهد که سهشنبه شب با حضور مسئولان این سازمان در توقفگاه شهید نوری برگزار شد، روایتگر همین مجاهدتهاست؛ تصویری از تلاش و البته خدمتی که شب و روز نمیشناسد.
از همان لحظه که اتوبوس حامل خبرنگاران در توقفگاه شهید نوری متوقف شد، خیره به وضعیت اتوبوسها بودم. اینها همان خودروهایی بودند که هرکدام لحظاتی قبل به اینجا آمده بودند و اتوبوسرانانشان، آنها را به کارشناسان خدمات فنی توقفگاه شهید نوری تحویل داده بودند. البته که در ظاهر، ۴۵۰ اتوبوس در ردیفهای موازی پارک شده بود، اما در واقع، فقط نیاز بود اندکی با دقت به وضع هر دستگاه نگاه کنید تا ببینید چه شرایط اسفباری بر آنها حاکم است. بدنه دستگاه دودزده و سیاه شده، شیشهها کثیف و تارشده و وضع فضای داخلی هر اتوبوس نیز بدتر از شرایط بیرون آن است. به موازات این، هر اتوبوس با باک تقریباً خالی، کسری روغن و البته فیلتر هوای کاملاً آلوده در این مکان آرام میگیرد و بر همین اساس، فرآیند کلی خدمت از حدود ساعت ۲۱ با صورتبرداری از وضعیت هر دستگاه آغاز میشود و ۱۲۰ کارشناس بازآماد سازمان اتوبوسرانی به طور کلی ۷ ساعت فرصت دارند تا به چالشهای هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس رسیدگی کنند.
فرآیند کلی به این صورت است که پس از پایان سرویسدهی درونشهری، اتوبوسران خودروی خود را به یکی از سه توقفگاه اصلی شهر میرساند. البته افزون بر اینها، پارکینگهای متعلق به بخش خصوصی هم وجود دارند، اما طوری برنامهریزیشده که تا پیش از ساعت ۲۱، کل ظرفیت هر توقفگاه تکمیل شده باشد. در گام بعد، کارشناسان فنی اقدام به ثبت صورتوضعیت دستگاه میکنند تا بهدقت احصا شود اتوبوس به چه خدماتی نیازمند است. پس از این، نوبت به بازتنظیم فنی و تعمیرات مستمر میرسد و تکنسینها براساس صورتوضعیت ثبتشده به سراغ هر دستگاه میروند تا تنظیم میزان روغن و روانکارهای موتوری، تنظیم ضدیخ و ضدجوش، تنظیف فیلتر هوا و اصلاح ایرادات موتوری انجام شود. بعد از این، تانکرهای حامل سوخت استاندارد به سراغ اتوبوسها میروند و سپس فرآیند نظافت چه به صورت عمومی مشتمل بر گردگیری سطوح و چه باسواش یا همان شستشوی بدنه انجام میشود تا در نهایت، آن چه به عنوان خروجی به توقفگاه بازمیگردد، آماده ورود به چرخه تازهای از خدمترسانی باشد.
مرتضی هدشی معاون فنی و عمران سازمان اتوبوسرانی مشهد در حاشیه این بازدید و در گفتوگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: در حال حاضر، تعداد دستگاههای فعال در ناوگان اتوبوسرانی مشهد به بیش از هزار و ۷۰۰ دستگاه میرسد که این شمار هر شب در سه توقفگاه اصلی شهر نگهداری میشوند. سوژه تور بازدید اصحاب رسانه در این برنامه توقفگاه شهید نوری در حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا کنارگذر ابوطالب است که هر شب ضمن میزبانی از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس، پنج رکن اساسی شامل سوختگیری، نظافت محیط داخل، نظافت بیرون یا همان باسواش، بازآمد ناوگان و چکاپ سیستم فنی را انجام میدهد.
وی افزود: بهطور کلی ۱۲۰ نیروی متخصص در زیست شبانه سازمان اتوبوسرانی مشهد خدمترسانی میکنند که محدودیت نیروی انسانی متخصص با وجود تعداد بسیار زیاد اتوبوسها، گستره وسیعی از خدمات و تکالیف را بر دوش ما میگذارد. در یک نمونه، امروزه بیش از ۹۸ درصد اتوبوسهای درونشهری از سیستم کامل سرمایشی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده تا به موازات سختیهای نگهداری از سیستم پنوماتیک و البته سوخترسان اتوبوسها در زمستان، نگهداری از سیستمهای سرمایشی اتوبوسها در تابستان نیز بر سختی کار بیفزاید.
معاون فنی و عمران سازمان اتوبوسرانی مشهد با تأکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون به دلیل نگهداری منظم و مهندسی معکوس افزون بر ۳۲ میلیارد تومان صرفهجویی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که افزایش تعداد دستگاههای اتوبوس اگرچه مطالبه فراگیر مردم و امری سودمند است، اما این موضوع بر سختی کار کارکنان سازمان اتوبوسرانی و بهخصوص کارشناسان زیست شبانه میافزاید. با این حال، بازآمد شبانه هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۰ هزار لیتر سوختگیری در هر شب و شستوشوی روزانه ۴۰۰ دستگاه اتوبوس همگی از جمله تکالیف ما و مصادیق خدمت به زائران و مجاوران امام رضا (ع) است که آن را به بهترین نحو انجام خواهیم داد.