به گزارش شهرآرانیوز، برخی نیز دغدغه تبدیل ون به اتوبوس را دارند. چالش انتظار برای رسیدن اتوبوس، وجود اتوبوسهای فرسوده، نبود کولر و سیستم مناسب سرمایشی، دیگر دغدغه شهروندانی است که حملونقل عمومی را انتخاب کردهاند. همان حملونقلی که بارها بر استفاده بیشتر شهروندان به منظورکاهش آلودگی هوا و حذف تکسرنشینها تأکید دارد.
میخواهند خواسته شان برسد به دست شهردار. ابتدای تیر بود که خبری جدید و با یک جمله خاص منتشر شد؛ «هر روز یک اتوبوس». این خبر را شهردار مشهد میدهد. محمدرضا قلندر شریف میگوید: تا پایان سال تعدادی اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد اضافه خواهد شد.
بنا بر اعلام شهردار مشهد، قرارداد خرید ۴۷۹ دستگاه اتوبوس و مینیبوس دیگر با شرکتهای مختلف سازنده اتوبوس منعقد شده است بنابراین تا پایان سال۱۴۰۳، هر ماه تعداد درخور توجهی اتوبوس به چرخه خدمترسانی افزوده خواهد شد. او میگوید امسال با شعار «هر روز یک اتوبوس» در حوزه حملونقل شهر سال مهمی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خواهد بود. این گزارش روایتگر بخشی از درخواستهای پرتکرار مردمی برای افزوده شدن و نوسازی ناوگان است.
ساکنان مهرآباد در صدر ساکنان مطالبهگر برای تغییر وضعیت خط۵۸ هستند. از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ پیام مردمی برای ونهای خط۵۸ ثبت شده است. تعدادی از شهروندان نیز ویدئوهایی از ونهای خط۵۸ ارسال کردهاند. به گفته آنها با وجود طولانی بودن مسیر خط۵۸ و استفاده جمعیت درخور توجهی از این خط، با این حال برای خط۵۸، ون در نظر گرفته شده است. شهروندان چالش سوار شدن و تراکم بالای جمعیت را به عنوان مهمترین دغدغههای خود مطرح میکنند. دیگر نکته آنها وجود یک در برای سوار و پیاده شدن است که به دلیل جمعیت بالا، بانوان برای سوار و پیاده شدن با مشکل روبهرو هستند.
همانند خط۵۸ (مهرگان)، ساکنان مهدیآباد نیز میخواهند ونهایشان اتوبوس شود. به گفته آنها ونهای مهدیآباد، خط۱۵۰۶ در بیشتر اوقات شلوغ است. با این شرایط مردم ناچارند بهسختی خودشان را به درون ون بکشانند. به گفته شهروندان گاهی تا بیستدقیقه برای رسیدن ون به ایستگاه منتظر هستند. نکته دیگری که ساکنان مهدیآباد اشاره دارند محدودیت فضای داخلی ونهاست. به گفته آنها فضای کم و محدوده ونها سبب شده که زن و مرد نزدیک باشند. از طرفی میلههای جداکننده نیز کفایت نمیکند. برای این خط نیز تا کنون هفده پیام شهروندی ثبت شده است.
جنس دغدغه شهروندان شهرک شهید رجائی نیز بر همان دغدغه مشترک دیگر شهروندان استوار است. تأکید دارند که اتوبوسهای درنظرگرفته شده برای این مسیر جوابگوی جمعیتی که از آن استفاده میکنند نیست. محتوا و تأکیدات ۲۲ پیام شهروندانی که ارسال شده بر افزایش تعداد اتوبوس استوار است. خط ۵۰۶ و ۸۳۰ دو خطی است که تأکید بر افزایش اتوبوس دارند. تعداد مسافر زیاد، مسیر طولانی و ترافیک بالا دو عاملی است که به گفته شهروندان سبب شده است که اتوبوسهای این مسیر با تأخیر و با تراکم بالای جمعیت به ایستگاه برسند.
اتوبوسهای فرسوده یکی دیگر از دغدغههای شهروندان است. این دغدغه را شهروندانی که ساکن پنجتن و التیمور هستند و از این اتوبوسها استفاده میکنند، بیشتر مطرح کردهاند. به گفته آنها اتوبوسهایی که در این مسیر گذاشته شده اغلب از اتوبوسهای فرسوده است. همین فرسوده بودن اتوبوسها سبب شده که به لحاظ سرمایشی و گرمایشی مشکل داشته باشند. باگرم شدن هوا نبود کولر یکی از دغدغههای پرتکرار این شهروندان است. در این میان برخی از شهروندان به افزوده شدن دو اتوبوس جدید به این مسیر اشاره دارند. به گفته آنها به دلیل جمعیت زیادی که از این مسیر استفاده میکنند این تعداد اتوبوس جوابگو نیست.
خط۱۰۴۳ یکی دیگر از مسیرهایی است که با ون خدمات داده میشود. مسیر این خط نیز در محدوده چهارراه مقدم و پنجتن و حسینی محراب است. نکته شهروندان دوباره بر همان شلوغی مسیر، تعداد کم ون و تعداد بالای مسافر است. تبدیل این ونها به اتوبوس نیز دیگر دغدغه شهروندان است.
به گفته آنها جدا از فضای محدود، تعداد کم صندلی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که سبب میشود حتی برای افراد مسن و بانوان دارای فرزند خردسال جایی برای نشستن نباشد. به اذعان برخی از شهروندان تعدادی از صندلیهای ون به منظور ایستادن تعداد مسافر بیشتر برداشته شده است. خواسته این شهروندان نیز مشابه دیگر ساکنانی است که به مسیر آنها ون اختصاص یافته است: «ونهای این مسیر را اتوبوس کنید.»
دغدغه فرسودگی یکی از چالشهای مسافران ناوگان حملونقل عمومی است. به گفته شهروندان عمر بالای برخی از اتوبوسهایی که در سطح شهر تردد دارند سبب شده که در بیشتر مواقع نتوانند همانند یک اتوبوس جدید سرویسدهی کند. در این میان خراب شدن اتوبوس در زمان ارائه خدمات و سرویسدهی، اصلیترین چالش اتوبوسهای فرسودهای است که در ناوگان شهری استفاده میشود.
نمونه بارز این گلایه مربوط به شهروندان خط۱۰۵۱ است. خراب شدن اتوبوس در مسیر و پیاده کردن مسافران به منظور استفاده از اتوبوس بعدی، محور این گلایههاست. تجهیز نبودن این اتوبوسها به سیستمهای سرمایش یا گرمایش مناسب از دیگر گلایههایی است که شهروندان مطرح میکنند و در ادامه خواستار نوسازی این اتوبوسها و جایگزینی آنها با اتوبوسهای جدید هستند.
ساکنان محله رباط طرق نیز نقدهایشان برای استفاده از اتوبوس به چالش بهرهگیری از ون ارتباط دارد. ظرفیت محدود و کم ونها یکی از مشکلات شاخص و بارزی است که شهروندان به آن اشاره دارند. به گفته مردم همین ظرفیت محدود سبب شده که اغلب شهروندان محدوده رباط طرق با سختی سوار ون شوند.
نبود شرایط جداکننده برای بانوان و آقایان همان نکته مشترکی است که ساکنان رباط طرق اشاره دارند که آنها نیز خواستار آن هستند که ونهای این محدوده به اتوبوس تبدیل شود. نکته دیگری که اشاره دارند تعداد کم همین ونهای اختصاص داده شده به این خط است. موضوعی که سبب شده این ونها با تأخیر به ایستگاه برسند. شهروندان میگویند با توجه به همین تأخیرها هنگامی که ونها به محله رباط طرق میرسد جمعیت زیادی در انتظارند.
خط۷۳ از الهیه به بولوار توس در تردد است. این خط نیز یکی از خطوطی است که همواره با پیامهای مردمی برای افزایش ناوگان روبهروست.
در مسیر این خط چهار دانشگاه مهم مشهد قراردارد. از طرفی دیگر کارگران ساختمانی و دانشآموزان بسیاری از آن استفاده میکنند. با این حال شهروندان معتقدند که تعداد ونهای این خط کم است، بهنحوی که جوابگوی این حجم از مسافر نیست.
تعدادی از دانشجویان به مکاتبات خود با اتوبوس رانی برای تبدیل ونهای این خط به اتوبوس اشاره دارند. موضوعی که به گفته آنها هنوز ترتیب اثر داده نشده است تا این ونها به اتوبوس تبدیل شوند.