صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اولین گروه از جنگنده F-۱۶ ساخت آمریکا از دانمارک و هلند در حال انتقال به اوکراین هستند و تابستان امسال بر فراز آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، آنتونی بلینکن که روز چهارشنبه به وقت محلی در مراسمی در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن سخن می گفت، افزود که در چند روز آینده یک بسته قوی برای اوکراین رونمایی خواهد شد که مسیری روشن و قوی برای عضویت اوکراین در ناتو خواهد ساخت.

بلینکن گفت: "همچنین خوشحالم که اعلام کنم که هم اکنون انتقال جنگنده‌های F-۱۶ از دانمارک و از هلند در حال انجام است."

وی افزود: این جنگنده‌ها در تابستان امسال در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد تا این کشور را قادر سازند که به صورت موثر از خود در مقابل تجاوزات روسیه دفاع کند. تقویت پدافند هوایی برای اوکراین حیاتی بوده است. مسکو حملات هوایی خود به شبکه ملی برق اوکراین را در بهار تجدید کرد که باعث خاموشی گسترده در اوکراین شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که می خواهد ظرفیت دفاع هوایی اوکراین را در تابستان دو برابر کند و کشورش برای محافظت از خود به حداقل هفت سامانه موشکی دیگز از نوع پاتریوت نیاز دارد.

دولت نروژ نیز امروز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست سران ناتو در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۶ جت جنگنده اف-۱۶ را برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

رهبران کشورهای عضو ناتو آماده ارائه کمک‌های جدید به اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ گفت که قرار است ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سال ۲۰۲۵ شروع شود. استور در بیانیه‌ای گفت: «در ترکیب با سیستم‌های دفاع هوایی، جت‌های جنگنده برای قادر ساختن اوکراینی‌ها برای دفاع از خود برابر حملات هوایی روسیه حیاتی خواهند بود».

نخست وزیر نروژ در سخنانش به این نکته اشاره کرد که این جنگنده‌ها قرار بود سال گذشته به اوکراین ارسال شود. سال گذشته اسلو ۲ جت جنگنده اف۱۶ برای آموزش خلبانان اوکراینی به دانمارک فرستاده است.

دانمارک نیز متعهد شده است که در مجموع ۱۹ جت جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد. هلند نیز وعده کرده ۲۴ جنگنده تحویل دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.