صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از سهم ۷۰ درصدی این استان در تبادلات تجاری ایران و افغانستان خبر داد و گفت: سطح این تبادلات پارسال از یک میلیارد و هفت صدم دلار گذشت.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن نوری زاده با اعلام این مطلب افزود: بازار افغانستان دومین مقصد کالا‌های صادراتی ایران و بازار‌های هدف این کشور است.

وی اظهار کرد: گذرگاه زمینی دوغارون برای انتقال کالا‌های ایرانی به سمت افغانستان برای تجار و سرمایه گذاران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حاکمیت این کشور همسایه به دنبال افزایش سطح مبادلات این حوزه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: هرات دومین بازار اقتصادی افغانستان است که در همجواری گمرک مرزی دوغارون قرار دارد، این معبر زمینی مهمترین دروازه ورود کالا‌های ایرانی به افغانستان است.

نوری زاده با اشاره به اینکه حوزه تجارت خراسان رضوی با افغانستان حائز اهمیت است، بیان کرد: این استان ۳۰۷ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که امنیت بالایی را از آن خود کرده و این امر منجر به افزایش سطح روابط ۲ کشور در بخش‌های مختلف شده است.

گمرگ دوغارون قدمت ۱۱۰ ساله دارد

فرماندار تایباد نیز گفت: گمرک دوغارون با قدمت بیش از ۱۱۰ سال یکی از پنج گمرک فعال کشور به شمار می‌رود که نقش زیادی در تامین کالا‌های مورد نیاز افغانستان دارد.

مهدی شیردل افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد کالا‌های صادراتی استان خراسان رضوی به مقصد افغانستان و بازار‌های هدف این کشور صورت می‌گیرد که زمینه ساز اشتغال پایدار در مرز‌های مشترک دو کشور شده است.

وی اظهار کرد: روزانه افزون بر هزار دستگاه کامیون ایرانی و خارجی بین ایران و افغانستان رفت و آمد می‌کنند که این نشان از روابط اقتصادی ۲ کشور دارد.

فرماندار تایباد ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر به صورت قانونی از طریق دروازه دوغارون وارد این ۲ کشور همسایه می‌شوند که این نشان از امنیت بالای مرز‌های مشترک آنان دارد.

شیردل گفت: برای افزایش روابط ایران و افغانستان باید مشکلات و موانع پیش رو شناسایی و برای رفع آنها تلاش شود.

نخستین نشست مشترک اقتصادی ایران و افغانستان ۲۵ تیرماه با حضور مقامات دو کشور در محل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد برگزار شد که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این نشست کرد.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالا‌های بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر همسایگان افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.