صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: شمار مخاطبان سینما‌ها از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، به سه میلیون و ۳۳۸ هزار در سال ۱۴۰۲ رسیده و فروش گیشه نیز در همین بازه، از ۲۲ میلیارد به ۱۴۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین رونمایی از دستاورد‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در دولت سیزدهم با عنوان «شهید جمهور، سرمشق رؤسای جمهور» صبح امروز (چهارشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۳) با حضور حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی، محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

کنترل کرونا، نخستین گام برای حمایت از هنر

مدیرکل ارشاد استان خراسان‌رضوی در این مراسم، اظهار کرد: در شرایطی که در روز‌های پایانی دولت سیزدهم هستیم و تا چند روز آینده، آیین تحلیف رئیس‌جمهور منتخب برگزار می‌شود، این ضرورت وجود دارد که عمده اقدامات دولت سیزدهم در عمر کمتر از سه سال خود، تشریح و تبیین شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب‌وکار‌ها دچار آسیب شدند و البته میزان خسارت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مضاعف بود؛ زیرا اساس اقتصاد هنر مربوط به فعالیت‌های جمعی است و از سینما و تئاتر گرفته تا دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها به دلیل فراگیری کرونا همگی تعطیل شده بودند. بر همین اساس، حل معضل کرونا و بازگشایی مراکز اقتصاد فرهنگ و هنر از همان زمان مراسم تحلیف، در دستورکار رئیس‌جمهور شهید قرار گرفت و آمار و ارقام موجود نیز نشان از تلاش مؤثر حضرت آیت‌الله رئیسی دارد.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: تذکر مستمر شهید رئیسی این بود که دولت از مقام تصدیگری به جایگاه تسهیلگری برسد. به همین دلیل هم تمرکز اصلی ما این بود که تشکل‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر شکل بگیرد و نقش سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی درقالب شورا‌ها و کمیته‌های مختلف به منصه ظهور برسد.

وی تقویت شبکه تولید و توزیع آثار هنری در حوزه‌های مختلف کتاب، فیلم، سریال، آثار تصویری و رسانه را راهبرد دیگر این اداره کل در سه سال گذشته دانست و گفت: یکی از دلایل جهش ما در حوزه رویداد‌های فرهنگی و هنری، رشد و توسعه فعالیت‌ها در شهرستان‌ها بوده و با همه توان تلاش شد تا خراسان‌رضوی هم از نظر رویداد‌های موظفی همچون جشنواره‌های سینمایی فجر و عمار و هم حوزه‌های مناسبتی همچون اقتضائات فرهنگ زیارت در مشهدالرضا(ع)، نقش کانونی در کشور ایفا کند.

رشد اقتصاد سینما در استان، بیش از شش‌برابر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰، میزان حمایت اداره کل از برخی شهرستان‌های استان در حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان در سال بود که امروزه حداقل این حمایت‌ها به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در جشنواره‌های فیلم فجر در سه سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر میزان اکران و سیانس فیلم‌ها در خراسان‌رضوی بوده‌ایم. شمار مخاطبان سینما‌ها از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۳۳۸ هزار در سال ۱۴۰۲ رسیده و فروش گیشه نیز در همین بازه، از ۲۲ میلیارد به ۱۴۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: با اضافه‌شدن سه سینمای دیگر تا شهریورماه، شمار صندلی‌های سینما در استان از ۹ هزار صندلی فراتر خواهد رفت. افتتاح سینما‌های متعدد در کاشمر، نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و تربت‌جام نشان از اعمال سیاست‌های تمرکززدایی در عرصه فرهنگ و هنر دارد و این خبر امیدوارکننده‌ای است که بدانیم رشد صادرات صنعت چاپ در استان از نظر ارزش ریالی از یک همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ همت در سال ۱۴۰۲ و از نظر وزنی از ۲۵ میلیون کیلوگرم به ۳۸ میلیون کیلوگرم رسیده است.

افتتاح هنرستان هنر‌های زیبا ویژه دختران در مشهد

حسین‌زاده با اشاره به افتتاح هنرستان هنر‌های زیبا ویژه دختران در مشهدالرضا(ع) گفت: در سه سال گذشته، مؤسسات متعددی در حوزه قرآن و عترت موردحمایت قرار گرفته‌اند، ۲۲۰ هسته قرآنی در سطح استان شکل گرفته و ۲۴ کرسی تلاوت ایجاد شده است. امروزه قصه‌گویی قرآنی در سطح مربیان مهد‌های کودک به طور جدی در دستورکار است و نمایشگاه‌های مد و لباس، بازی‌های کامپیوتری و رویداد‌های مربوط به صنایع خلاق فرهنگی آمیخته با تعالیم قرآنی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ بانوی داوطلب از سطح شهر در دوره‌های آموزشی حجاب و عفاف شرکت کرده‌اند و به عنوان فعالان فرهنگی در سطح شهر مشغول به کار هستند. رشد ۲۲۰ درصدی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، رشد ۲۵۰ درصدی حمایت از طرح‌های فرهنگی، رشد ۱۱۵۴ درصدی فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرآنی، افزایش ۳۴ درصدی پرداخت تسهیلات فرهنگی، رشد ۱۰۰ درصدی حمایت از اجرا‌های موسیقی و جُنگ‌ها در خراسان‌رضوی، رشد ۸۱ درصدی صدور هنرکارت در حمایت از جامعه هنرمندان استان، افزایش کمی رویداد‌های فرهنگی و هنری به میزان ۴۸ درصد، رشد ۹۲ درصدی تولیدات فرهنگی و هنری و ارتقای ۱۸ درصدی زیرساخت‌های سینمایی ازجمله دستاورد‌های دولت سیزدهم در خراسان‌رضوی بوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.