فیلم سینمایی «بی‌بدن» اکران آنلاین می‌شود + زمان پخش تمدید مهلت ثبت‌نام در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تعطیلی سینما‌های خراسان رضوی و مشهد از ۲۴ تا ۲۸ تیر ۱۴۰۳ لباس و گریم متفاوت الناز شاکردوست در نقش مشهورترین زن شاهنامه رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن برای اسکار ۲۰۲۵ ویژه‌برنامه رادیویی «مثل آب» برای حضرت عباس (ع) + زمان پخش امین زندگانی با تله‌تئاتر «کاتب اعظم» در تلویزیون + زمان پخش بخشی نگری و خودمحوری دستگاهی، مانع توسعه هنر عاشورایی افشاگری پس از واقعه | نگاهی به فیلم «شور عاشقی» در مختصات سینمای دینی ایران اعجاز ایجاز (بخش سوم) نگاهی به دشواری‌های سرودن و نوشتن برای کودک و نوجوان با موضوع عاشورا واکنش مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به ممنوع‌التصویری باران کوثری جایزه داوران پناهنده پالرمو به «آنیتا، گمشده در اخبار» رسید آغاز فرایند ارسال آثار برای جوایز اسکار ۲۰۲۵ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ عطر «گلاب اشک»؛ گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان گفت‌‌گو با «رضا ایرانمنش» بعد ترخیص از بیمارستان | همچنان عاشق بازیگری‌ام انتشار فراخوان بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روایت جالب کارگردان سریال «در انتهای شب» از بازی علیرضا داودنژاد در سریالش
سرخط خبرها

عطر «گلاب اشک»؛ گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان

  • کد خبر: ۲۳۹۰۸۳
  • ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
عطر «گلاب اشک»؛ گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان
به‌مناسبت ایام محرم و شهادت امام‌حسین‌(ع)، کارگاه‌های هنری باعنوان «گلاب اشک» به‌همت آستان‌قدس‌رضوی در نگارخانه رضوان برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کارگاه‌های آموزشی مناسبتی ایام محرم و شهادت امام‌حسین(ع) باعنوان «گلاب اشک» که به‌همت آستان‌قدس‌رضوی در نگارخانه رضوان برگزار شده است، این روزها هنرمندان مطرح را گرد هم آورده است تا با هدف اشاعه فرهنگ امام‌حسین(ع) و عاشورا، آثاری در این زمینه خلق کنند؛ فضایی آکنده از شور حسینی که با خلق آثار هنری، بر حال‌وهوای معنوی این روزها می‌افزاید.

عطر «گلاب اشک» | گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان

حضور مخاطب در فرایند کار موجب هم‌افزایی می‌شود

حمید قربان‌پور، هنرمند مطرح کتیبه‌نویس، با اشاره به ایده اولیه خود درباره طراحی اثرش گفت: ایده طراحی بر روی پیراهن سفید را برای اولین بار در کربلا اجرا کردیم. جمعی از هنرمندان دور هم جمع شدند و بر روی پیراهنی سفید، قلم زدند که این ایده از آنجا نشئت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اکنون این سومین پیراهنی است که در حال طراحی‌اش هستم. مواد این اثر شامل پارچه سفید و رنگ اکریلیک است. طراحی آن به صورت بداهه بوده و ازقبل به آن فکر نمی‌کنیم. روی این پیراهن آیات قرآن و اسرار الهی نوشته می‌شود.

این هنرمند کتیبه‌نویس ادامه داد: این کار به‌صورت دستی طراحی شده و تک‌نسخه است؛ یعنی قابل‌تکثیر نیست. مخاطب به فراخور آن چیزی که ما طراحی می‌کنیم، برداشت‌های متفاوتی می‌کند.

قربان‌پور در پایان صحبت‌هایش، بیان کرد: سال گذشته نیز ما چنین‌ورکشاپی را برگزار کردیم. یکی از ویژگی‌های چنین‌ورکشاپ‌هایی، این است که مخاطبان روند اجرا را می‌بینند و این حضور و دیدن، باعث ایجاد هم‌افزایی می‌شود. این برنامه باعث اشاعه فرهنگ آیینی شده و به‌نوعی سوگواری برای امام‌حسین(ع) به شمار می‌آید. 

عطر «گلاب اشک» | گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان

ترسیم کودکان امروز غزه در ادامه حماسه علی‌اصغر‌ها

سیدمحمدرضا میری از دیگرهنرمندان بنام در عرصه هنرهای تجسمی است که با عشق و ارادت به امام‌حسین(ع) در این کارگاه حضور یافته است. او درباره فرصتی که مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان‌قدس فراهم آورده است، گفت: این کارگاه‌های هنری که به‌همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان‌قدس دایر شده است، فرصتی جهت انتقال تجربه و خلق آثار فراهم آورده است. هنرمندانی که در این کارگاه حضور دارند، با روش‌های مختلف کار می‌کنند. ممکن است هر هنرمند به‌تناسب تجربیات خود مسیر متفاوتی را طی کند. این کارگاه‌ها همچنین فرصت خوبی است تا این تجربیات در اختیار مخاطب نیز قرار بگیرد و مخاطب بتواند روش‌های مختلف ورود خالق یک اثر تجسمی به موضوع را تجربه کند.

وی افزود: در دهه‌های گذشته، چنین‌فرصت‌هایی وجود نداشت. از این پیشنهاد نگارخانه استقبال کردیم؛ زیرا این کارگاه فرصتی جهت تولید اثر فراهم می‌کند.

این هنرمند تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم حماسه عاشورا تازه‌بودن آن است که می‌توان منطبق بر مسائل روز، به عاشورا نگاهی نو و تازه داشته باشیم؛ بنده سعی کردم این کار را انجام داده و کودکان امروز غزه را در ادامه حماسه علی‌اصغر‌ها ترسیم کنم.

تجاربی که برای هنرمند ارزش می‌آورد

سیدمحمدرضا میری افزود: تجربیات مشابه این کارگاه را در سال‌های اخیر به ویژه در راهپیمایی اربعین داشتم. این تجارب برای هنرمند بسیار انرژی‌بخش بوده است و بازخورد‌های جالب و متنوعی دارد. همچنین تجربه مشابه دیگر بنده، خلق اثر در حرم امام‌رضا(ع) بوده است. به‌ مناسبت‌های مختلف و با توجه به اینکه بارگاه مطهر رضوی مکانی ویژه بوده و بسیاری از افراد آرزومند حضور در آنجا هستند، انرژی مضاعفی به اثر داده می‌شود و با موضوعات مختلف برای مخاطبان مختلف جهان اسلام در حرم امام‌رضا(ع) کار کرده‌ام؛ به عنوان مثال آثاری برای شیعیان عربستان و نیجریه انجام داده‌ام که استقبال خوبی از آن‌ها شده است.

بخش دیگری از تجربیات بنده کار در اماکنی بوده که ویژگی‌های خاصی داشته است؛ به عنوان مثال در پیام به دانشجویان معترض آمریکا و اروپا نسبت به جنایات اسرائیل در غزه، بنده در مقابل سردر دانشگاه تهران اثری خلق کردم یا درباره شخصیت و افق دید مرحوم نادر طالب‌زاده، بر سر مزار ایشان در قطعه شهدای بهشت‌زهرا(س) کار کردم. بعضی اماکن به یک اثر ارزش به‌معنای متفاوت و مضاعفی می‌دهند.

وی در رابطه با تأثیرگذاری کارگاه‌های این‌چنینی برای یادگیری هنر‌های تجسمی توسط مخاطبان گفت: بنده بسیاری از دانسته‌های خود را طی سال‌های متمادی جدا از شاگردی و مطالعه، از نظاره دست هنرمند در‌حال‌کار یاد گرفته‌ام. حرکت دست حاصل تجربه و چیزی است که در وجود هنرمند نهادینه شده است. اگرچه بنده بضاعتی نداشته و حرکت قلمم ناقابل است، اما امکان دارد برای برخی که این راه را طی می‌کنند، جذاب باشد.

سیدمحمدرضا میری درخصوص اثر خود از لحاظ تکنیکی بیان کرد: قاعدتاً در این کارگاه‌ها که مخاطب علاقه دارد صفرتاصد اثر را ببیند، تکنیکی که هنرمند برای خلق اثر انتخاب می‌کند، متفاوت است؛ اولاً بر جنس کار تأثیر می‌گذارد؛ به عنوان مثال بنده برای اثر خود اکریلیک را انتخاب کردم تا کار سریع‌تر تمام شود و نوع پرداخت رنگ و تاچ نیز طوری است که کار را با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رساند.

عطر «گلاب اشک» | گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان

جزئیات برگزاری کارگاه‌های هنری

در پایان، سراغ محمد فنودی، رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان‌قدس‌رضوی، می‌رویم که توضیحاتش درباره برگزاری این کارگاه‌های هنری جزئیات این طرح را نمایان می‌کند.

ما سه کارگاه هنری طراحی کردیم. اولین کارگاه به آموزش خط‌ شکسته نستعلیق توسط علی‌اکبر رضوانی تعلق داشت که به مدت 2 روز کار‌های مناسبتی عاشورایی را انجام دادند. در انتهای کارگاه نیز استاد رضوانی آثار را به مخاطبانی که حضور داشتند، اهدا کردند.

اساتید کارگاه روز سوم، حمید قربان‌پور و سیدمحمدرضا میری بودند که هم‌زمان کار کتیبه‌نویسی و نقاشی را انجام دادند. استاد میری، گرافیست و نقاش هستند که غالب آثارشان در حوزه گرافیک است. تخصص آقای قربان‌پور نیز کتیبه‌نویسی و گرافیک است. 

برای برگزاری این کارگاه‌ها، فراخوان عمومی دادیم که هر مخاطب با هر سلیقه و مهارتی می‌تواند در کارگاه‌های ما شرکت کند. ماهیت این کارگاه‌ها، آموزش‌های فشرده است که به صورت دومنظوره در بحث آموزش و اجرا در صحنه برگزار می‌شود. دیدن اجرای یک اثر هنری برای یک هنرمند نظاره‌گر، آموزش محسوب می‌شود.

موضوع کار استاد قربان‌پور «لحظه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)» است که بر روی پیراهنی سفید طراحی می‌شود و می‌توان گفت شیوه جدیدی از اجرای کتیبه‌نویسی است. 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->