صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: چرا باید چاپ کتاب‌های درسی تا این حد گسترده فقط در انحصار چاپخانه وزارت آموزش و پرورش باشد؟ اگرچه تولیدمحتوا باید منحصر در این وزارتخانه باشد، اما چاپخانه‌ها می‌توانند در جریان کمک به دولت، یاری‌گر نهاد‌های متولی چاپ کتب درسی باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در آیین رونمایی از دستاورد‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دولت سیزدهم که صبح امروز با عنوان «شهید جمهور، سرمشق رؤسای جمهور» برگزار شد، مهم‌ترین فلسفه قیام عاشورا را اقامه یک انقلاب فرهنگی همه جانبه دانست و اظهار کرد: در جریان همین نهضت، حمایت از دستگاه‌های فرهنگی و تشکیل سازمان‌های مرتبط همچون سازمان تبلیغات اسلامی و دفاتر تبلیغات اسلامی ثابت می‌کند که مسئله فرهنگ در افق و تراز انقلاب اسلامی نیز دارای اهمیت و اولویت است.

وی افزود: بگذریم که در برخی برهه‌ها ما دچار حواشی بوده‌ایم، اما اگر امروزه رهبر معظم انقلاب از سیره شهید رئیسی به‌عنوان سرمشق رؤسای جمهور یاد می‌کنند، دلیلش همین است که ایشان هیچ‌وقت خود را گرفتار حواشی نکرد. ما دولت‌هایی را تجربه کردیم که در آنها بخشی از سرمایه‌های نظام هزینه می‌شد تا آقای رئیس جمهور فقط در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پیدا کند. با این حال، این روند نادرست در دولت سیزدهم اصلاح شد و ایشان نه‌فقط در این حوزه بلکه در هیچ حوزه دیگری، کشور را دچار حاشیه نکرد.

دولت سیزدهم دچار حواشی نشد

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این مرد خدوم بود، دلسوز بود، دغدغه‌مند بود و بنا داشت برای مردم بی‌شائبه، خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی خدمت کند. ما نباید فراموش کنیم که رهبر معظم انقلاب در برخی دوران‌ها دغدغه جدی فرهنگ را داشتند؛ همان زمان‌هایی که حتی تولیدات و محصولات فرهنگی قابل اعتماد نبودند و اینها اتفاقی است که در برخی مقاطع و مراحل مشاهده می‌شد، مردم به چشم می‌دیدند و درک می‌کردند.

وی ادامه داد: ما در دولت سیزدهم در سطوح مختلف راهبری، اجرا و نظارت فرهنگی دچار حواشی نشدیم. علاوه بر این، میدان دادن به شهرستان‌ها، توجه به ظرفیت‌های مردمی و فاصله گرفتن از تمرکز کار‌ها در دستگاه‌های رسمی، سه ویژگی ذاتی مدیریت فرهنگی در سیره شهید رئیسی بود که امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند و به بلوغ و اکمال برسد.

ضرورت توجه بیشتر به صنایع فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد گفت: حال فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم، برای مردم حال خوبی بود. به نظرم می‌شود این گواهی را داد که آیت‌الله رئیسی اهتمام داشت حال اهالی فرهنگ و هنر همیشه خوب باشد. رویکرد ایشان پایبندی به اصالت‌ها، ظرفیت‌ها و تکیه بر تلاش و خستگی‌ناپذیری بود تا این روزنه برای اهالی فرهنگ ایجاد شود که بستر‌های خوب، کار‌های خوب رقم خواهند زد.

وی بیان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها، دستاورد‌هایی حاصل شده که بی‌نظیر و قابل افتخار است. یک نمونه همین خودکفایی تولید کاغذ ایرانی که ثابت کرد این ظرفیت وجود دارد به همین نسبت، پیشرفت‌های چشمگیر دیگری در صنعت چاپ و نشر به وجود بیاید. ما در حوزه چاپ، ظرفیت‌هایی داریم که همچنان در گلوگاه‌های متمرکز دولتی گرفتار است. باید به صورت مستمر مذاکره و رایزنی صورت بگیرد تا بخش خصوصی عهده‌دار کار‌های بزرگ شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: چرا باید چاپ کتاب‌های درسی تا این حد گسترده فقط در انحصار چاپخانه وزارت آموزش و پرورش باشد؟ اگرچه تولیدمحتوا باید منحصر در این وزارتخانه باشد، اما چاپخانه‌ها می‌توانند در جریان کمک به دولت، یاریگر نهاد‌های متولی چاپ کتب درسی باشند.

وی افزود: برای نخستین بار، قرارگاه اقتصاد فرهنگ و زیارت در استانداری خراسان رضوی شکل گرفته و اینها مصادیق کار‌های خوبی است که باید استمرار پیدا کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.