صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از بوی تعفن فاضلاب

  • کد خبر: ۲۳۹۶۶۲
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
ساکنان محله پنجتن از بوی تعفن فاضلاب و تکرار وعده‌های مسئولان به‌ستوه آمده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، کانال‌ها، جوی و جداول به فراخور قد و قواره‌شان می‎توانند مشکلات بسیاری را برای ساکنان محله‌ها به وجود بیاورند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هر سال با گرم‌تر شدن هوا به اوج خود می‌رسد انتشار بوی نامطبوعی است که تا شعاع وسیعی همسایه‌ها و ساکنان برخی محله‌ها را آزار می‌دهد. یکی از این محله‌ها پنجتن است که کاسبان و محلی‌ها از وضعیت بوی نامطبوع جوی و جداول و کانال محله‌شان به ستوه آمده‌اند.

ضرورت نظافت هرروزه کانال

مصطفوی از قدیمی‌های این محله به صدای مردم می‌گوید: در این هوای گرم، از کانال‌های محله پنجتن و جوی و جداولش بوی بدی به مشام می‌رسد. در این راستا اگر بهترین و معطرترین و تمیزترین خانه و زندگی را داشته باشید، این بوی بد آرامش و آسایش را سلب می‌کند.

شهروند دیگری نیز نظافت هرروزه این کانال‌ها در محدوده خیابان پنجتن را پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: اگر هر روز این جوی و جداول شست‌وشو داده شود این بوی بد کاهش پیدا می‌کند. صحبتش این است که این گره به دست شهرداری باز می‌شود و باید راهی اساسی جلو پای مردم بگذارد.


نمی‌توانید از اینجا گذر کنید

کاسبان خیابان پنجتن‌۴۸ هم از شاکیان اصلی این معضل شهری‌اند. به گفته غیاثی، از خیابان شهید قربانی و جدول کنار خیابان پنجتن‌۴۸ بی‌نهایت بوی بد و متعفنی بلند است، در حدی که به هیچ‌وجه نمی‌شود از خیابان‌های این محدوده گذر کرد و اندکی وقت گذاشت تا خرید مورد نیاز را انجام داد. با این اوضاع و احوال چگونه می‌توان کاسبی کرد.

او صدایش بلندتر می‌شود وقتی که می‌گوید: هوا گرم شده و از این گرم‌تر نیز خواهد شد. با این شرایط، این بوی بد بیشتر آزار می‌دهد. آن‌قدر که اصلا نمی‌توانیم از مغازه‌ها بیرون بیاییم، زیرا به‌راحتی نمی‌شود نفس کشید. از طرف دیگر برخی همسایه‌ها نیز رعایت نمی‌کنند و آب مازاد و سرریز منازل را در معابر تخلیه می‌کنند با این شرایط اوضاع همین می‌شود که می‌بینید.

این شهروند پیشنهاد‌هایی نیز دارد: باید آب جوی و جدول‌ها تخلیه شود، زیرا آب در حرکت نیست و آب راکد، تعفن‌آور است. او در ادامه از شهرآرا می‌خواهد که موضوع را پیگیری و رسیدگی کند و صدای کسبه و شهروندان این محدوده را به گوش مسئولان برساند.

رهاکردن پساب منازل در معابر

احسان قیطاقی، معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۴ ضمن واکاوی این معضل شهری به شهرآرا می‌گوید: برای نظافت معابر و جوی و جداول اگر همکاران ما در اداره خدمات شهری، کم کاری کرده باشند، به شهرداری اطلاع دهید تا در کمترین زمان ممکن پاک‌سازی محل انجام شود.

هر چند پاکبان‌های زحمت‌کش منطقه هر روز معابر را طبق وظیفه مقرر نظافت می‌کنند.

قیطاقی همچنین مسئله اگو را پیش می‌کشد و می‌گوید: با آنکه طرح اگو در بخش عمده‌ای از این محله‌ها اجرا شده، اما شهروندان و ساکنان برای اتصال اگو به چاه‌های منازل خود اقدام نمی‌کنند.

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۴ در ادامه می‌گوید: در همین راستا بخش عمده‌ای از محلات پنجتن مجهز به اگو شده است، اما ساکنان این محله فاضلاب منزل خود را به اگو وصل نمی‌کنند، با این شرایط آب‌های مصرفی را در کوچه رها می‌کنند.

کارکرد کانال، هدایت آب‌های سطحی است

او با اشاره به اینکه کانال‌ها، جوی و جداول برای هدایت آب‌های سطحی ناشی از نزولات جوی احداث شده نه برای هدایت پساب خانگی، می‌افزاید: کانال‌ها نمی‌توانند آب‌های سرازیر شده از خانه‌ها را به سمت محور اصلی کانال هدایت کنند، زیرا حجم آن کم است و سبب ایجاد بوی متعفن می‌شود. همچنین زباله‌های سر راه آن گاهی مانع عبور می‌شود، بنابراین با وصل اگوی هر منزل قسمت عمده این معضل برطرف می‌شود. از سوی دیگر این پساب‌ها در کانال به صورت راکد می‌ماند و در فصل تابستان این بو آزاردهنده‌تر می‌شود.

طرح مطالعاتی برای مهار بوی بد

قیطاقی همچنین به طرح مطالعاتی و پژوهشی مجامع دانشگاهی اشاره می‌کند که با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد به دنبال راه حلی است تا با استفاده از مواد جدید این بوی بد را کمتر و مهار کند.

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۴ بی‌توجهی برخی شهروندان برای نصب نکردن اگو در منازل را به علت هزینه‌های آن می‌داند.
او در ادامه این‌گونه توضیح می‌دهد: شهرداری نمی‌تواند با شهروندان برای این مسئله برخورد قهری و قضایی داشته باشد. فقط می‌تواند از مردم بخواهد که با نصب اگو محله‌ای تمیزتر و خوش‌بوتر داشته باشند و بدانند پساب منازل باید به طرح اگو وارد شود نه کانال‌های آب سطحی.

معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۴ در ادامه تأکید می‌کند: برای بخش عمده منازل این محدوده، طرح اگو اجرا شده است و شهروندان باید برای رهایی از این معضل، پای کار بیایند و به نظافت و پاکیزگی محله کمک کنند.

پنج روایت‌نگاری برای بوی فاضلاب پنجتن

خرداد ۱۳۹۹
تداوم گلایه شهروندان: با وجود اجرای طرح اگو، مشکل بوی نامطبوع در پنجتن باقی است.

تیر‌۱۳۹۹
شهردار وقت منطقه‌۴: رهاسازی فاضلاب‌های خاکستری منازل علت اصلی بوی این محدوده است.

اردیبهشت‌۱۴۰۰
مدیر امور نظارت بر توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب مشهد: آخر پنجتن تصفیه خانه ساخته می‌شود.

اردیبهشت‌۱۴۰۲
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای مشهد: بوی بد محله پنجتن مربوط به طرح اگو نیست.

اسفند‌۱۴۰۲
اسفند سال گذشته محسن داوری فرماندار مشهد در دیدار مردمی قول بررسی معضل بوی فاضلاب را داد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.