صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دستگیری آدم ربایان خارجی در مشهد + عکس

  • کد خبر: ۲۳۹۶۷۹
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
اعضای یک باند مخوف اتباع غیرمجاز افغانستانی که هموطن خودشان را برای دریافت ۵۰ میلیارد تومان پول ربوده بودند، با تلاش شبانه روزی کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد دستگیر و به پنجه عدالت سپرده شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، فرمانده انتظامی خراسان رضوی روز گذشته در حاشیه دستگیری آخرین عضو اصلی این باند مخوف گفت: صبح یازدهم تیر گزارشی از یک ماجرای آدم ربایی به پلیس رسید مبنی بر این که ۴ سرنشین یک دستگاه خودروی پژو پارس، پیرمردموتورسواری را در خیابان شهید رحیمی مشهد ربوده‌اند. سرتیپ محمد کاظم تقوی افزود: با توجه به اهمیت جرایم خاص در استان خراسان رضوی و حساسیت این ماجرا، بلافاصله گروهی از کارآگاهان اداره جنایی آگاهی با نظارت مستقیم و راهنمایی‌های سردار احمد نگهبان (جانشین فرمانده استان خراسان رضوی) وارد عمل شدند و تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند.

سکاندار امنیت سرزمین خورشید تصریح کرد: با انتقال موتورسیکلت گروگان به کلانتری میرزا کوچک خان، بلافاصله رصد‌های اطلاعاتی با بررسی دوربین‌های ترافیکی به محدوده گروگانگیری کشید و مشخص شد که سرنشینان پژو پارس با پلاک سرقتی و جعلی، ۱۱ سال قبل اقدام به گروگانگیری مرد ۶۲ ساله افغانستانی کرده اند. به همین دلیل بلافاصله جلسه تحلیل جرم در پلیس آگاهی تشکیل شد و با دستور سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) گروه ویژه‌ای از کارشناسان اطلاعات جنایی نیز به یاری کارآگاهان عملیاتی آمدند و بدین ترتیب تجربه، تخصص و امکانات و تجهیزات درکنار یکدیگر قرار گرفتند تا هر چه سریع‌تر گروگان افغانستانی از چنگ آدم ربایان رها شود.

سرتیپ تقوی در ادامه این مصاحبه اختصاصی افزود: در حالی که دامنه تحقیقات از مسیر دوربین‌های ترافیکی به جاده کلات کشیده شده بود، روز بعد آدم ربایان در تماس با خانواده گروگان تقاضای ۵۰ میلیارد تومان برای آزادی وی کردند و مدعی شدند که این مبلغ را در ازای تحویل ۱۰ کیلو گرم کریستال و از ۱۵ سال قبل از غلام‌سخی (گروگان) طلب دارند!

وی خاطر نشان کرد: در همین حال فرضیه‌های مختلفی در خط سیر پژو سواران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که خودروی پژو به سمت کمربند سبز مشهد حرکت کرده است، اما با وجود این گروه دیگری از کارآگاهان حدود ۵۰۰ هزار پلاک خودرو‌های پژو پارس را به طور شبانه‌روزی زیر ذره بین تحقیقات بردند، اما از سوی دیگر فیلم و تصاویری از شکنجه‌های گروگان برای خانواده وی ارسال می‌شد که موجب نگرانی و اضطراب آنان می‌شد به همین خاطر خانواده گروگان نیز زیر نظر مشاوران زبده قرارگرفتند و اطمینان یافتند که پلیس خراسان رضوی پدر آنان را به زودی و بدون پرداخت وجهی آزاد خواهد کرد.

سردار سرتیپ محمدکاظم تقوی که سالیان طولانی از عمر خود را برای خدمت انتظامی به زائران و مجاوران امام رضا (ع) سپری کرده است و تجربیات ارزنده‌ای در این باره دارد تاکید کرد:پس از بررسی‌های تخصصی که رشته‌ای از این سرنخ‌ها به شهر‌های مرزی خراسان رضوی رسیده بود، مشخص شد که گروگان در مشهد نگهداری می‌شود و افراد مرتبط با گروگانگیران که شاخه فعالیت آنان در افغانستان است، تصاویر را از طریق فضای مجازی ارسال می‌کنند و مدعی هستند که هیچ یک از نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی هم نمی‌تواند آنان را شناسایی کند.

مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: طولی نکشید که تحقیقات کارآگاهان با توجه به اسناد و مدارک پلیسی به روستای نجم و زاک رسید و بدین ترتیب یک دستگاه خودروی پراید زیر نظر کارآگاهان قرار گرفت که در ساعات مشخصی در این جاده روستایی تردد می‌کرد. در همین حال رد زنی‌های اطلاعاتی کارآگاهان نیز به مردی تبعه افغانستانی رسیده بود که نجیب نام دارد. وقتی چند گروه نامحسوس درجاده روستایی زاک و گوارشک مستقر شدند و عملیات رد زنی‌های تخصصی را در پوشش‌های مختلف ادامه دادند، مشخص شد که مرد افغانستانی باغی در این منطقه دارد و شهرت خوبی ندارد. در عین حال با شناختی که کارآگاهان از وضعیت جغرافیایی منطقه داشتند بالاخره خودروی پراید را در مسیر بولوار شاهنامه شناسایی کردند که بررسی‌های ویژه نشان داد خودروی مذکور شب قبل از گروگانگیری وارد مشهد شده است و بعد از آن نیز تردد‌های مشکوکی در اطراف باغ متعلق به نجیب دارد.

سرتیپ کاظم تقوی گفت: طولی نکشید که خودروی پراید شناسایی و در حالی که به سوی آرامگاه فردوسی در حرکت بود، با صدور فرمان «ایست» هدف اصلی عملیات قرار گرفت، اما راننده ۵۷ ساله آن با مشاهده پلیس پدال گاز را فشرد تا از چنگ نیرو‌های انتظامی بگریزد. او حتی به شلیک‌های هوایی و اخطار‌های قانونی هم توجهی نکرد و به طرز وحشتناکی ویراژ می‌داد که در نهایت تسلیم ورزیدگی و چابکی کارآگاهان شد و دیگر نتوانست به فرار ادامه بدهد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به دستگیری راننده و سرنشین پرایدکه مشخص شد راننده همان نجیب و سرنشین آن جوان ۲۵ ساله افغانستانی به نام حبیب ا... است، افزود: با توجه به نجات سریع گروگان، بازجویی‌ها از وی در همان منطقه آغاز شد و دو متهم افغانستانی اعتراف کردند که گروگان را درون باغ روستای نجم نگهداری می‌کنند؛ بنابراین بی درنگ گروه عملیاتی کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ کارآگاه مهدی سلطانیان (جانشین پلیس آگاهی خراسان رضوی) عازم باغ مذکور شدند و پس از ورود به اتاقک باغ ناله‌هایی را از زیر زمین شنیدند. در این شرایط حساس گروه مراقبتی دیگری که اطراف باغ را محاصره کرده بودند متهم دیگری به نام علاءالدین را که برای مراقبت و جلوگیری از فرار گروگان به کارگمارده شده بود، به دام انداختند و این گونه با کنار زدن فرش اتاقک چاه ۳ متری پدیدار شد که مرد ۶۲ ساله (گروگان) را با غل و زنجیر درون آن انداخته بودند.

وی به رهایی گروگان در این عملیات حساس اشاره و تاکید کرد: با انتقال متهمان به پلیس آگاهی، عملیات پلیس برای دستگیری دیگر متهمان اصلی ادامه یافت و یکی دیگر از تبهکاران در منطقه مرزی بازداشت شد. سرتیپ تقوی اضافه کرد: در بازجویی‌های فنی از تبهکاران مخوف مشخص شد که نجیب قبلا کارگر مرد گروگان بوده و نقشه آدم ربایی را از ۵۰ روز قبل در یک دورهمی شبانه طراحی کرده اند، اما با توجه به این که افراد دیگری نیز در این ماجرا نقش دارند و همچنین احتمال تبهکاری‌های دیگر این باند خطرناک وجود دارد، تحقیقات به صورت تخصصی و با دستور‌های قضایی قاطع قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) همچنان ادامه دارد.

در همین حال فرمانده انتظامی خراسان رضوی به تبهکاران و مجرمان هشدار داد خراسان رضوی جایی برای عرض اندام مجرمان و ارتکاب جرایم خاص نیست و افرادی که چنین سودا‌هایی را در سر می‌پرورانند یقین بدانند که در مدت بسیار کوتاهی در چنگ قانون گرفتار خواهند شد چراکه جان برکفان انتظامی برای آسایش و آرامش مردم در این سرزمین عزیز، از جان مایه می‌گذراند و اجازه نمی‌دهند عده‌ای تبهکار، امنیت مردم را خدشه‌دار کنند.

منبع: خراسان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.