صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کمیسیونی که توسط کنگره آمریکا برای بررسی مستقل جنگ ۲۰ ساله مرگبار ایالات متحده در افغانستان ایجاد شده، اولین جلسه استماع عمومی خود را روز جمعه برگزار کرد و متعهد شد که در بررسی چگونگی و چرایی تصمیمات کلیدی و اینکه چه کسی آنها را اتخاذ کرده، مصمم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، «کالین جکسون» رئیس مشترک این کارگروه گفت، در حالی که مسئولیت‌پذیری «از اهمیت مرکزی برخوردار است، تمرکز ما کمتر بر تعیین اعتبارسنجی یا سرزنش است و بیشتر به دنبال استخراج و به کارگیری درس‌های این جنگ برای درگیری‌های آینده هستیم.»

به نقل از خبرگزاری رویترز، اولین جلسه استماع عمومی این هیات کمی بیش از یک ماه قبل از سومین سالگرد خروج نهایی بی‌نظم و پرآشوب نیرو‌های ایالات متحده از افغانستان برگزار شد که به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در این کشور آسیایی با تصرف کابل توسط طالبان پایان داد.

حدود ۸۰۰ هزار نفر از نیرو‌های مسلح آمریکایی در افغانستان در پی حمله آمریکا به این کشور مستقر شدند. در طول این جنگ، ۲۲۳۸ نیروی آمریکایی کشته و قریب به ۲۱ هزار نفر دیگر زخمی شدند. تخمین‌های مستقل تعداد کشته‌های نیرو‌های امنیتی افغانستان و غیرنظامیان را بیش از ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌کند.

این کمیسیون ۱۶ نفره که بیش از ۲ سال پیش تشکیل شد، اما کمتر از یک سال است که کار خود را آغاز کرده، قرار است تا اوت ۲۰۲۶ گزارش خود را ارائه کند.

جکسون یکی از مقامات سابق پنتاگون که به‌عنوان مشاور غیرنظامی ارتش ایالات متحده در افغانستان خدمت می‌کرد، خاطرنشان کرد که این اولین بار است که کنگره «خواهان مطالعه عمیق و جامع درباره جنگ آمریکا» شده است.

وی خاطرنشان کرد: «این به این معناست که نگاهی دقیق به این بیندازیم که چه کاری را درست انجام دادیم و چه کاری را اشتباه انجام دادیم. این استماع در مقر گروهی موسوم به "نیرو‌های کهنه‌کار جنگ خارجی" برگزار شد. ما باید سوالات سختی بپرسیم، به‌ویژه بررسی تصمیمات کلیدی در جنگ، چگونگی اتخاذ آنها و چرایی آنها. ما در پی یافتن پاسخ‌ها کوتاهی می‌کنیم.»

اولین شاهد، سفیر سابق ایالات متحده، «رونالد نویمان»، خواستار بررسی چگونگی اجرای تصمیمات سیاسی شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.