به گزارش شهرآرانیوز؛ مطابق اسناد منتشرشده در فضای مجازی، پلتفرم تاکسی اینترنتی تپسی با قراردادی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان، ظرفیت تبلیغاتی یک برنامه تلویزیونی در شبکه نسیم را در اختیار گرفته که اگرچه زمان دقیق تولید و پخش آن روشن نیست، ولی مطابق زمانبندی ارائهشده در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به آنتن نخواهد رسید.
طبق قرارداد مذکور، هر قسمت از این برنامه که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، ۷۵ دقیقه زمان خواهد داشت که دو دقیقه از آن به تبلیغات برای حامی مالی اختصاص دارد. این برنامه در ۱۰۰ قسمت تولید و پخش خواهد شد و از آنجا که فضایی طنزآمیز و سرگرمکننده دارد، در ایام محرم و صفر روی آنتن نخواهد رفت.
نکته جالب توجه، حضور عروسک محبوب رسانه ملی، یک بار دیگر خارج از فضای «خندوانه» و بدون حضور رامبد جوان است. اگرچه «جنابخان» با این برنامه به شهرت رسید، اما به نظر نمیرسد به این زودیها به «خندوانه» بازگردد؛ خصوصا به دلیل آن که با اظهارنظر اخیر رامبد جوان، بعید است پیش از تحولات کلان در سازمان صداوسیما، «خندوانه» ساخته شود.
یک دهه با «خندوانه»
عروسک محبوب «جنابخان» به عنوان یک لبوفروش جنوبی، نخستین بار در سریال نمایش خانگی «کوچه مروارید» محصول ۱۳۹۳ حضور یافت. این سریال اگرچه چندان مورد توجه قرار نگرفت و پربیننده نشد، ولی جرقه آشنایی میان رامبد جوان و این شخصیت و البته محمد بحرانی صداپیشه آن را زد.
جوان که چندی پیش از آن، نخستین سری از «خندوانه» را روی آنتن شبکه تازهتأسیس نسیم برده بود، برای فصل دوم این برنامه، از حضور «جنابخان» استفاده کرد؛ حضوری که به محبوبیت قابل توجه این عروسک انجامید. همکاری یادشده تا پایان فصل سوم ادامه داشت، ولی برای فصل چهارم، توافقی میان سازندگان برنامه و سعید سالارزهی تهیهکننده سریال «کوچه مروارید» به عنوان صاحب حقوق مادی این عروسک حاصل نشد تا در نهایت «خندوانه» بدون «جنابخان» ساخته و پخش شود. مدتی از او خبری نبود، تا این که سازمان صداوسیما حقوق این عروسک را خریداری کرد و مالک «جنابخان» شد.
لبوفروش جنوبی بار دیگر به «خندوانه» بازگشت و این بار تا پایان پخش این برنامه در آن حضور داشت و حتی در ایام رخوت «خندوانه»، برگ برنده آن شمرده میشد.
«جنابخان» بدون «خندوانه»
از زمان پایان فصل هشتم «خندوانه» در تابستان ۱۴۰۱ تاکنون، چند برنامه برای «جنابخان» تدارک دیده شده که تا به حال هیچکدام به نتیجهای قابل توجه نرسیده است. اولین بار اعلام شد این عروسک در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر خواهد کرد و در برنامهای جدید حاضر خواهد شد. فریدالدین نیکجو که تهیهکنندگی برنامه جدید «جنابخان» را با اسپانسرینگ شرکت تاکسی اینترنتی بر عهده دارد، در آن زمان تهیهکننده برنامه این عروسک در جام جهانی بود، اما با وقوع رخدادهای پاییز ۱۴۰۱، این برنامه لغو شد و به تولید نرسید.
«جام آرزوها» تجربه بعدی عروسک محبوب آبادانی بود که همزمان با مسابقات جام ملتهای آسیا در زمستان ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه نسیم رفت. «جنابخان» در بعضی از قسمتهای این برنامه حاضر بود، اما آنقدر که پیش از پخش برنامه به نظر میرسید، دیده نشد و تجربه موفقی برای او رقم نخورد.
عروسک دوستداشتنی تلویزیون طی سالهای اخیر یکی ـ دو تجربه کوتاه تکقسمتی در «بسته پیشنهادی» شبکه دو و «نسیمی شو» شبکه نسیم هم داشته، ولی با وجود شیرینی خودش برای مخاطبان، در مجموع اتفاقاتی ویژه را در کارنامهاش رقم نزده است.
حالا بار دیگر مقرر شده تا «جنابخان» با برنامهای جدید دیده شود که از حالا درباره کیفیت و سرنوشت آن نمیتوان سخن گفت، اما با توجه به تجربیات اخیر او خارج از «خندوانه»، نگرانیهایی را به وجود میآورد. «جنابخان» که روزگاری در جایگاه عروسکهای تاثیرگذار تلویزیون قرار داشت، با چند تجربه اخیر موفقیتی به دست نیاورده و به خاطرات جمعی مخاطبان چیزی اضافه نکرده است.
مرور بریده ویدیوهای طنز او در شبکههای اجتماعی نشان میدهد همچنان صحنههای حضور «جنابخان» در «خندوانه» است که دست به دست میشود و لبخند به لب مخاطبان میآورد.
مدیران سازمان صداوسیما که در اقدامی بهجا، حقوق مالکیت این عروسک را خریداری کردند، حالا باید برای استفاده درست از ظرفیتهای کمنظیر این شخصیت محبوب، طرحهایی هنرمندانه و قوی داشته باشند و تنها مسائل مالی و اسپانسرینگ را مد نظر قرار ندهند. اگر استفاده از «جنابخان» بیرویه و فقط در راستای جذب حمایت مالی باشد، دیری نخواهد پایید که جذابیت این عروسک نیز از دست خواهد رفت.
منبع: ایسنا