صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«مصائب شیرین۲»، «در آغوش درخت»، «کارزار»، «ملاقات با جادوگر»، «ساعت ۶ صبح» و «پول و پارتی»، شش فیلم جدیدی هستند که قرارداد اکرانشان ثبت شده است و به ترتیب در هفته‌های پیش رو روی پرده سینما‌ها می‌روند. ما در ادامه به معرفی هرکدام از این آثار پرداخته ایم.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌های کشور با پایان عزاداری دهه اول محرم و هم زمان با آغاز دومین ماه تابستان، فیلم‌های جدیدی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند؛ فیلم‌هایی در ژانر‌های مختلف اجتماعی، خانوادگی، کمدی و... که در کنار آثار پرفروش این روز‌ها مانند «تگزاس ۳»، «خجالت نکش ۲» و «مست عشق» سبد اکران را پربارتر خواهند کرد. «مصائب شیرین۲»، «در آغوش درخت»، «کارزار»، «ملاقات با جادوگر»، «ساعت ۶ صبح» و «پول و پارتی»، شش فیلم جدیدی هستند که قرارداد اکرانشان ثبت شده است و به ترتیب در هفته‌های پیش رو روی پرده سینما‌ها می‌روند. ما در ادامه به معرفی هرکدام از این آثار پرداخته ایم.

اکران در غیاب بازیگر اصلی

نام فیلم: مصائب شیرین۲

کارگردان: علیرضا داوودنژاد، هنرمند پیشکسوت کشورمان که سابقه فعالیت در عرصه‌های مختلف بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، کارگردان «مصائب شیرین ۲» است. او قسمت اول این فیلم را سال ۱۳۷۷ ساخته بود که به دلیل دست گذاشتن روی سوژه‌ای جدید و ملتهب، با استقبال خیلی خوبی روبه رو شد.

درباره فیلم: ماجرا‌های «مصائب شیرین ۲» در ادامه قسمت اول پیش می‌رود و داستان آن درباره دختری است که برای تولد هجده سالگی اش، پدرومادرش را به جایی ناآشنا دعوت می‌کند. پدرومادر برای رسیدن به آنجا سفری را از منچستر به لندن آغاز می‌کنند و در این سفر زندگی گذشته شان مرور می‌شود. 
رضا داوودنژاد همچون قسمت اول بازیگر اصلی فیلم است. در کنار او بازیگران دیگری مانند مونا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد و ترلان پروانه به ایفای نقش پرداخته اند.

نکته ویژه: «مصائب شیرین ۲» از آخرین نقش آفرینی‌های زنده یاد رضا داوودنژاد است که ۱۳ فروردین امسال به علت عوارض ناشی از عفونت خونی دار فانی را وداع گفت. علیرضا داوودنژاد اعلام کرده که یکی از بهترین بازی‌های پسرش در این فیلم رقم خورده است. فیلمی که شش سال پس از ساختش در غیاب بازیگر اصلی اش روی پرده می‌رود.

پیش بینی فروش: این روز‌ها نبض اکران در دست آثار کمدی است و فضای سینما‌ها با دهه هفتاد که قسمت اول «مصائب شیرین» روی پرده رفت، تفاوت زیادی دارد. ازاین رو با وجود استقبال از فیلم «مصائب شیرین ۱» نمی‌توان انتظار داشت که قسمت دوم آن بتواند اتفاق شگفت انگیزی را در گیشه رقم بزند. این فیلم حتی به دلیل آنکه از حضور بازیگران چهره چندانی بهره نگرفته است، به نظر نمی‌رسد در میان فیلم‌های اجتماعی هم خیلی موفق باشد.

یک اثر خانوادگی از جنس سهیلی

نام فیلم: پول و پارتی

کارگردان: سعید سهیلی، سینماگر مشهدی که ساخت سه گانه «گشت ارشاد» و همچنین آثار دیگری مثل «ژن خوک»، «چارچنگولی»، «کلاشینکف» و «مردی از جنس بلور» را در کارنامه دارد، فیلم «پول وپارتی» را کارگردانی کرده است. این اثر شانزدهمین ساخته سعید سهیلی محسوب می‌شود.

درباره فیلم: مراحل ساخت «پول وپارتی» سال گذشته در سکوت خبری انجام شد. در آن زمان بسیاری فکر می‌کردند این فیلم قرار است در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد، اما سعید سهیلی ترجیح داد فیلمش را به جشنواره ارائه نکند و مستقیم برای اکران عمومی درخواست دهد. هنوز جزئیات و خلاصه داستانی درباره «پول وپارتی» منتشر نشده، ولی ژانر آن کمدی رمانتیک عنوان شده است؛ ژانری که طرف داران خاص خودش را دارد. ساعد سهیلی که پیش‌تر نیز در آثار پدرش جلو دوربین رفته بود، بازیگر اصلی فیلم «پول وپارتی» است و نقش مقابل او را هم پردیس احمدیه ایفا می‌کند.

نکته ویژه: «پول وپارتی» را سینا مهراد، فرزند کوچک سعید سهیلی، تهیه کرده است. او که سابقه بازی در سریال‌های «پدر» و «آقازاده» و فیلم‌های سینمایی «ژن خوک»، «شادروان» و «دو روز دیرتر» را در کارنامه دارد، برای اولین بار است که عرصه تهیه کنندگی را تجربه می‌کند.
پیش بینی فروش: سهیلی با سه گانه «گشت ارشاد» رکورد‌های زیادی را در جدول فروش و مخاطب سینمای ایران جابه جا کرد و به همه نشان داد که رگ خواب مخاطب را می‌شناسد. باتوجه به این تجربه، انتظار می‌رود «پول وپارتی» هم بتواند موفقیت زیادی را در جذب مخاطب و فروش به دست بیاورد.

فیلمی برای خانواده‌ها

نام فیلم: در آغوش درخت

کارگردان: «در آغوش درخت» اولین ساخته سینمایی بابک خواجه پاشا است؛ کارگردانی که فیلم دومش به نام «آبی روشن» زودتر به پرده سینما‌ها رسیده و این روز‌ها درحال اکران است.

درباره فیلم: «در آغوش درخت» اثری دغدغه‌مند در حوزه خانواده و حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این فیلم که در شهر ارومیه تولید شده است، تلاش می‌کند با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر بکشد. اثری با بازی مارال بنی آدم. 
روح ا... زمانی و جواد قامتی که در خلاصه داستانش نیز آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را به هم می‌ریزد؛ کودکانی که هیچ چیز به جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

نکته ویژه: «در آغوش درخت» سال ۱۴۰۱ به چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و توانست نظر منتقدان و داوران را جلب کند. این فیلم در بخش‌های بهترین فیلم اول، فیلم نامه، طراحی صحنه، صداگذاری، نقش اول زن، نقش مکمل مرد، کارگردانی و بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد و درنهایت توانست دو سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین فیلم نامه را از آن خود کند.

پیش بینی فروش: خیلی بعید به نظر می‌رسد که «در آغوش درخت» بتواند در گیشه موفق باشد. موضوع این فیلم چندان موردپسند مخاطب امروز نیست و همچنین بازیگران آن محبوبیت چندانی میان عامه مردم ندارند.

«ملاقات با جادوگر» در سینما‌ها

نام فیلم: ملاقات با جادوگر

کارگردان: «ملاقات با جادوگر» اولین تجربه کارگردانی حمید بهرامیان در عرصه فیلم‌های بلند است. او پیش از این فیلم، سریال‌های «سقوط یک فرشته» و «چوب خط» را برای تلویزیون ساخته بود.

درباره فیلم: از جزئیات داستان «ملاقات با جادوگر» هنوز اطلاعاتی منتشر نشده و فقط یک خلاصه داستان یک خطی درباره آن در دسترس است: «جناب سرهنگ برادری کن ما رو بگیر، من از خجالتت درمی آم!» در این فیلم کمدی چهره‌هایی همچون امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی و علیرضا خمسه به عنوان بازیگر حضور دارند.

نکته ویژه: «ملاقات با جادوگر» قرار بود نوروز سال گذشته روی پرده سینما‌ها برود، اما چند روز قبل از شروع اکرانش اعلام شد که به دلیل ایجاد توازن ژانری فیلم‌های روی پرده، از فهرست فیلم‌های اکران نوروز حذف می‌شود. 

در همان ایام مقرر شد که «ملاقات با جادوگر» در اکران عید فطر به نمایش دربیاید، اما بازهم این اتفاق محقق نشد. آن زمان گفته می‌شد دلیل اصلی کنارگذاشتن این فیلم از اکران، حضور مانی حقیقی، بازیگر ممنوع التصویر فیلم، است، اما حالا با امضای قرارداد اکران به نظر می‌رسد مشکل «ملاقات با جادوگر» برطرف شده است.

پیش بینی فروش: این فیلم کمدی به نویسندگی امیرمهدی ژوله است. نویسنده‌ای که سلیقه مخاطب را می‌شناسد و به طور معمول نوشته هایش با استقبال خوبی روبه رو می‌شود. ازاین رو می‌توان انتظار داشت که «ملاقات با جادوگر» جانی دوباره به گیشه ببخشد و دست کم در میان پنج فیلم پرفروش گیشه قرار بگیرد.

مهران مدیری، از ۵ عصر تا ۶ صبح

نام فیلم: ساعت ۶ صبح

کارگردان: مهران مدیری که به واسطه فعالیتش در عرصه اجرا و کارگردانی سریال‌های تلویزیونی طنز به محبوبیت رسیده، فیلم «ساعت ۶ صبح» را کارگردانی کرده است. این اثر دومین تجربه سینمایی مدیری بعد از ساخت فیلم «ساعت ۵ عصر» محسوب می‌شود؛ فیلمی که سال ۱۳۹۶ در سینما‌ها اکران شد، اما برخلاف انتظار، نتوانست فروش چندانی داشته باشد.

درباره فیلم: «ساعت ۶ صبح» با بازی سمیرا حسن پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد و تینو صالحی یک اثر ملتهب اجتماعی است که براساس فیلم نامه‌ای از عباس رافعی ساخته شده است. البته مدیری در زمان تولید، این فیلم نامه را بازنویسی کرده و تغییراتی در آن به وجود آورده است. پیش‌تر رافعی درباره واگذاری این طرح گفته بود نگاه خودش در این طرح بسیار تلخ است و فیلم نامه‌ای که مهران مدیری می‌سازد، می‌تواند بهتر دیده شود.

نکته ویژه: «ساعت ۶صبح» سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره فجر بود، ولی مجوز نمایش نگرفت و به فهرست هیئت انتخاب جشنواره راه پیدا نکرد. این فیلم سرانجام ۲۷ اردیبهشت امسال پروانه نمایش دریافت کرد و قرار است از چهارشنبه ۳ مرداد روی پرده سینما‌های کشور برود.

پیش بینی فروش: فیلم «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری در گیشه شکست خورد، اما همچنان نام این کارگردان می‌تواند تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشاند. ازاین رو انتظار می‌رود «ساعت ۶ صبح» بتواند اکران تابستان را تحت تأثیر قرار دهد و دست کم در رقابت با دیگر آثار اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشد.

«کارزار» برای مخاطب بیش از ۱۵ سال

نام فیلم: کارزار

کارگردان: شهرام اسدزاده کارگردان فیلم «کارزار» است. او تجربه ساخت فیلم‌های بلند «طاقباز» و «بی خوابی اسب ها» را در کارنامه خود دارد؛ آثاری که مخاطب عام شاید حتی اسمشان را هم نشنیده باشد.

درباره فیلم: فیلم نامه «کارزار» را خود شهرام اسدزاده نوشته است. او در این فیلم به سراغ روایت متقاطع و پیچیده یک شبانه روز از زندگی فریبرز و محبوبه رفته است که یک حادثه آن‌ها را سر راه زوج دیگری به نام‌های اشکان و ندا قرار می‌دهد. در این فیلم که قرار است از نیمه دوم مردادماه روی پرده سینما‌های کشور برود، بازیگرانی مانند امیر آقایی، نسیم ادبی، نادر فلاح، هامون سیدی، علیرضا مهران، بهزاد خلج و زنده یاد سیامک اطلسی به ایفای نقش پرداخته اند.

نکته ویژه: «کارزار» که چهار سال پیش با عنوان «گواهی امضا» ساخته شده، در جلسه شورای پروانه نمایش موفق به کسب مجوز اکران با رده سنی مثبت۱۵ شده است و همین موضوع نیز می‌تواند بر تعداد مخاطبان آن تأثیر منفی بگذارد.

پیش بینی فروش: در روز‌هایی که فیلم‌های قوی و باب سلیقه مخاطب روی پرده سینما‌ها درحال اکران هستند، بعید به نظر می‌رسد که «کارزار» فرصتی برای قدرت نمایی پیدا کند. تنها برگ برنده این فیلم بازی امیر آقایی در آن است؛ هنرمندی که به هرحال طرف داران خاص خودش را دارد و می‌تواند بر افزایش مخاطبان فیلم تأثیر بگذارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.