صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه مشهد از ساخت واکسن نوترکیب آنفولانزا سویه H ۵ برای اولین بار در ایران خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا فرزین در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته با اشاره به درمان بیماری‌های ویروسی اظهار کرد: به دلیل عدم وجود درمان مناسب یا ناکارآمد بودن درمان‌های موجود، واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین سویه‌های ویروس انفلونزا نوع A که در ایران و جهان به دلیل شیوع بالا در میان پرندگان و متعاقبا ایجاد تلافات وسیع در گله طیور از اهمیت بالایی برخوردار است، سویه H۵ این ویروس است و به جهت نیازی که در کشور برای مقابله با ویروس آنفلونزا احساس می‌شد تحقیقات لازم برای ساخت واکسن علیه این سویه در موسسه رازی شعبه مشهد انجام شد.

رئیس موسسه رازی شعبه مشهد ادامه داد: در یک سال گذشته با تلاش محققین شعبه و انجام تکنیک ژنتیک معکوس، برای اولین بار بذر واکسینال ویروس سویه H۵ طراحی و ساخته شد و ایران در زمره معدود کشور‌های دارای این تکنولوژی ارزشمند قرار گرفت.

فرزین خاطر نشان کرد: در حال حاضر مراحل فرمولاسیون واکسن نوترکیب جدید با همکاری محققین سایر شعب موسسه به پایان رسیده و واکسن فرموله شده در فاز اول بر روی جوجه‌های عاری از پاتوژن خاص (SPF) تست شده است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج این تست در بحث ایمنی زایی علیه ویروس وحشی بسیار عالی بوده، گفت: فاز بعدی آزمایش این واکسن بر روی مرغ‌های فیلدی (مزارع) انجام خواهد پذیرفت که با توجه به نتایج فاز اول انتظار می‌رود نتایج این فاز نیز امیدبخش باشد.

فرزین افزود: امید است با اخذ مجوز ساخت آزمایشی این واکسن نوترکیب از سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری، از سال آینده شاهد اضافه شدن این واکسن به سبد محصولات موسسه رازی باشیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.