صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تبلیغات کلاهبرداری در فضای مجازی را بشناسید

  • کد خبر: ۲۴۱۱۶۶
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
انتشار آگهی‌های فریبنده یکی از مهم‌ترین شگردهای کلاهبرداران برای شناسایی طعمه‌هایشان در فضای مجازی است.

به گزارش شهرآرانیوز، انتشار آگهی‌های فریبنده یکی از مهم‌ترین شگرد‌های کلاهبرداران برای شناسایی طعمه‌هایشان در فضای مجازی است. آنها مدت‌هاست که از طریق انتشار آگهی استخدام و کاریابی، نقشه‌های شوم خود را عملی می‌کنند و معمولا این آگهی‌ها آنقدر جذاب و وسوسه‌انگیز است که ممکن است خیلی از افراد جویای کار را وسوسه کند. مخصوصا افرادی که در خانه هستند و تمایل دارند از طریق کار کردن در منزل پول درآورند.

«در خانه بمانید و بالای ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید.»، این یکی از نمونه‌های آگهی‌هایی هاست که کلاهبرداران منتشر می‌کنند تا بتوانند طعمه‌هایشان را وسوسه و جیب‌شان را خالی کنند. اما آنها چطور سر افراد جویای کار کلاه می‌گذارند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ می‌گوید: از آنجایی‌که افراد زیادی در جامعه در جست‌وجو کار هستند، شیادان سایبری با سواستفاده از این موضوع با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند.

آزمون استخدامی

یکی از قدیمی‌ترین شگرد‌های کلاهبرداری از افراد جویای کار، برگزاری آزمون استخدامی خیالی است. کلاهبرداران بعد از انتشار آگاهی وسوسه کننده، به کسانی که فریب‌شان را خورده‌اند، می‌گویند که برای تشکیل پرونده و شرکت در آزمون استخدامی باید مبلغی را واریز کنند.

هر چند به نظر می‌رسد که این مبلغ آنقدر‌ها هم زیاد نیست، اما اگر چندصد نفر آن را پرداخت کنند، حتما پول کلانی نصیب کلاهبرداران می‌شود. آنها بعد از دریافت پول، بدون اینکه آزمونی برگزار کننده، به تماس گیرندگان فقط یک جمله می‌گوید: اینکه شما قبول نشده‌اید.

دام فیشینگی

کلاهبرداران فیشینگی تقریبا همه جا سر و کله‌شان پیدا می‌شود. حتی در آگهی‌های استخدام یا کار در منزل. در این شگرد، پس از اینکه متقاضی درخواست کار می‌دهد، لینکی برای او ارسال می‌شود تا مبلغ ناچیزی برای تشکیل پرونده پرداخت کند. این لینک، اما در حقیقت یک لینک جعلی است که شما را به یک صفحه قلابی که شبیه درگاه اینترنتی بانک است، هدایت می‌کند.

شما هم برای واریز کردن همان مبلغ ناچیز، همه اطلاعات حسابتان را وارد می‌کنید، اما در همان لحظه این اطلاعات در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد و آنها به راحتی حساب‌تان را خالی می‌کنند.

شریک پولشویی

به گفته سرهنگ معظمی گودرزی، یکی از خطرناک‌ترین شگرد‌های کلاهبرداران برای فریب جویندگان کار، استفاده از حساب بانکی آنها برای پولشویی است.

در این نوع آگهی، کلاهبرداران از طعمه‌هایشان می‌خواهند که علاوه بر حساب عادی، حساب ارزی هم باز کنند. آنها مدعی می‌شوند که شرکت با این حساب‌ها تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد و صاحبان حساب هم در سود شرکت سهیم می‌شوند و به همین راحتی پول خوبی نصیب‌شان می‌شود.

اما در حقیقت آنها از این حساب‌ها برای پولشویی استفاده می‌کنند. مثلا، یک باند شرط‌بندی برای اینکه بتواند به راحتی پول‌ها را جابجا کند، طوری که پلیس شک نکند، نیاز به حساب‌های بانکی متعدد دارد. گردانندگان این باند‌ها با انتشار آگهی استخدام، از مدارک و حساب‌های بانکی متقاضیان کار سوءاستفاده می‌کنند تا کار پولشویی را انجام دهند.

اما خطر بزرگی که فریب‌خوردگان را تهدید می‌کند، اینکه اگر از حساب آنها برای کلاهبرداری استفاده شده باشد، آن‌وقت قانون صاحب حساب را مقصر و متهم پرونده قلمداد می‌کند.

کدام شغل‌ها؟

اینکه کلاهبرداران با تبلیغ کدام شغل‌ها نقشه خود را عملی می‌کنند، جواب این است که تقریبا همه مشاغلی که این روز‌ها آگهی آنها در شبکه‌ها اجتماعی منتشر می‌شود.

به گفته رئیس پلیس فتا تهران، آگهی‌هایی از جمله استخدام تسهیل‌دار، پیک، تریدر، افراد آشنا به نرم‌افزارها، چسباندن پاکت‌های هدیه، کار به صورت دور کاری مانند ادمین تلگرام، تایپیست، تحویل و بسته بندی کالا و ... ممکن است دامی باشد که کلاهبرداران برای‌تان پهن کرده باشند.

پس اگر به صورت ناگهانی یک سری آگهی‌های دعوت به کاراز طریق ایمیل، پیامک و یا تماس دریافت کردید که به شما وعده شغلی تضمینی و با حقوق و دستمزد بالا به صورت دور کاری و یا کار در منزل داده شده است، شما اولین هشدار را دریافت کرده‌اید و باید در قدم‌های بعد احتیاط کرده و به سرعت به این آگهی‌ها اعتماد نکنید.

چه باید کرد؟

حال که نمی‌توان جلوی ورود این آگهی‌ها را به فضای مجازی گرفت، اما می‌توان از افتادن به دام کلاهبرداران جلوگیری کرد. سرهنگ معظمی‌گودرزی می‌گوید: به آگهی‌های استخدام و پیشنهاد فرصت‌های شغلی که به طور ناگهانی و بدون درخواست فرستاده می‌شود، به هیچ عنوان اعتماد نکنید.

آگهی‌های کار و استخدامی که پیشنهاد درآمد‌های بالا و تضمینی می‌دهند و به خصوص آنها که درخواست مبلغی پول از شما دارند را به سرعت ایگنور کنید. اگر کاری به شما پیشنهاد شده است که نیازمند تولید یا فروش نوع مشخصی از کالا و خدمات است، حتما تحقیق کنید که بازار کار برای آن وجود داشته باشد.

دقت کنید که با آگهی‌هایی که آدرسی برای مراجعه ندارند به هیچ عنوان شروع به کار نکنید. به هیچ وجه با درخواست انتقال پول به افراد دیگر موافقت نکنید، شاید ندانید که این عمل پولشویی است و یک اقدام مجرمانه است.

او می‌افزاید: توصیه پلیس فتا به مردم و به خصوص افراد جویای کار این است که به هیچ عنوان فریب تبلیغات و عناوین اغواکننده در مورد استخدام و کاریابی را نخورده و چنانچه که با موارد این‌چنینی مواجه شدند حتما استعلامات و تحقیقات اولیه را در خصوص شرکت‌های مذکور انجام دهند. پلیس فتا نیز آماده دریافت گزارش‌های تخلف و موارد مجرمانه از مردم است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.