صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صنعتگران خراسان رضوی از ناترازی برق گلایه دارند. قطعی‌های برق صنایع را با چالش‌هایی از جمله عقب افتادن تولید و تعدیل نیرو‌ها مواجه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناترازی انرژی به خصوص در حوزه صنعت برق از اوایل فصل گرما در کشور اوج می‌گیرد و در کنار خاموشی‌های بخش خنگی، صنایع را نیز با چالش‌هایی همراه کرده است. آسیب‌های ناشی از خاموشی‌ها به یکی از موضوعات مورد گلایه صنعتگران تبدیل شده است.

خبرنگار شهرآرانیوز به سراغ صنعتگران و کارشناسان این حوزه رفت و پیرامون خسارت‌هایی که از محدودیت‌هایی بابت ناترازی برق متحمل شده‌اند به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

خسارت‌های صنایع ناشی از قطعی برق قابل قیمت نیست

مدیرعامل یک شرکت در حوزه هوش مصنوعی در صنایع معدنی و فولادی می‌گوید: یکی از مواردی که در صنایع مشهود است، ناترازی انرژی است که قطعا عدم توجه به آن می‌تواند باعث تشدید آن شود. در کنار روش‌های عرفی که وجود دارد، هوش مصنوعی و فناوری‌های همگرا می‌تواند راه حلی اساسی برای حل این مشکل باشد که می‌تواند با بهینه سازی فرایند‌های خط تولید راه‌حل‌هایی بسیار مناسبی را برای این قضیه رقم بزند.

وی ادامه می‌دهد: خسارتی که از قطعی‌های برق به صنایع وارد می‌شود، قابل قیمت نیست. یک صنعت تولیدی وقتی متوقف می‌شود، علاوه بر اینکه چرخ تولید کشور می‌خوابد، کارگر ایرانی را نیز بیکار می‌کند؛ بنابراین عدم تراز انرژی در لایه‌های مخلف اجتماعی به کشور صدمه وارد می‌کند. آن چیزی که مشخص است، کشور باید به سمت فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی پیش برود. امیدواریم در دولت چهاردهم از فناوری‌های موجود به صورت عملیاتی در صنایع خود استفاده کنیم و با اعتماد به جوانان ایرانی این مشکلات را برطرف کنیم.

افت تولید صنایع در پی نوسانات و قطعی‌های مکرر برق

مدیرعامل یک شرکت دیگر در حوزه صنایع متالوژی نیز در این باره خاطرنشان می‌کند: بحث انرژی برای واحد‌های تولیدی جزو اصلی‌ترین مسائل است. قطع برق در چند سال گذشته به شدت به واحد‌های تولیدی آسیب زده است. با توجه به اینکه خط تولید ما به صورت پیوسته است، قطع برق باعث می‌شود، کل خطوط متوقف شود. ۲ آسیب جدی از این بابت می‌بینیم. یکی اینکه با قطع برق خط تولید متوقف شده و افت تولید پیدا خواهیم کرد که در نهایت باعث می‌شود بازار را از دست بدهیم. دوم اینکه تجهیزات نیز در پی قطع برق آسیب می‌بینند. تجهیزاتی که وقتی برق قطع می‌شود به واسطه نوسنات افت برق، برخی از المنت‌هایش آسیب می‌بیند.

تعدیل نیرو‌های صنایع و افزایش سرانه بیکاری کشور

مدیرعامل یک شرکت دیگر در حوزه صنعت غذا نیز درباره خسارت‌های قطعی برق در صنایع عنوان می‌کند: هفته‌ای ۲ مرتبه قطعی برق داریم که بزرگترین مشکل و معضل ما همین داستان شده است. قطعی برق باعث می‌شود ما از بخش فروش عقب بیافتیم. تقاضا دارم این مشکل را هرچه سریع‌تر حل کنند. قطعی برق در صنعت باعث می‌شود تولید عقب افتاده و یک ناهماهنگی به وجود بیاید. این موضوع نیز باعث شده که تعدیل نیرو کنیم. وقتی تعدیل نیرو صورت بگیرد، سرانه بیکاری کشور بالا می‌رود.

اولین اقدام برای جبران ناترازی، تولید انرژی است

محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان و عضو هیئت رئیسه اتاق بزرگانی خراسان رضوی و ایران در خصوص مشکلات صنایع بابت ناترازی‌های برق می‌گوید: متاسفانه از ابتدای دولت‌های نهم و دهم تا کنون توجهی به تولید انرژی در حوزه برق، گاز و آب در کشور نشده است. این توجه نیاز به سرمایه‌گذاری داشته که سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها صورت نگرفته است. در دولت نهم و دهم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، چرا از این درآمد‌ها استفاده نکردیم تا امروز چنین مشکلاتی نداشته باشیم؟

وی ادامه می‌دهد: باید انرژی تولید می‌کردیم، تولید برق و گاز خود را بالا می‌بردیم. بیشترین کاری که می‌توان برای جبران ناترازی انجام داد، تولید انرژی است. نمی‌توانیم صنعت خود را تعطیل کنیم و رشد آن را کند کنیم. باید رشد انرژی را بالا ببریم. دولت آینده باید اولین اقدامی که انجام می‌دهد در همین زمینه باشد.

توزیع انرژی برای صنایع ناعادلانه است | صنایع نباید در اولویت قطع برق باشند

حسین محمودی، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این باره می‌گوید: امیدواریم دولت آینده با مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی در توزیع عادلانه آن کمک کند تا این مشکل رفع شود. کمبود ناترازی برق را قبول داریم، اما در توزیع آن حرف داریم. توزیع انرژی باید به گونه‌ای باشد که صنایع در اولویت قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان قرار نگیرند. صنایع باید در انتهای خط باشد، نه اینکه از همان ابتدا سراغ صنایع بیایند. تقاضا داریم خاموشی‌ها در بخش‌های خانگی و بازار‌ها نیز اعمال شود.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر به آن صورت خاموشی گسترده در صنایع نداریم، اما مقرر کرده‌اند که ظرفیت کمتری مورد استفاده قرار بگیرد. ناترازی برق مربوط به این دولت و دولت‌های گذشته نیست، تحریم‌های ظالمانه آمریکا اثرگذار بوده و امیدواریم با تشکیل دولت مسعود پزشکیان و مشارکت واحد‌های صنعتی این مشکلات تا حدودی برطرف شود.

نفاهم با وزارت نیرو برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از اعمال محدودیت‌های صنایع

فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره اینکه آیا تفاهمی میان وزارت صمت و وزارت نیرو به جهت کاهش خسارت‌های ناشی از قطعی‌های برق در صنایع صورت گرفته یا خیر، توضیح می‌دهد: اعمال محدودیت‌ها تصمیمی است که در سطح کلان گرفته شده است. در این راستا، تنها تفاهمی که با وزارت نیرو انجام داده‌ایم، این است که میزان خسارت‌های ناشی از اعمال محدودیت‌ها را به حداقل برسانیم.

وی اضافه می‌کند: یعنی اگر محدودیتی اعمال می‌شود، در قالب برنامه‌ای مشخص باشد؛ یعنی واحد‌های صنعتی بدون اینکه در جریان موضوع قرار بگیرند، برایشان اعمال محدودیتی رقم نخورد. این هماهنگی را با وزارت نیرو انجام داده‌ایم تا خسارت‌های ناشی از اعمال محدودیت‌ها را به حداقل برسانیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.