صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یکی از موضوعات قابل بحث در حوزه سرقت، ارتباط ایام تعطیل و افزایش سرقت است که باید پرسید آیا اشتراک‌گذاری برنامه مسافرت ارتباطی با سرقت در ایام تعطیل دارد یا نه؟

به گزارش شهرآرانیوز، سرقت در ایام تعطیل یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم است. این استرس و اضطراب که آیا در اوقات خالی بودن منازل سرمایه و دارایی‌های افراد در امان و امنیت قرار دارد؛ موضوعی است که در برخی مواقع شادی، لذت و آرامش سفر را با انبوهی از ناخوشی و ناراحتی از بین می‌برد حتی اگر سرقتی هم صورت نگیرد، ترس رخدادن چنین اتفاقی همواره در سفر‌ها سایه می‌افکند.

به طور عمومی، در همه جای دنیا ایام تعطیل با افزایش شمار سرقت مواجه است. خالی شدن شهر‌ها و روستا‌ها از ساکنین و اجتماع افراد در مکان‌های خاصی مانند شمال و یا نقاط دیدنی کشور، شرایط را برای سارقان محیا می‌کند تا فضای بهتری در سرقت داشته باشند، اما یکی از موضوعات قابل تامل، اشتراک گذاری سفر در فضای عمومی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی یا در جمع افراد نامطمئن است. به طور حتم، اگر سارقان از فقدان حضور شما اطلاع داشته باشند، نه تنها شرایط را فراهم می‌بینند بلکه می‌توانند خسارت بیشتری نیز وارد کنند.

اما در مجموع، سوال اینجاست که آیا اشتراک گذاری سفر در فضای مجازی یا حتی هرگونه برنامه‌ای که گویای غیبت شما در منزلتان باشد، می‌تواند در افزایش سرقت و ترقیب سارقان اثرگذار باشد؟ همچنین آیا تحقیقات میدانی درباره ارتباط موثر اشتراک گذاری برنامه‌های زندگی از جمله سفر یا مهمانی با سرقت انجام شده است؟

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا در پاسخ به این سوال گفت: به طور حتم اطلاعات می‌تواند کار سارقان را راحت‌تر و حتی کشف و دستگیری آنان را نیز سخت‌تر کند البته این آگاهی صرفاً به موضوع عدم حضور از خانه نیز محدود نمی‌شود و مسائل متعددی از جمله شرایط محل سرقت همچنین تجهیزات ایمنی و مسائل دیگر را نیز شامل می‌شود.

سرهنگ محمد شریفی افزود: البته در موضوع به اشتراک‌گذاری مسافرت یا هرگونه غیبت از حضور در منازل را بار‌ها پلیس هشدار داده است و به طور حتم در افزایش و انجام سرقت موثر است. شهروندان هرگز نباید اطلاعات سفر یا هرگونه برنامه‌ای که بیانگر نبود آنها در منزل است را به اشتراک بگذارند.

به گفته این مقام انتظامی، البته بررسی میدانی و گزارش تفکیکی برای میزان تاثیر اشتراک گذاری مسافرت و مسائلی از این دست بر امر سرقت وجود ندارد، اما بدیهی است که مطلع بودن سارقان از وضعیت منازل تاثیر بسیاری دارد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا خاطرنشان کرد: هفته گذشته که تقریباً هفته‌ای تعطیل در تقویم کشور بود، شاهد افزایش ۵۹ فقره‌ای سرقت نسبت به هفته ماقبل آن بودیم، که می‌توان افزایش سفر‌ها و مسافرت‌های گسترده را در آن موثر دانست.

کشف ۶۰۰ فقره سرقت و دستگیری ۴۶۰ سارق در هفته گذشته

سرهنگ شریفی اضافه کرد: هفته گذشته، پلیس آگاهی کشور ۶۰۰ فقره کشف سرقت داشته است که شامل ۴۰ درصد از کل سرقت انجام شده در طی این هفته بوده است. علاوه بر این ۴۶۰ نفر سارق نیز دستگیر شدند.

بالکن‌ها راه اصلی ورود سارقان

سرهنگ شریفی علاوه بر تاکید خودداری از اشتراک گذاری برنامه‌های خانوادگی برای جلوگیری از سرقت منازل، بر ایمن سازی منازل نیز تاکید کرد و گفت: مهم‌تر از هر چیز، ایمن سازی منازل مسکونی به خصوص خانه‌های ویلایی در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه اغلب سرقت‌ها از طریق بالکن‌ها انجام می‌شود، توضیح داد: این آمار در خانه‌های ویلایی بیش از آپارتمان‌ها است، اما در هر دو شکل منازل، بیشتر ورود سارقان از طریق بالکن‌ها انجام می‌شود و از سرقت از مسیر درب‌های ورودی به مراتب آمار کمتری دارد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: مهار کردن بالکن‌ها همچنین استفاده از درب‌های ضد سرقت می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ورود سارقان، حداقل زمان و شرایط ورود سارقان را طولانی و دشوار کند.

وی بر خودداری از نگهداری پول نقد و اشیای با ارزش همچون جواهرات در خانه تاکید کرد و گفت: شهروندان هوشیار باشند که نگهداری اشیای قیمتی می‌تواند انگیزه سرقت را افزایش دهد به همین خاطر حداقل در زمان سفر این اشیا را به جایی دیگر به خصوص صندوق امانات منتقل کنند.

به گفته سرهنگ شریفی، معمولان سارقان در سرقت‌های بزرگ، خانه و افراد آن را برای مدت نسبتاً طولانی تحت نظر قرار می‌دهند؛ به همین دلیل نگهداری اشیای قیمتی همچون پول نقد، ارز و طلا و جواهرات اقدامی اشتباه است همچنین استفاده از تجهیزات امنیتی نیز می‌تواند از وسوسه سارقان جلوگیری یا حداقل در دستگیری آنان کمک کند.

وی با تاکید بر هوشیاری پلیس، گشت‌های منظم و رصد سارقان سابقه دار، افزود: لازم است خود شهروندان نیز نسبت به ایمن نگاهداشتن منازل خود هوشیار باشند. نباید اطلاعات منازل به خصوص برنامه سفر در میان افراد مختلف به خصوص شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاشته شود، زیرا اینگونه اطلاعات فرصتی مناسب به سارقان می‌دهد.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.