صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نگاهی به روابط اقتصادی ایران و افغانستان + اینفوگرافی

  • کد خبر: ۲۴۱۴۱۵
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
روابط اقتصادی ایران و افغانستان، با وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مرز مشترک ۹۴۵ کیلومتری، در سال‌های اخیر تحت تأثیر نوسانات سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. اگرچه تبادلات تجاری در سال‌های ابتدایی این دهه روندی افزایشی داشته، چالش‌هایی نظیر تحریم‌ها و وضعیت امنیتی در افغانستان بر این روابط تأثیرگذار بوده‌اند. با این حال، هر دو کشور به تقویت تعاملات اقتصادی خود توجه ویژه‌ای دارند و امید به بهبود این روابط در آینده نزدیک وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان در سال‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی قرار گرفته است. دو کشور دارای ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک هستند که این مرز مشترک فرصت‌های فراوانی را برای تقویت روابط اقتصادی فراهم کرده است. اشتراکات زبانی، فرهنگی و تاریخی نیز بر تسهیل تعاملات اقتصادی دو کشور موثر بوده‌اند.

این مسائل باعث شده تا فعالان اقتصادی در ایران و افغانستانی تمایلی دو سویه برای ایجاد تعاملات اقتصادی با یکدیگر داشته باشند. با وجود این روابط مثبت، چالش‌هایی نیز وجود دارد که شامل مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند که بر تعاملات اقتصادی بین دو کشور تأثیر می‌گذارند و میزان تبادلات تجاری میان ایران و افغانستان را در یک دهه اخیر تحت تأثیر قرار داده است.

در سال‌های ابتدایی این دهه، تبادلات تجاری میان دو کشور روندی افزایشی داشته است. با این حال، این روند در سال‌های اخیر به‌ویژه با تغییرات سیاسی و اقتصادی در افغانستان دچار نوساناتی شده است.

دو عامل اصلی این شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و افغانستان بوده است. از آن مهم‌تر وضعیت امنیتی در افغانستان و نوسانات سیاسی داخلی این کشور نیز بر حجم تجارت تاثیرگذار بوده است.

به نظر می‌رسد ایران و افغانستان در دوره طالبان تمرکز ویژه‌ای بر مسائل تجاری و اقتصادی دارند که رفت وآمدهای مکرر هیات‌هایی متشکل از کارشناسان و مقامات حوزه اقتصاد، صنعت، تجارت، کشاورزی و غیره را می‌توان در این راستا تحلیل کرد. حتی اواخر خردادماه ۱۴۰۲، سند توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و افغانستان که به امضای چندین توافق مهم تجاری انجامید، بازتاب گسترده‌ای یافت.

آمار تجاری از سال ۲۰۱۴-۲۰۱۹ میلادی: افزایش صادرات ایران به افغانستان

از سال ۲۰۲۱ میلادی: صادرات ایران به ۲.۵ میلیارد دلار

از سال ۲۰۲۲میلادی: کاهش به ۱.۸ میلیارد دلار

از سال ۲۰۲۳میلادی: بهبود به ۱.۹ میلیارد دلار

از سال ۲۰۲۴ میلادی: صادرات غیرنفتی ۳۵۰ میلیون دلار (۴۱% افزایش)

اهداف آینده برای روابط اقتصاد دو کشور این است که مبادلات تجاری در کوتاه مدت به ۵ میلیارد دلار برسد و طی ۳ تا ۵ سال آینده به مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری برسد.

منبع: ایراف

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.