صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جمعیت هلال احمر اعلام کرد که زائران اربعین با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی اولیه می‌توانند سفری راحت‌تر و ایمن‌تر را تجربه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هلال احمر در توصیه به زائران اعلام کرد: ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از آغاز سفر فعالیت بدنی بیشتر داشته باشید، مثلاً تمرین پیاده‌روی کنید تا بدن برای این پیاده‌روی طولانی آمادگی پیدا کند. بعد از برگشت نیز این روال را تا چند روز ادامه دهید.

قبل از سفر با معاینه دندان‌ها از سلامت آنها مطمئن شوید و مشکلات دندانی حاد خود را برطرف کنید. گرم کردن و نرمش مختصر و کشش قبل از شروع پیاده‌روی و نیز خنک کردن قبل از اسکان بسیار مهم است.

ترجیحاً در ساعت اولیه روز پیاده‌روی کنید، نه در ساعات میانی که آفتاب در عراق مستقیم می‌تابد. با پیاده‌روی طولانی‌مدت، خستگی در ساق پا احساس خواهد شد و همچنین ممکن است کف پا تاول بزند، برای پیشگیری از این موضوع توصیه می‌شود قبل از حرکت، کف پا به روغن زیتون آغشته و برای رفع خستگی، با گلاب یا آب ولرم ماساژ داده شود. تنظیم خواب، نقش بسیار مهمی در کاهش خستگی ناشی از پیاده‌روی دارد. بهتر است زمان خواب خود را تنظیم کنید تا در طول روز احساس خسته بودن به شما دست ندهد.

در پیاده‌روی اربعین بهتر است عینک طبی آفتابی به همراه داشته باشید. متناوبا پیاده‌روی و استراحت داشته باشید و یکسره پیاده‌روی نکنید. از آنجا که وجود کلاه گرم و آفتابی و یک پارچه عرق چین و یک ماسک برای پیاده‌روی لازم است، یک چفیه و یک کلاه آفتابی به همراه داشته باشید تا همه این کار‌ها را انجام بدهد. تنها کافی است تا آنها را با تغییر آب و هوا به کار ببرید.

در صورت تعریق مواظب باشید در معرض باد سرد قرار نگیرید. در صورت گرمی‌ شدید هوا، می‌توان پارچه یا چفیه را خیس کرد و بر سر گذاشت. با توجه به اقلیم خشک عراق و فصل پاییز و تعریق، احتمال خشکی پوست بالا است، پس آب کافی بنوشید که در این شرایط روغن بادام شیرین گزینه خوبی است.

از طرفی، پیاده‌روی مانند ورزش باعث افزایش گرمی و خشکی بدن می‌شود، بنابراین دارندگان مزاج‌های گرم و خشک باید بیشتر احتیاط کنند. حتی‌المقدور از مصرف چای  بپرهیزید، چون ادرارآور است و مخصوصاً از چای پررنگ و پرشکر عراقی و ادویه‌جات پرهیز کنید. در صورتی که هوس کردید، چای را با آب جوش رقیق کنید.

از کفش طبی سبک و بنددار استفاده کنید و عجله نکنید. حناگذاری کف پا‌ها تا بالای مچ، مخصوصاً در کسانی که پوست حساس و نازک دارند، می‌تواند تا حدی مفید باشد. بارتان را سنگین نکنید تا فشار به شانه و ستون فقراتتان نیاید. از کوله استاندارد استفاده و بند‌های کمری را مخصوصاً محکم کنید.

پماساژ شبانه را فراموش نکنید. می‌توان از یک دوش گرم قبل آن کمک گرفت، اما اصلاً دوش سرد نگیرید. در حین پیاده‌روی اربعین از خوردن ادویه‌جات تند و آب و نوشابه همراه غذا خودداری کنید. در صورت ضعف، مویز و بادام یا خرما یا نخودچی گزینه مناسبی است و هر کدام را طولانی‌مدت و آهسته مثلاً در طی ۱۰ دقیقه میل کنید.

در طول مسیر پیاده‌روی بهتر است از مصرف غذا‌های چرب خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود پس از مصرف غذا، مقداری آب لیمو مصرف کنید تا غذایتان راحت‌تر هضم شود. مصرف پیاز در هنگام خوردن غذا، باعث پیشگیری از مسمومیت خواهد شد.

از نگه داشتن ادرار و مدفوع به شدت پرهیز کنید. آب کافی بخورید. مقداری خاکشیر تمیز به همراه ببرید و در صورت یبوست خود و همراهان، یک قاشق خاکشیر را با آب جوش مخلوط و ناشتا استفاده کنید.

غرغره شبانه آب و نمک جهت جلوگیری از عفونت گلو توصیه می‌شود. در صورت دسترسی عرق آویشن، نیز برای جلوگیری از گلودرد چرکین مفید است. در صورت دسترسی، از ترکیب آب لیمو عسل جهت افزایش ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی استفاده کنید.

در صورتی که با گرما، دچار سردرد می‌شوید، ماساژ موضعی شقیقه با روغن گل محمدی یا روغن بنفشه کمک کننده است. اگر سرما خوردید از مصرف غذا‌های سرخ کرده و ترشیجات بپرهیزید، در پیاده روی اربعین از روبوسی با دیگران خودداری کنید. از دستمال شخصی استفاده کنید و دست‌هایتان را مرتب بشویید، اگر حالت تهوع داشتید، آویشن و نمک را با کمی آب میل کنید.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.