صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پس از انتشار خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس، شماری از چهره‌های سیاسی سابق افغانستان به این خبر واکنش نشان دادند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، عبدالله عبدالله، عطا محمدنور، رسول سیاف، جبهه مقاومت ملی، محمد محقق و شماری دیگر از مقامات سیاسی افغانستان به این ترور واکنش نشان داده‌اند.

عبدالله عبدالله: رژیم صهیونیستی عامل بحران خاورمیانه است

عبدالله عبدالله از رهبران سیاسی نظام پیشین افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان در پیامی ضمن محکومت شهادت اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در قطر، جنایت و ظلم نظامند رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را عامل اصلی بحران در خاورمیانه عنوان کرد.

او در این پیام نوشته است بدون آزادی فلسطین و به رسمیت شناختن حق حاکمیت و دولت مستقل فلسطین دست یافتن به صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان ناممکن است. این اقدامی تروریستی وخلاف قوانین بین‌المللی است.

حامد کرزی: اقدامی برعلیه صلح و امنیت خاورمیانه

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد حماس را محکوم کرد.

کرزی نوشت: «این عمل تروریستی و خلاف قواعد بین‌المللی در زمانی رخ می‌دهد که تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه جریان داشت و امید به ختم جنگ و تحقق صلح در منطقه را به‌وجود آورده بود؛ بنابراین می‌توان آن‌ را اقدامی بر ضد صلح و امنیت در خاورمیانه خواند.»

محمد محقق: این ترور نقض حاکمیت ملی یک کشور مهم است

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در پیامی نوشت: «ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در تهران یک عمل تروریستی، ناقض قوانین بین المللی و نقض حاکمیت ملی یک کشور مهم منطقه است. جناب اسماعیل هنیه را به ملت مقاوم فلسطین و فامیل محترم خصوصاً فرزند ارشدشان، عبدالسلام، تسلیت گفته برای شهید گرامی رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.»

سیاف: دشمنان اسلام شکست خواهند خورد

عبدالرب رسول سیاف، از دیگر چهره‌های سیاسی نظام پیشین افغانستان ضمن تاسف از وقوع این حادثه گفت که دشمنان اسلام و مسلمین شکست خواهند خورد.

عطامحمد نور: مسئولیت این ترور با اسرائیل است

عطامحمد نور، از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این ترور، رژیم صهیونیستی را متهم به دست داشتن در این رویداد کرد.

نور در پیامی در ایکس این رویداد را «تروریستی، هراس افکنانه و تلاشی در جهت سرکوب» خواند.

نبیل: این اتفاق بر شرایط بشردوستانه تأثیر می‌گذارد

در واکنشی دیگر، رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان شهادت رییس دفتر سیاسی حماس را نیز کاتالیزوری برای افزایش درگیری در خاورمیانه خواند.

نبیل در حساب رسمی خود در صفحه ایکس نوشت: این حادثه می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش درگیری و بی‌ثباتی در خاورمیانه عمل کند و بر سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی، تعاملات نظامی و شرایط بشردوستانه تأثیر بگذارد.

جبهه مقاومت: چنین‌اقداماتی به‌نفع هیچ‌کس نیست

جبهه مقاومت ملی افغانستان در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در پیامی نوشت: «بدون شک ادامه اقدامات جنگ‌طلبانه یک‌طرفه در برابر اهداف مردمی و رهبران سیاسی فلسطینی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها سبب گسترش دامنه جنگ شده که در شرایط پیچیده کنونی جهان به نفع هیچ طرف نیست. روحیه قربانی‌دادن مردم و رهبران فلسطین را بنیاد بقا و پیروزی شان در برابر ستم آشکار و ظلم کنونی است.»

پدرام: شهادت هنیه اوج جنایت اسرائیل است

لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، با انتقاد از استقبال کنگره آمریکا از نتانیاهو و نقش این کشور در تقویت جنایات رژیم صهیونیستی، شهادت اسماعیل هنیه را اوج این جنایات و گسترش تروریسم دولتی خواند.

محسنی: این اقدام نشانه استیصال رژیم صهیونیستی است

سید‌باقر محسنی، استاد دانشگاه و از منتقدین طالبان در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه این اقدام را «استیصال» و «دستپاچگی» رژیم جنایتکار صهیونیستی خواند.

او این حادثه را تقویت بخش روحیه مقاومت خواند. باقر محسنی با انتشار پیام تسلیت در صفحه ایکس نوشت: «آنچه مقاومت از خود به نمایش گذاشته و در فرهنگ جهادی دیده می‌شود، شهادت روحیه و انگیزه مبارزان را جدی‌تر و اراده آن‌ها را در پایان کار این غده سرطانی استوارتر خواهد نمود.»

جعفر مهدوی: به برکت خون او شاهد آزادی ملت فلسطین خواهیم بود

جعفر مهدوی نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه نوشت: «مجاهد بزرگ دکتر اسماعیل هنیه عمری را برای آزادی سرزمین و مردم مظلوم فلسطین در تبعید و مبارزه گذراند و در این راه شصت و دو تن از اعضای خانواده، به شمول فرزندان و نواسه‌ها و در آخر جان عزیز خودش را بر سر این آرمان مقدس قربانی کرد. بدینوسیله شهادت این شهید سعید را به ملت مبارز فلسطین و همه ملت‌های مسلمان تسلیت عرض می‌کنم.

انشاالله به برکت خون شهید دکتر اسماعیل هنیه و همه شهیدان ملت مسلمان و مبارز فلسطین به زودی شاهد آزادی ملت فلسطین و ایجاد کشور مستقل فلسطین در سرزمین قدس خواهیم بود. ان‌شاءالله

جمعیت اسلامی: چشم‌پوشی از ظلم اسرائیل قابل‌قبول نیست

جمعیت اسلامی افغانستان نیز در پیامی ترور اسماعیل هنیه از رهبران مقاومت مردم فلسطین را ظالمانه خواند و این اقدام را نقض تمامیت ارضی کشور برادر و دوست جمهوری اسلامی ایران دانست.

در پیام جمعیت اسلامی آمده است: «اقدام تروریستی مذکور خلاف موازین بین‌المللی و عملی در جهت عادی‌سازی نقض تمامیت ارضی کشور‌ها و نیز اختلال تلاش‌های صلح‌جویانه می‌باشد. این حمله جنایت‌کارانه بار دیگر نشان داد که رژیم اسرائیل عامل اساسی بی‌ثباتی و تشدید تنش در منطقه است و اهمیتی به صلح و امنیت جهانی قایل نیست. متاسفانه چشم‌پوشی از ظلمی که بر فلسطینیان می‌گذرد سبب شده است تا اسرائیل در گسترش سرکوب‌گری و بی‌ثباتی بی‌باک‌تر عمل کند. از آن‌جایی‌که داعیه فلسطین حمایت اکثریت ملت‌های جهان، وجدان جمعی عدالت‌خواهانه بشر و نهاد‌های حقوقی نظام بین‌الملل را با خود دارد، حذف مبارزان و آزادی‌خواهان ملت فلسطین قضیه‌ی مذکور را خاموش نخواهد کرد و سرانجام حق بر باطل پیروز خواهد گردید.»

اتمر: جهان باید از داعیه برحق مردم فلسطین حمایت کند

حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان نیز در واکنش به شهادت هنیه گفت: خداوند متعال شهادت اسماعیل هنیه، رهبر شجاع و ایثارگر مقاومت مردم فلسطین، را به دربار خود قبول و بهشت برین را نصیب وی سازد. با مردم مظلوم و حماسه آفرین فلسطین همدردی عمیق خود را اعلام داشته و این جنایت را شدیدا تقبیح می‌کنیم. مقاصد این جنایت چند بعدی بود: تخریب تلاش‌ها و روند مذاکرات صلح که در آن شهید هنیه نقش کلیدی را به عهده داشت و کشاندن کشور‌های منطقه و قدرت‌های دیگر به یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای که مردم هیچ کشوری از آن سودی نخواهند برد. جهان باید جلوی این فاجعه را بگیرد و از داعیه برحق مردم فلسطین حمایت کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.