صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مقامات وزارت انرژی و آب طالبان می‌گویند که حقابه کشور‌های همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، استانکزی، رییس برنامه آب در وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که حقابه کشور‌های همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد تا کشور‌های همسایه و مردم افغانستان متضرر نشوند.

وی در ادامه گفت: افغانستان ۵ حوزه دریایی آب دارد که چهار دریای آن از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

استانکزی ادامه داد: سه پروژه زیر بنایی برای حل مشکلات کمبود آب در افغانستان نظر گرفته شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که طالبان در ماه اردیبهشت سال جاری از سرگیری تکمیل بخش‌های باقی‌مانده سد آب پاشدان را آغاز کرد. قرار است که ۱۳ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و قادر به تولید ۲ مگاوات برق است.

طالبان ادعا می‌کنند که بند کمال خان نیز ۱۷۴ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و قادر به تولید ۹ مگاوات برق است.

به نظر می‌رسد با شرایط اعلام شده که سه سد جدید در حال بهره‌برداری خواهد بود، افغانستان دیگر مشکل خشکسالی ندارد و می‌تواند حق‌آبه ایران را به درستی تامین کند.

با این حال با تکمیل سد‌ها در استان‌های غربی و جنوبی افغانستان، مقدار قابل‌توجهی از جریان آب رود‌ها به سمت ایران کاسته می‌شود و استان‌های هم‌مرز با افغانستان در ایران با کمبود بیشتر آب مواجه خواهند شد.

ایران از طالبان چه می‌خواهد؟

از سوی دیگر عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران گفته است: «خواست ایران این است که سد کمال‌خان مهندسی مجدد شود».

سخنگوی صنعت آب ایران بیان کرده که سرریز جانبی آزادی از آب در سمت افغانستان وجود دارد، سالانه میلیارد‌ها متر مکعب آب را در زمان سیلاب هدر می‌رود و حتی از دسترس مردم افغانستان هم دور نگه داشته شده است.

به گفته وی، این روند باعث خشک شدن منطقه، تشدید وقوع ریزگرد و فجایع محیط‌زیستی می‌شود.

این در حالی است که پیش از این حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان تایید کرده بود که امسال بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از سوی افغانستان تامین شده است.

کاظمی قمی، اما گفته بود به دلیل اصلاح نشدن تاج سد کمال خان، قسمتی از آب به سمت شوره‌زار رفت و باعث شد بخشی از حق‌آبه ایران تامین نشود.

در سال‌های اخیر، موضوع حقابه ایران از افغانستان باعث اختلافاتی شده بود که در سال جدید با بارش‌های فراوانی که رخ داده به نظر می‌رسد این موضوع تا حدودی حل شده است.

اما با ادامه سدسازی‌ها و عدم استفاده از مهندسی دقیق در این سدها، مشخص نیست که حقابه ایران در سال‌های آینده درست تامین شود یا خیر؟

منبع: ایراف

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.