صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سریع‌ترین مرد ایران در پاریس از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند.

به گزارش شهرآرانیوز، درست شبیه برق و باد. همه رؤیاهایت در کسری از ثانیه می‌آید و می‌رود. شبیه یک مسابقه دوی ۱۰۰ متر که ابتدا تا انتهایش برای قوی‌ترین و ضعیف‌ترین دونده بین ۹ تا ۱۱ ثانیه است. رؤیا‌های سریع‌ترین مرد ایران هم در آخرین حضورش در مسابقات المپیک به همین سرعت به باد رفت. حسن تفتیان، دونده خراسانی، به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات دوی ۱۰۰ متر المپیک پاریس دیروز دوید و درنهایت پس از ۱۰ ثانیه همه رؤیاهایش به پایان رسید. عصر حسن تفتیان سرانجام در پاریس به پایان رسید و وضعیت سن و سالش عاملی است که باورمان شود تفتیان المپیک بعدی را نمی‌بیند. سریع‌ترین مرد ایران با تجربه حضور در سه المپیک نامش را در تاریخ این رقابت‌ها جاودان کرد، اما مطابق پیش‌بینی و انتظار دستش از موفقیت شگرف کوتاه ماند. با این همه، نباید حسن تفتیان را در تاریخ دوومیدانی فراموش کرد؛ چنان‌که همین حالا هم جایگزینی برای او وجود ندارد. اما تفتیان از کجا آمد و در پاریس چه بر او گذشت؟

از کوچه‌پس‌کوچه‌های تربت تا پاریس

حسن تفتیان، پسربچه‌ای با سرعت دست‌نیافتنی، در خانواده‌‎ای به دنیا آمد که دو برادر و یک خواهر داشت. او فرزند کوچک خانواده بود و دوران دبیرستان تجربی خواند و در دانشگاه هم سراغ رشته دکترای مدیریت ورزش رفت. او خیلی زود به استعداد شگرفش در دویدن پی برد و توانست کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر تربت‌حیدریه را به درخشش در میدان بزرگ المپیک پاریس گره بزند. تفتیان سی‌ویک‌ساله برای رسیدن به ایستگاه پاریس که شاید آخرین ایستگاه ورزش حرفه‌ای او باشد، راه طولانی و دور و درازی را طی کرد. تفتیان در سطح آسیا و در مسابقات داخل سالن مدال طلا دارد، اما مهم‌ترین افتخارش سه‌بار حضور در المپیک است.

هت‌تریک خاطره‌ها

سریع‌ترین مرد ایران اولین‌‎بار در سال ۲۰۱۶ به المپیک ریو رفت. او در ریو توانست آن‌قدر درخشان باشد که با رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم‌ثانیه از دور مقدماتی به نیمه‌نهایی صعود کند. تفتیان چهار سال بعد توانست باز هم در المپیک حاضر باشد و این‌بار سهمیه توکیو را به دست آورد. او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رسیدن به دور نیمه‌نهایی ناکام بود، اما صرف دومین حضورش در المپیک تحسین همگان را برانگیخت. با بالارفتن انتظارات از تفتیان، حاشیه‌ها هم پیرامون او پیدا شد. حضور تفتیان در صنعت مدلینگ بزرگ‌ترین حاشیه‌ای بود که انتقادات زیادی به او وارد کرد. با این همه، تفتیان به تلاشش ادامه داد و با حضور در فرانسه تمریناتش را بدون توجه به انتقادات دنبال کرد. سریع‌ترین مرد ایران با کسب رنکینگ کمتر از ۵۶ جهان توانست سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به دست آورد. او به پاریس رفت تا سومین المپیکش را تجربه کند.

خیلی دور، خیلی نزدیک

رقابت در آوردگاه پاریس برای تفتیان آخرین شانس بود؛ جایی که او می‌توانست دست‌کم با صعود از گروهش به نیمه‌نهایی خاطره‌ساز شود. حسن تفتیان در این مسابقه با دوندگانی از نیجریه، جزیره کیمن، ایتالیا، غنا، آفریقای‌جنوبی، برزیل و سوئد رقابت کرد. دونده سنگاپور در این مسابقه حاضر نشد. سریع‌ترین مرد ایران که در خط یک این گروه قرار گرفته بود، پس از شنیدن صدای شلیک تپانچه، هرچه در توان داشت، به کار گرفت، اما با وجود استارت خوبش، نتوانست پایان خوبی داشته باشد؛ جایی که دونده نیجریه‌ای با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۲ صدم‌ثانیه اول شد، دونده ایتالیا با ۱۰ ثانیه و ۵ صدم‌ثانیه و دونده غنا با ۱۰ ثانیه و ۶ صدم‌ثانیه دوم و سوم شدند. دونده آفریقای‌جنوبی هم با همان ۱۰ ثانیه و ۶ صدم‌ثانیه چهارم شد و حسن تفتیان رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۸ صدم‌ثانیه را از خود برجا گذاشت. فاصله به‌نسبت زیادش باعث شد تا او حتی نتواند رکورد برتری از حریفان دیگرگروه‌ها داشته و به نیمه‌نهایی برسد.

تفتیان: همیشه در گروه مرگ قرار می‌گیرم

دونده خراسانی پس از حذف از المپیک با گلایه از شانسش گفت: من همیشه در گروه مرگ قرار می‌گیرم! گروهم خیلی سخت بود و در گروه دیگر با رکورد پایین‌تر هم صعود کردند. سریع‌ترین مرد ایران درحالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که درصورتی‌که رکوردی بالاتر از دیگرگروه‌ها کسب می‌کرد، می‌توانست حتی با رتبه پنجم هم به نیمه‌نهایی صعود کند، اما این اتفاق رخ نداد. او در این مصاحبه‌اش افزوده است: بهترین رکورد فصل خودم را زدم، اما با این رکورد نتوانستم صعود کنم. رقابت‌های ۱۰۰متر المپیک همیشه سخت‌ترین ماده است و می‌دانستم که کار سختی دارم، اما به صعود امید داشتم. تمرینات خوبی داشتم و فکر می‌کردم صعود می‌کنم. همیشه در مقدماتی با همین رکورد‌ها صعود می‌کنند، اما این دوره سطح رقابت‌ها بالاتر بود.

بدین‌ترتیب با حذف تفتیان و فرزانه فصیحی پرونده دوومیدانی‌کاران ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بسته شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.