صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرماندار: حضور بیش از ۶۰۰‌هزار تبعه خارجی در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۲۹۳۴
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
بر اساس آماری که در خردادماه امسال اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرد، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به ۴۰۰‌هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه «سیام» وزارت کشور ثبت شده است و به‌عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

مطابق همین آمار، حدود ۳۰۰‌هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده‌اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی‌شده نیز در‌این‌میان هستند و به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند که البته در ماه‌های اخیر حدود ۱۰۰‌هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

حضور این جمعیت از آمار اتباع با‌وجود مهمان‌نوازی و میزبانی کشور ایران و شهر مشهد، در برخی موارد دغدغه‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند. کمبود سرانه آموزشی، بهداشتی، اختصاص‌یافتن بخشی از بازار کار به اتباع افغانستانی، صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع ایرانی و... از‌جمله‌دغدغه‌های مطرح‌شده است که نیازمند مدیریت است. فرماندار مشهد در گفتگو با شهرآرا در تشریح سامان‌دهی‌های انجام‌شده، گفت: از مهم‌ترین اقدامات در حوزه سامان‌دهی اتباع در کسب‌و‌کار‌های اطراف حرم مطهر رضوی بود و در‌حال‌حاضر در شعاع سه‌کیلومتری اطراف حرم مطهر رضوی، حضور اتباع ممنوع است.

لزوم پروانه برای کسب‌و‌کار اتباع

محسن داوری با تأکید بر اینکه در حوزه کسب‌و‌کار نیز باید اتباع پروانه داشته باشند، بیان کرد: به‌همین‌دلیل با کسانی که پروانه ندارند یا پروانه کسب در یک حوزه گرفته‌اند، اما در‌زمینه دیگری فعالیت داشته باشند، برخورد می‌شود.
وی در‌خصوص کمبود سرانه آموزشی در شهرستان مشهد و حضور اکثریت دانش‌آموزان اتباع در این شهر اظهار کرد: ثبت‌نام از اتباع انجام می‌شود، اما اولویت ثبت‌نام با کسانی است که ایرانی هستند و در مجاورت مدرسه زندگی می‌کنند.

ثبت‌نام در مدارس با ضوابط مشخص

وی افزود: برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی که شرایط ثبت‌نام را دارند، آموزش‌و‌پرورش پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده تا ثبت‌نام از آنها صورت بگیرد، بنابراین نگرانی و مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی نداریم. اتباع افغانستانی بر اساس ضوابط و شرایط ثبت‌نام می‌شوند و حضور آنها محدودیتی برای دانش‌آموزان ایرانی ایجاد نمی‌کند.

فرماندار مشهد درباره اعتراض برخی کسبه بازار‌رضا (ع) که از حضور اتباع گلایه دارند نیز تصریح کرد: برخی از اتباع به‌صورت قولنامه‌ای، ملکی را به نام فردی ایرانی خریداری کرده‌اند. مالک از اتباع افغانستان است، اما فرد مشغول‌به‌کار ایرانی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.