صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اگزما چیست؟ + روش‌های ساده درمان اگزما و خارش پوست

  • کد خبر: ۲۴۲۹۸۴
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
«خارش پوست» و اگزما که گاهی به حساسیت پوستی نسبت داده می شود، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل محرک است که به دلیل تغذیه ی نامناسب و یا عوامل دیگری همچون استرس و.. بروز می کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اگزما الگوی واکنشی است که پوست در تعدادی از بیماری ها نشان می دهد. با قرمزی، تاول هایی شروع می شود که حاوی مایع روشن، قرمز است و باکتری ها را بالا می برد. وقتی تاول ها می ترکد مایع درون آن جاری می شود در اگزما مزمن، تاول ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریبا همیشه خارش دارد.

آیا اگزما انواع مختلفی دارد و عوامل و فاکتورهای خطر آن

حداقل 11 نوع مختلف بیماری پوستی وجود دارد که اگزما ایجاد می کنند. برای طرح درمان تشخیص آن ها مهم است. این کار اغلب آسان نیست.

درماتیت اتو پیک:

این بیماری پایه ژنتیکی دارد و نوع متداول اگزما را ایجاد می کند. درماتیت اتوپیک در زندگی افراد با زمینه آلرژی زود شروع می شود، اما به احتمال زیاد آلرژی ندارد. خارش روی گونه ها، گردن، آرنج و مچ پا و قوزک پا رخ می دهند.

درماتیت سوزش آور:

زمانی اتفاق می افتد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد و یا مواد سمی قرار می گیرد.

درماتیت تماسی آلرژیک:

پس از تماس مکرر به یک ماده، سیستم تشخیص ایمنی بدن در محل بعدی فعال می شود و درماتیت را ایجاد می کند. یک نمونه از این مورد، آلرژی به پیچک سمی است.

درماتیت استازی:

 این بیماری عموما روی پاهای متورم افرادی رخ می دهد که گردش ضعیف در رگ های پاها دارند.

علت اگزما

عفونت های قارچی: 

می تواند الگوی مشابه بسیاری از انواع دیگر اگزما را ایجاد کند، اما قارچها زیر میکروسکوپ با جزئیات قابل دید هستند.

پوست زخمی:

این بیماری از هجوم انگل های انسانی ناشی می شود و ممکن است جوش شبیه دیگر انواع اگزما را ایجاد کند.

اگزمای دیس هیدروتیک:

بیماری شایع است که به طور معمول دست ها و گاهی اوقات پا ها را با ایجاد خارش و تاول ها روی کف دست و پا تاثیر می گذارد.

علائم اگزما چیست

تقریبا همه بیماران اگزما از خارش شکایت دارند. از آنجا که ظاهر اغلب انواع اگزما مشابه، پوست قرمز و ناهموار است، انفجار می تواند کمک بزرگی در تشخیص یک نوع از نوع دیگر باشد. برای مثال، درماتیت استاتیز اغلب روی پای پایین رخ می دهد در حالی که درماتیت اتوپیک در جلو آرنج و پشت زانو رخ می دهد.

چه متخصصی اگزما را درمان می کند ؟

اگزما اغلب توسط پزشک خانوادگی درمان می شوند، اما از آنجایی که دلایل زیادی برای اگزما وجود دارد کمک گرفتن از یک متخصص بهداشت و درمان در صورتی که بیماری در حال بهبود نیست ضروری است. اکثر متخصصان امراض پوستی متخصص تشخیص و درمان همه انواع اگزما هستند.

متخصصان پوست چطور اگزما را تشخیص می دهند ؟

تشخیص دقیق نیازمند بررسی کامل سطح پوست و سابقه سلامتی دقیق است. برای یک دکتر مهم است شرایط قابل درمان را که توسط ارگانیسم های عفونی ایجاد شده است را رد کند. گاهی اوقات، یک نمونه از پوست ( بافت برداری ) ممکن است برای بررسی در آزمایشگاه فرستاده شود.

درمان اگزما چیست

درمان خارش شدید که در آن فرد اشک می ریزد نیازمند چرخه های تکراری استفاده از محلول های رقیق سرکه با آب شیر اغلب به شکل کمپرس و سپس بخاراست. اغلب راحتر است قسمت آسیب دیده بدن را پس از قرار دان کمپرس مقابل پنکه نگه دارید هنگامی که درد کاهش پیدا کرد، استروئید موضعی ( مانند کرم تریامسینولون) می تواند درمان موثری باشد. در بیماری گسترده، استروئید ها سیستمیک مورد نیاز است که به صورت قرص یا با تزریق مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان های خانگی اگزما چیست ؟

اگزما ملایم ممکن است با آب ولرم و بخار درمان شود. اگزما مزمن را می توان با استفاده از آب و پس از آن یک نرم کننده( کرم مرطوب و یا لوسیون ) بهبود بخشید. اگزما خفیف را می توان به طور موثر با 1 ٪ کورتیزول بدون تجویز درمان کرد.

تغذیه تاثیری روی اگزما دارد؟

نقش رژیم غذایی در درماتیت اتوپیک، بحث برانگیز است. شواهد قانع کننده ای وجود دارد که رژیم غذایی نقش مهمی برای اکثریت افراد بازی می کند که اگزما دارند، مهم نیست چه نوع آن.

آیا درمانی برای اگزما وجود دارد ؟

هر نوع اگزما به نوع خاصی از درمان نیاز دارد. راحت ترین راه درمان همیشگی، آن هایی هستند که از قارچ ها و زخم ناشی می شوند. اگر یک ماده آلرژیک خاص شناسایی و از آن اجتناب شود، اگزما آلرژیک تماسی را می توان درمان کرد.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.