صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفت: بیشترین گزارش فرار مالیاتی در سامانه سوت‌زنی مربوط به حوزه درمان است.

به گزارش شهرآرانیوز، خراسان رضوی رتبه اول را در شیوه‌های مبارزه با فرار مالیاتی دارد. مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان این موضوع گزارش تازه‌ای از نتایج عملکرد این سازمان در مبارزه با فرار‌های مالیاتی ارائه کرد و گفت: شش اقدام مهم دراین‌رابطه انجام شده است.

در این راستا سال گذشته ۲۲۳ مورد و در ۳ ماه ابتدای امسال ۶۷۷ مورد مؤدی بدون اعتبار مالیاتی شناسایی شد که درمجموع میزان مراودات مالی این افراد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. شاکررضا مریدی با اشاره به شناسایی ۲۶ کارت بازرگانی اجاره‌ای افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان اصل مالیات و جرائمی بود که با شناسایی این افراد کشف شد. 

مبارزه با فرار مالیاتی

به گفته او اقدام دیگری که در راستای مبارزه با فرار‌های مالیاتی انجام شده است، شناسایی بارنامه‌های صادر شده با کارت ملی افراد دیگر بود. در این راستا با شناسایی ۱۰۰ مؤدی ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه شد. 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به دریافت ۳۵۰۰ گزارش در سامانه سوت‌زنی اظهار کرد: بیشترین موارد در این گزارش‌ها متأسفانه مربوط به حوزه درمان است که از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند. همچنین در برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه، چون به بانک مرکزی متصل نبودند، حساب‌هایی باز شده بود که به آنها نیز رسیدگی کردیم. 
مریدی افزود: در سال گذشته ۱۴۹ عملیات بازرسی داشتیم که با کشف حساب‌های اجاره‌ای ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کتمان شده، کشف شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان با تأکید براینکه بار افزایش مالیات کشور عمدتا با شناسایی مؤدیان جدید است اظهار کرد: در دو سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۳۰۴ مؤدی جدید شناسایی شد که این اقدام به‌عنوان یکی از دستاورد‌های استان در طرح یادگار ابراهیم بود. به گفته مریدی ۸۵ درصد شناسایی فراری‌های مالیاتی بر اساس داده‌های سیستمی و ۱۵ درصد بر اساس رصد میدانی است. 

انتخاب کنید مالیات کجا خرج شود

او گفت: یکی از اقدام‌های مهم سازمان امور مالیاتی ارائه طرحی برای شفاف‌سازی محل هزینه‌کرد مالیات بود که توسط هیئت دولت مصوب شده‌است و از امسال اجرا می‌شود. بر این اساس فعلا مؤدیانی که از طریق فرم تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه پیش‌فرض مالیات خود را پرداخت می‌کنند، می‌توانند انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها در کدام پروژه هزینه شود. 
به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان در خراسان رضوی ۲۷ پروژه ملی و ۱۷۵ پروژه استانی تعریف شده است که مؤدیان می‌توانند انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها در کدام پروژه‌ها هزینه شود.

مالیات ارزش افزوده کجا هزینه می‌شود؟

مریدی با بیان اینکه ۵۰ تا ۵۵ درصد مالیات در کشور مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است گفت: کمترین نرخ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در بین کشور‌های جهان مربوط به ایران است. در دیگر کشور‌ها این نرخ از ۱۵ درصد به بالاست. این مالیات امسال در کشور از ۹ درصد به ۱۰ درصد رسیده است. 

او افزود: از این ۱۰ درصد ۴ درصد سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان است، ۴ درصد به خزانه دولت واریز می‌شود، یک‌درصد به دانشگاه علوم پزشکی برای مالیات سلامت و یک‌درصد اضافه شده امسال نیز مربوط به یکسان‌سازی حقوق است، بنابراین ۵ درصد از این مالیات به‌طور مستقیم در استان هزینه می‌شود. 

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به اینکه ابرپروژه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موجب شفافیت مالیاتی است افزود: در این روش دیگر فاکتور دستی نداریم و فاکتور الکترونیکی است. از اول دی ۱۴۰۲ همه اشخاص حقوقی فارغ از نوع و حجم فعالیت باید از این سامانه شناسه یکتا دریافت کنند و مراودات مالی را در این سامانه وارد کنند.

افرادی که در شش ماه ابتدای ۱۴۰۲ سقف مراوده‌های مالی آنها بالای ۱۸ میلیارد تومان است باید از سامانه استفاده کنند و آنهایی که در صنف طلا و نقره و جواهرات، پزشکان و پیراپزشکان، وکلا و فعالان حوزه معدنی هستند فارغ از میزان مراوده‌های مالی باید عملکرد خود را در سامانه ثبت کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.