صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روزانه ۴ نفر در تصادفات رانندگی خراسان رضوی کشته می‌شوند

  • کد خبر: ۲۴۳۴۲۸
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
بررسی آمار تصادفات نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۰ تا پایان بهار امسال ۴۷۸۲ نفر در تصادفات استان جان باخته اند.

به گزارش شهرآرانیوز، تصادف شبیه یک پازل است که با کنار هم چیده شدن چندین قطعه به وجود می‌آید. نمی‌توان در بررسی تصادف‌های رانندگی به کیفیت خودرو‌ها بی‌توجه بود، همان‌گونه که باید به مشکلات راه و عوامل انسانی نیز توجه کرد. بررسی وضعیت تصادفات منجر به فوت در خراسان‌رضوی نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۰ تا پایان بهار امسال چهار هزار و ۷۸۲ نفر در جاده‌ها و شهر‌های خراسان‌رضوی بر اثر تصادف جان شیرین خود را از دست داده‌اند که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت در ۱۱۸۸ روز اخیر به طور میانگین روزی چهار نفر در سراسر استان قربانی تصادف شده‌اند. البته آمار قربانیان تصادف‌های رانندگی بهار امسال نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان امسال به نسبت سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته و امسال ۳۹ نفر کمتر از بهار پارسال کشته شده‌اند.

باوجوداین نباید به این کاهش نامحسوس خوش‌بین باشیم، چون آمار‌ها نشان می‌دهد که بیشترین میزان تصادف‌های منجر به مرگ معمولا در فصل تابستان رخ می‌دهد. حالا در این مجال به بررسی وضعیت تصادف‌های رانندگی منجر به فوت از سال ۱۴۰۰ تا به حال می‌پردازیم تا بهتر بتوان وضعیت فعلی تصادف‌ها را رصد کرد و مسئولان این حوزه بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای عبور از یک تابستان کم‌خطر انجام دهند.

سال ۱۴۰۰ پس از بحران

در چهار سال گذشته قربانیان تصادف‌های رانندگی در سال ۱۴۰۰ از همه سال‌ها کمتر بوده است. در تمام طول این سال هزار و ۲۸ نفر در سوانح رانندگی کشته شدند که تعداد قربانیان فصل بهار ۲۷۴ نفر بود. نکته مهم در کاهش قربانیان تصادف‌های این سال موضوع همه‌گیری ویروس کرونا بود که محدودیت‌های تردد زیادی به منظور عبور از بحران در سراسر کشور اعمال شده بود. محدودیت‌هایی که منجر به کاهش تردد‌های شهری و درون‌شهری شده بود و یکی از دلایل کاهش تصادفات نیز همین بود.
یک نکته مهم دیگر در این سال مرگ ۱۲۸ نفر در خردادماه بر اثر تصادف بود که ماه سوم را تبدیل به مرگ‌بارترین ماه سال در حوزه سوانح رانندگی کرده بود.

افزایش دوباره حوادث

با ورود به سال ۱۴۰۱ و برچیده شدن محدودیت‌های کرونایی، دوباره تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها به روال سابق برگشت که همین موضوع موجب افزایش تصادفات و قربانیان سوانح رانندگی شد. در طول این سال ۱۲۰۰ نفر در سراسر استان بر اثر تصادف جان باختند. مرگی دل‌خراش که آه از نهاد خانواده‌های زیادی برآورد و خسارت محض برای این خانواده‌ها به جا گذاشت.

بررسی وضعیت قربانیان بهار این سال نیز نشان از رشد تصادف‌های منجر به فوت می‌دهد و بهار امسال هشت نفر بیشتر از بهار سال ۱۴۰۰ کشته شدند و مجموع قربانیان سه ماه ابتدایی این سال ۲۸۲ نفر بود و تیرماه با ۱۳۸ کشته مرگ‌بارترین ماه این سال لقب گرفت.

۱۴۰۲ مرگ‌بارتر از همیشه

در سال گذشته که دیگر خبری از محدودیت کرونایی و... نبود، آمار تصادفات رانندگی افسارگسیخته رشد کرد. در طول این سال برخلاف سال‌های قبلی که آمار تصادف‌ها و کشته‌شدگان کمتر بود، هزار و ۳۴۷ نفر در سوانح رانندگی سراسر استان کشته شدند و به نسبت تعداد سال قبل از آن ۱۴۷ نفر بیشتر در جاده‌ها و خیابان‌ها جان باختند. بهار آن سال نیز وضعیت سوانح رانندگی تأسف‌بار بود و بیشتر از همه سال‌های قبل تکرار شد. بهار پارسال ۳۴۵ نفر در تصادف‌ها کشته شدند. بررسی‌ها نشان داد که شهریورماه با ۱۳۷ کشته مرگ‌بارترین ماه پارسال بوده است.

امسال و ماه‌های پیش‌رو

سازمان پزشکی قانونی خراسان‌رضوی آمار تصادف‌های سه ماهه ابتدایی امسال را در حالی منتشر کرد که به نسبت سه ماهه ابتدایی سال قبل وضعیت به نسبت بهتر بود. در طول این سه ماه ۳۰۶ نفر در خراسان‌رضوی بر اثر تصادف جان شیرین خود را از دست دادند که به نسبت بهار سال ۱۴۰۲ میزان تصادف‌ها ۱۳ درصد کاهش یافته است. این کاهش نامحسوس را می‌توان به مدیریت و اقدامات بهتر مسئولان این حوزه، آگاه‌سازی شهروندان در پی اطلاع‌رسانی‌های بیشتر و... مرتبط کرد.

 البته این به معنای بهتر شدن وضعیت سوانح نیست، چون در فصل تابستان همواره بیشترین میزان تصادف‌های طول سال رخ می‌دهد و اگر بتوانیم از ۴۵ روز پیش رو به سلامت بگذریم و اجازه افزایش تصادف‌ها را ندهیم، قطعا سالی نکوتر از تمام سال‌های قبل را تجربه خواهیم کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.