صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آسیب شناسی نگهداری حیوانات خانگی در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۳۴۵۶
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
یک جامعه شناس گفت: نگهداری حیوانات خانگی از ازدواج و فرزندآوری جلوگیری می‌کند.

مهدیه قمری | شهرآرانیوز؛ در مشهد هم مانند سایر کلان شهر‌های کشور شاهد افزایش نگهداری حیوانات خانگی به ویژه توسط جوانان هستیم، با وجود اینکه آمار و ارقام دقیقی دراین باره وجود ندارد، اما مشاهدات نشان می‌دهد از یک سو تعداد جوانانی که گربه، سگ یا پرنده‌های تزئینی دارند در سطح شهر افزایش یافته و از سوی دیگر تعداد فروشگاه‌های وسایل و غذای حیوانات خانگی، پانسیون‌های نگهداری حیوانات و کلینیک‌ها و بیمارستان‌های ویژه حیوانات و پرندگان در مشهد افزایش چشم گیری داشته است، در این خصوص امان‌الله قرائی‎‌مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: نگهداری حیوانات خانگی در شهر‌های بزرگ از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اول، امروزی و متجدد بودن و فخرفروشی و دوم نوعی سرگرمی.

ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه از ویژگی‌های نگهداری از حیوانات خانگی است

قرائی‌مقدم با اشاره به اینکه اختلاف طبقاتی نیز از دیگر ویژگی‌های نامناسب نگهداری از حیوانات خانگی است، متذکر شد: برخی از نظریه پردازان غربی معتقدند از قرن ۱۶ به بعد توجه انسان‌ها به مادیات و ظاهر افراد افزایش یافت و ما اکنون این نظریه را در از بُعد عملی در جامعه خود مشاهده می‌کنیم، چرا ذکه طی سال‌های اخیر مردم به سمت ارتقای خودرو، مسکن، طلا و ... یا حتی نگهداری از حیوانات خانگی پیش رفته‌اند، دلیل آن توجه به مادیات، ظاهر و تجملات است.

این جامعه شناس می‌افزاید: وقتی فردی از حیوانات خانگی نگهداری می‌کند، با انجام این کار به اطرافیان خود نشان می‌دهد که وضع مالی خوبی دارد و به نوعی فخرفروشی می‌کند، از سوی دیگر اطرافیان وی نیز وقتی ظاهرش را می‌بینند با خود فکر می‌کنند وضع او خوب است.

مهمترین وظیفه افراد در جامعه ازدواج، فرزندآوری و تربیت درست فرزندان است

به گفته وی، مهمترین وظیفه افراد در جامعه ازدواج، فرزندآوری و تربیت درست فرزندان است و نگهداری از حیوانات خانگی ضربه بزرگی به این وظیفه وارد می‌کند.

قرائی مقدم یادآور می‌شود: خانواده و ازدواج، اقتصاد، حکومت و دین پایه و اصول جامعه است و جوانان لازم است به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که حتی اگر می‌خواهند از حیوانات خانگی نگهداری کنند، در کنار به ازدواج و فرزندآوری نیز بپردازند.

دریافت آموزش‌های مختلف و آداب اجتماعی از محیط پیرامون

به گفته این جامعه شناس، افراد آموزش‌های لازم و آداب اجتماعی را از محیط پیرامون خود دریافت می‌کنند و با وجود مباحث مختلفی که در دانشگاه و مدرسه درباره اهمیت خانواده و پیگیری از اسیب‌های مختلف می‌شود، اما افراد به این آموزش‌ها توجهی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز نسل‌های دهه ۸۰ و ۹۰ هر آنچه که به آن فکر کنند را مهم و عقلانی می‌دانند، این گروه سنی را خودمختار عنوان و بیان می‌کند: آنها بیشتر از نسل‌های خود الگو می‌گیرند و برای موضوعات و تصمیم‌های مختلف به نظرات والدین شان توجهی نمی‌کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.