تغییرات اقلیمی جوامع را دستخوش تغییرات خواهد کرد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (جمعه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۳) | تداوم هوای گرم پیش‌بینی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید برای برخی استان‌های کشور (۱۲ مرداد ۱۴۰۳) ثبت احوال درباره تعویض شناسنامه‌های قدیمی توضیحاتی داد توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی چقدر جریمه دارد؟ قتل یک مرد و ربودن همسر و فرزندش در کاشمر خراسان رضوی اعترافات تکان دهنده پسر تهرانی درباره قتل خونین پدر و راننده تاکسی قتل مرد جوان با دسیسه شیطانی همسر خیانتکار قتل دو نفر به دست نوجوان چنارانی درگیری مرگبار بین دو مغازه دار به خاطر رقابت شغلی! قتل فجیع دو خواهر با چماق| قاتل سنگدل در مشهد دستگیر شد واژگونی ون ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد کشف جسد دختر جوان در سرویس بهداشتی یک مسجد قتل ناموسی دختر تهرانی به دست پدر | مادر از خون دخترش گذشت گرانی بلیت‌های هواپیمایی سفر به مشهد و خالی ماندن واحدهای اقامتی پرداخت ۴۰ هزار فقره وام ۳۰۰ میلیونی به بازنشستگان تامین اجتماعی معاون وزیر بهداشت: شیوع «سرخک» در عراق| زائران اربعین نسبت به کامل کردن سابقه واکسیناسیون کودکانشان اقدام کنند خدمات صندوق بازنشستگی به زائران اربعین اعلام شد + جزئیات ۱۴۴ میلیارد تومان جهت تامین مسکن مددجویان بهزیستی خراسان رضوی پرداخت شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: تقویت جایگاه انجمن اولیا و مربیان به نفع نظام آموزش و پرورش است ۴۴۰ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در مشهد انجام شده است سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد: تنها ۳ هزار پزشک عمومی در شهر مشغول طبابت هستند
سرخط خبرها

تغییرات اقلیمی جوامع را دستخوش تغییرات خواهد کرد

  • کد خبر: ۲۴۲۶۲۱
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
تغییرات اقلیمی جوامع را دستخوش تغییرات خواهد کرد
تغییرات اقلیمی در جهان موضوعی فراگیر است که با سرعت بسیاری زندگی افراد را دستخوش تغییرات کرده است، این تغییرات محدود به محیط زیست نبوده و به زودی بر کلیه روابط انسانی و سبک زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش شهرآرانیوز، تغییرات آب و هوایی یکی از بزرگترین چالش‌های قرن بیست و یکم است که جوامع بشری را به شیوه‌های پیچیده و متعدد تحت تأثیر قرار خواهد داد و احتمالا در آینده نزدیک تقریبا غیر قابل کنترل باشد. دانش ما از شیمی و فیزیک تغییرات آب و هوایی، علل و پیامد‌های آن برای منظومه‌های سیاره‌ای، بسیار بیشتر از درک ما از آن دسته تغییراتی است که تغییر اقلیم در جوامع ایجاد می‌کند. تغییرات اقلیمی ناشی از فرآیند پیچیده دگرگونی‌های اجتماعی است که همه ما برای مقابله بهتر با چالش‌ها باید آن را درک کنیم.

شرایط آب و هوایی به طرق مختلف در زندگی مردم نقش ایفا می‌کند. همه راه حل‌ها نیز شامل تصمیم و اقدامات انسانی می‌شود. این کنش اجتماعی و انسانی در هر دو محیط فردی و اجتماعی است که برای مسیر‌های آتی تغییرات اقلیمی و از هم گسیختگی آن تعیین کننده خواهد بود.

همچنین عامل بی عدالتی آب و هوایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. کشور‌هایی که بیشترین خدمات را در این زمینه داشته‌اند، اغلب کشور‌هایی هستند که پیامد‌های محدودتر و قابل مدیریت‌تری را تجربه می‌کنند، در حالی که کشور‌هایی که کمترین مشارکت را داشته اند، اغلب آسیب پذیرتر هستند.

با تغییرات آب و هوایی، خطر درگیری‌ها، بلایا و جابجایی داخلی افزایش می‌یابد، بنابراین این عامل نابرابری‌ها و فقر را تشدید می‌کند. در سطح اکولوژیکی، تخریب یا از هم پاشیدگی بیشتری در اثر کاهش منابع طبیعی قابل مشاهده است.

از نظر سیستم‌های اجتماعی، تغییرات اقلیمی سازمان اجتماعی، مسکن، سیستم غذایی را از بین می‌برد، مهاجرت ایجاد می‌کند و خسارات اقتصادی را افزایش می‌دهد همچنین این تغییرات سلامت عمومی را با مسائلی روبه‌رو می‌کند. تغییرات اقلیمی همچنین با میزان کمتر، تعلق فرهنگی و هویت فردی و جمعی را از بین می‌برد.

علاوه بر این اثرات مورد انتظار در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی، سلامت انسان به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه است. اگرچه اغلب به عنوان یک نگرانی سیاسی کلیدی ذکر نشده یا مورد هدف قرار نمی‌گیرد، انتظار می‌رود که تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان، هم در تکثیر و هم در بروز بیماری‌ها شدید باشد.

علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی پیامد‌های گسترده‌ای بر رفاه انسان خواهد داشت که بر ساختار‌های اجتماعی و شیوه‌های زندگی منعکس خواهد شد. اگرچه تأثیر تغییرات در این سیستم‌های بیوفیزیکی به طور گسترده‌ای شناخته شده است، همانطور که به طور فزاینده‌ای در اقتصادها، در سطح اجتماعی و فرهنگی و در مواقعی که بیشتر مورد نیاز است، هنوز راه زیادی در پیش است.این وضعیت به پیچیدگی چالش‌های اضطراری آب و هوایی می‌افزاید، تا جایی که منجر به تنوع‌های بافتی، سرزمینی و تنوع فرهنگی-اجتماعی مردم ساکن در آن سرزمین‌ها و به همراه آن نابرابری‌های اجتماعی خواهد شد.

برای مدت طولانی، اهمیت تغییر پارادایم شناخته شده است، که در آن جوامع با پارادوکس ادامه دادن به عمق بخشیدن به بحران اجتماعی-اکولوژیکی روبه‌رو هستند. نیاز به تغییرات اساسی امری ضروری است که دیگر نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.

برای درک ابعاد متعدد تغییرات اقلیمی و وابستگی‌های متقابل آنها، باید تعداد زیادی از علوم، دانش‌ها، قدرت‌ها و تصمیم‌گیرندگان گرد هم جمع شوند. علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی نقش اصلی را در تجزیه و تحلیل اثرات فعالیت‌های انسانی بر سیستم‌های طبیعی ایفا می‌کنند. 

علوم اجتماعی می‌تواند پدیده‌ها و روابطی را که در درون جوامع بشری، ساختار‌ها و شیوه‌های تفکر و قضاوت اجتماعی ایجاد می‌کنند که در نهایت یکپارچگی محیط را تضعیف می‌کنند، مورد بررسی دقیق قرار دهد. این موضوع تحقیقاتی مروری بر علوم اجتماعی و همچنین ادبیات و تحقیقات چند رشته‌ای در مورد تغییرات آب و هوا و چالش‌های اجتماعی-اکولوژیکی ارائه می‌کند و شناسایی حوزه‌های کلیدی را برای تحقیق و توسعه بیشتر تسهیل می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->