صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دو رشته جدید به آزمون دادگستری افزوده شد

  • کد خبر: ۲۴۳۴۵۸
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
معاون کارشناسان مرکز وکلا گفت: رشته‌های جدیدی از جمله دو رشته کارشناسی رسمی امور مهاجرتی و امور کنسولگری با هدف رفع معضلات و پاسخ به مطالبات در این حوزه به آزمون امسال اضافه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شاهپور کلانتری در خصوص اقدامات معاونت کارشناسان در حوزه برگزاری آزمون دادگستری اظهار کرد: آزمون کارشناسی رسمی دادگستری در روز جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و تاریخ فرآیند ثبت نام آزمون از ۲۸ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود، از این رو دفترچه آزمون ۱۴۰۳ از هم اکنون آماده است تا در زمان مقرر منتشر شود.

وی در خصوص یکسان‌سازی رشته‌ها با نهاد موازی مرکز عنوان کرد: در جلسه یکسان‌سازی رشته‌ها با همکاران کانون کارشناسان، به جز چهار رشته که جز رشته‌های استراتژیک مرکز بود و مخالف ادغام آن‌ها بودیم؛ در مورد دیگر رشته‌ها موافقت داشته و حتی در صدد برگزاری آزمون مشترک بودیم.

کلانتری با اشاره به برگزاری آزمون مشترک با کانون کارشناسان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به تدبیر و مدیریت رئیس مرکز همواره رویکردی مثبت برای برگزاری آزمون مشترک داشته‌ایم، اما مهمترین شرط آن پذیرش قانون تسهیل است که نباید از آن عدول کنیم.

معاون کارشناسان رسمی مرکز وکلا در مورد ادغام چهار رشته حساس و استراتژیک در حوزه کارشناسی بیان کرد: این رشته‌ها شامل «حقوق بانکی»، «امور مالیاتی»، «بورس و اوراق بهادار» و «امور اقتصادی بازرگانی» است که با ادغام آنها مخالف هستیم.

وی افزود: خوشبختانه به نظر می‌رسد با توجه به پیچیدگی هر یک از این حوزه‌ها، معاونت حقوقی نیز در جمع‌بندی به این نتیجه رسیده که این رشته‌ها باید مجزا شود؛ چون فردی که حسابداری خوانده است نمی‌تواند در کارشناسی امور بانکی امتحان دهد؛ زیرا لازمه شرکت در آزمون کارشناسی امور بانکی، ۱۰ سال کار در بانک است یا برای مثال در رشته امور مالیاتی نیز متقاضی حداقل ۵ سال باید در ادارات امور مالیاتی شاغل بوده باشد.

کلانتری ضمن تشکر از قائم مقام معاونت حقوقی مجلس قوه قضائیه گفت: حضور وی در جلسات مشترک بر اساس یک نگاه علمی، تغییرات اساسی ایجاد کرده و ما نیز با استقبال نسبت به پیشنهادات شأن واکنش مثبت نشان داده‌ایم.

معاون کارشناسان مرکز وکلا خاطرنشان کرد: تمام صلاحیت‌های رشته‌ها در حال بازنگری و تحلیل است و از این به بعد صلاحیت‌ها را به صورت جز به جز تعیین خواهیم کرد. به عنوان مثال رشته مهندسی ساختمان که ۲۷ صلاحیت دارد به سه یا چهار صلاحیت برای هر کارشناس تقلیل خواهد یافت.

وی ادامه داد: شاید در نگاه اول این مسئله برای کارشناسان نگران‌کننده باشد اما با تفکیک و اختصاصی‌سازی این صلاحیت‌ها ارجاع‌های بیشتری به افراد دارای تخصص خواهد شد. به عنوان مثال در رشته راه و ساختمان که بیش از چهار هزار نفر کارشناس دارد، وقتی سه یا چهار صلاحیت به صورت اختصاصی مشخص شود تعداد کارشناسان آن حوزه بسیار کم خواهد شد و ارجاع بیشتری به آنها صورت می‌گیرد.

کلانتری تخصصی شدن کارشناسی‌ها را لازمه ساختار و عملکرد حرفه‌ای کارشناسان دانست و اضافه کرد: با این اقدام بخشی از اهداف و دغدغه‌های مهم ریاست قوه قضائیه و رئیس مرکز وکلا در عادلانه شدن نظام ارجاع، کارشناسی تخصصی در کمک به قضات و کاهش پرونده‌های قضائی محقق خواهد شد. هدفمان این بوده تا جایی که امکان داشته باشد رشته‌های مختلف را به زیر مجموعه‌های تخصصی تفکیک کنیم. برای مثال برخی رشته‌ها همچون مهندسی ترافیک، مهندسی محیط زیست و… در کانون کارشناسان وجود داشت که در رشته‌های مرکز نبود که برخی از آنها را اضافه کردیم.

معاون کارشناسان مرکز با اشاره به افزودن رشته‌های جدید در آزمون امسال عنوان کرد: رشته‌های جدیدی را همچون «کارشناسی رسمی امور مهاجرتی» و «کارشناس رسمی امور کنسولگری» را اضافه کردیم که اقدام مؤثری در رفع نیاز مردم در امورات مهاجرتی تلقی می‌شود. کارشناس رسمی امور کنسولگری بنا بر دغدغه‌های رئیس مرکز در مورد مشکلات هموطنان در داخل و خارج از کشورمان در امور کنسولی مورد توجه قرار گرفت و مطالبات عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: امروز افراد زیادی در بحث امور مهاجرتی به دام شرکت‌های کلاهبردار می‌افتند و نمی‌توانند حق و حقوق خود را مطالبه کنند که براساس این نیاز این رشته کارشناسی رسمی به لیست رشته‌های مرکز اضافه شده است. با استقبال معاونت حقوقی از این اقدام، مسائل مربوط به آموزش این رشته‌ها را در دستور کار قرار دادیم و کسانی که می‌توانستند در این زمینه کمک کنند را به کار گرفتیم و همه مسائل را برای رسیدن به آزمون امسال فراهم ساخته‌ایم.

کلانتری با اعلام افزایش رشته‌های کارشناسی به ۷۹ رشته تخصصی برای آزمون امسال تصریح کرد: دفترچه آزمون آماده است، بازنگری نهایی انجام شده، در زمینه اساتید پیشنهادی به جمع‌بندی رسیده‌ایم و ۳۱۰ استاد برجسته را برای آزمون‌ها مشخص کردیم. معرفی این حجم از اساتید با توجه به ضرورت داشتن سابقه و مدرک تحصیلی لازم، کار عظیمی بود که انجام شد. در کنار بحث آموزش مسئله صیانت را با جدیت دنبال می‌کنیم. به گونه‌ای که در آزمون ۱۴۰۲ به واسطه مدیریت صحیح رئیس مرکز و اقدامات معاونت کارشناسان حتی یک مورد اختلاف و مشکل نداشتیم؛ اما باید توجه داشته باشیم که سازمان سنجش متولی برگزاری آزمون است.

معاون کارشناسان رسمی مرکز وکلا در خصوص عملکرد سازمان سنجش در روند کیفی سوالات آزمون بیان کرد: سازمان سنجش مختار است که برای رشته‌های مختلف از اساتید خودش برای طرح سوال استفاده کند و یا از برخی اساتید ما نیز بهره ببرد و یا به صورت ترکیبی این اقدام صورت گیرد، اما انحصارطلبی در روند طرح سوالات مورد انتقاد خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انحصار در طرح سوالات موجب ضرر و زیان متقاضیان خواهد شد. اگر سوالات صرفاً از یک سرفصل طرح شود سایر متقاضیان رشته‌های دیگر با تخصص‌های متفاوت متضرر خواهند شد. به عنوان مثال ما در حوزه کشاورزی ۱۳ زیر مجموعه داریم که باید در آزمون آن حداقل از این زیرمجموعه‌ها دو سوال در آزمون آورده شود.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.